سازمان همکاری اسلامی: «معاملهٔ قرن» ترامپ مردود است

نشست وزیران سازمان همکاری اسلامی در جده، سوم فوریه ۲۰۲۰
نشست وزیران سازمان همکاری اسلامی در جده، سوم فوریه ۲۰۲۰ Copyright عکس از ای اف پی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«از اعضای این سازمان می‌خواهیم در این برنامه مشارکت نکرده و همچنین با دولت آمریکا نیز برای اجرای آن همکاری ننمایند.»

آگهی

سازمان همکاری اسلامی که ۵۷ کشور عضو آن هستند طرح اخیر رئیس جمهوری آمریکا برای صلح میان اسرائيل و فلسطینی‌ها را مردود می‌داند.

نشست سران سازمان همکاری اسلامی روز دوشنبه در بندر جدهٔ عربستان برگزار شد و شرکت‌کنندگان در آن خواستار آن شدند که «اعضای این سازمان در این برنامه مشارکت نکرده و همچنین با دولت آمریکا نیز برای اجرای آن همکاری ننمایند.»

حساب توییتری این سازمان روز گذشته اعلام کرده بود اعضای آن در سطح وزرای خارجه تشکیل جلسه خواهند داد تا موضع خود را دربارهٔ طرح دونالد ترامپ برای صلح خاورمیانه اعلام کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

این در حالی است که دو روز پیش اتحادیهٔ عرب نیز ضمن مردود برشمردن معاملهٔ قرن اعلام کرد که این طرح «حداقل‌ حقوق و توقعات فلسطینی‌ها را رعایت نمی‌کند.»

همزمان ایران اعلام کرد که عربستان سعودی به مقامات این کشور برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری اسلامی بموقع ویزا نداده و عربستان را محکوم کرد که از موقعیت میزبانی خود سوءاستفاده می‌کند. عربستان تا کنون به این امر واکنشی نشان نداده است.

سازمان همکاری اسلامی،‌ پس از سازمان ملل متحد، بزرگترین سازمان بین‌دولتی جهان است و جمعیت کشورهای عضو در آن به ۱.۸ میلیارد تن می‌رسد.

بیشتر اعضای این سازمان کشورهایی با جمعیت اکثرا مسلمان هستند و ۲۲ کشور اتحادیهٔ عرب نیز از اعضای آن به شمار می‌روند حال آنکه این سازمان اعضای غیر عرب‌زبان مهمی نظیر ایران، ترکیه و پاکستان نیز دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معامله قرن و برنامه صلح خاورمیانه ترامپ؛ ولی حالا چرا؟

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

بلینکن بار دیگر در خاورمیانه؛ وزیر خارجه آمریکا برای آتش‌بس در غزه رایزنی می‌کند