در دیدار جوزپ بورل با رئیس جمهوری و رئیس مجلس ایران در تهران چه گذشت؟

 در دیدار جوزپ بورل با رئیس جمهوری و رئیس مجلس ایران در تهران چه گذشت؟
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به آقای بورل گفته است که کشورش آماده همکاری با اتحادیه اروپا برای حل مشکلات و بازگشت به وضعیت گذشته است به شرطی که دیگر طرف‌ها هم به طور کامل به تعهدات خود عمل کنند.

آگهی

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در جریان دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از عزم طرف‌ اروپایی برای زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای وین خبر داده است.

آقای بورل که در نخستین سفر رسمی خود به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا به تهران آمده بود در دیدار با رئیس جمهوری ایران تاکید کرد که همه توان خود را برای ایجاد تعاملی قدرتمند در راستای حفظ برجام به کار خواهد برد.

خبرگزاری رسمی ایران در گزارشی با اشاره به محتوی گفتگو‌ها میان دو طرف اعلام کرد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر ادامه تلاش‌ها برای رفع مشکلات موجود بر سر راه اجرای کامل برجام ازاینکه طرف‌های اروپایی به تعهدات خود در چارچوب این توافقنامه عمل نکردند ابراز تاسف کرده است.

در این دیدار همچنین حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به آقای بورل گفته است که کشورش آماده همکاری با اتحادیه اروپا برای حل مشکلات و بازگشت به وضعیت گذشته است به شرطی که دیگر طرف‌ها هم به طور کامل به تعهدات خود عمل کنند.

آقای روحانی در عین حال یادآور شده است که ایران به همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد و مشکلی با ادامه یافتن روند فعلی نظارت و بازرسی‌ها ندارد، مگر آنکه کشورش با شرایط جدیدی روبرو شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این خصوص تاکید کرد: «از مقامات ایرانی خواستم که به تعامل با نظام بازرسی کنونی ادامه دهند و فکر می کنم که آنها نیز موافق بودند.»

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود خروج یکجانبه آمریکا را مسبب اصلی ایجاد موانع و مشکلات در مسیر اجرای برجام قلمداد کرد و از اقدام کشورش در کاهش تعهدات برجامی به عنوان رویکردی پیش بینی شده در این توافق و نیز اقدامی برای حفظ آن یاد کرده است.

آقای روحانی در این دیدار به راهگشا بودن تلاش‌های مشترک ایران و اتحادیه اروپا برای حل بسیاری از مشکلات منطقه‌ای و بین المللی اشاره کرد و افزود: «جمهوری اسلامی ایران همچنان نسبت به نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پایبند بوده و روند نظارت‌ها آنچنان که تا امروز انجام شده، ادامه خواهد داشت، مگر اینکه با شرایط جدیدی مواجه شویم.»

انتقاد لاریجانی از ضعف اروپا در قبال آمریکا

جوزپ بورل سپس در ملاقات با علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران بر آمادگی اتحادیه اروپا جهت همکاری با ایران در مسائل دوجانبه و منطقه‌ای تاکید کرد.

این در حالیست که به گزارش رسانه‌های دولتی در ایران رئیس مجلس نیز در این ملاقات ضمن اعلام آمادگی کشورش برای کمک به مشکلات منطقه‌ای از «عهد شکنی و رفتار ضعیف اتحادیه اروپا درمقابل آمریکا» انتقاد کرد.

دو طرف در این دیدار همچنین در خصوص موضوعات مختلف از جمله چگونگی حفظ برجام، مسائل منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم بحث و تبادل نظر کردند.

جوزپ بورل که در راس هیئتی به ایران سفر کرده است پیش از این نیز با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفتگو کرده بود. سفر جوزپ بورل به ایران همچنین در حالی صورت می‌گیرد که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر به گلایه‌های جدی کشورش به اروپا در خصوص عدم پایبندی به تعهدات مطرح در چارچوب برجام اشاره کرده و اعلام کرده بود که گفتگوهای آقای ظریف و بورل بسیار جدی و صریح خواهد بود.

مسئول دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا که تحلیل گران موضع وی را نسبت به ایران معتدل و حتی در مواردی نزدیک توصیف کرده اند یک ماه پس از تصدی این سمت در گفتگو با یک روزنامه اسپانیایی ضمن تاکید بر زنده نگاه داشتن برجام از تهران خواسته بود از هر گونه اقدامی که منجر به از بین رفتن این توافق بین المللی شود، خودداری کند.

این همان چیزی است که دفتر آقای بورل پیش از سفر وی به تهران نیز در بیانیه‌ای بر آن تاکید کرده بود. در این بیانیه همچنین تصریح شده بود که ماموریت دیپلماتیک آقای بورل به تهران با هدف «کاستن از تنش‌ها و تلاش برای یافتن راه حلی سیاسی برای بحران کنونی» صورت می‌گیرد.

به یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنگوی اتحادیه اروپا به یورونیوز: اتحادیه تصمیم‌گیرنده برجام نیست، هماهنگ‌کننده است

اروپا ساز و کار حل اختلاف برجام را فعال کرد؛ آمریکا: استقبال می‌کنیم و خواهان انزاوی ایران هستیم

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند