دهها تن از جمله چند خبرنگار در تظاهرات خشونت‌بار لبنان زخمی شدند

درگیری پلیس و تظاهرکنندگان در لبنان، در شامگاه ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰
درگیری پلیس و تظاهرکنندگان در لبنان، در شامگاه ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰ Copyright عکس از ای پیHussein Malla
Copyright عکس از ای پی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«نه حمله به روزنامه‌نگارانی را می‌پذیریم که در حال انجام وظیفهٔ خود یعنی پوشش رویدادها و تحولات اند، و نه حمله به نیروهای امنیتی را که مشغول حفظ امنیت هستند.»

آگهی

دور تازهٔ اعتراض‌های مردمی در لبنان، شامگاه سه‌شنبه برای دومین روز متوالی به خشونت کشیده شد و ده‌ها تن از جمله چند روزنامه‌نگار در آن زخمی شدند.

صلیب سرخ لبنان اعلام کرد در جریان درگیری خشونت آمیز پلیس و تظاهرکنندگان در این کشور ۴۵ تن زخمی شده‌اند که از میان آنها ۳۵ نفر برای درمان راهی بیمارستان شده‌اند. رسانه‌های محلی گزارش کرده اند ۵۹ نفر در جریان این تظاهرات بازداشت شده اند.

تظاهرکنندگان لبنانی شب گذشته به یک پاسگاه پلیس در حاشیهٔ بیروت که شماری از بازداشتی‌های شب پیش در آن بودند، سنگ و مواد آتش‌زا پرتاب کردند و مأموران نیز با باتوم و گاز اشک‌آور به معترضان حمله‌ور شدند.

حسام عبدالله، خبرنگار رویترز در لبنان نیز با انتشار عکسی از خود در بیمارستان با سر‌باندپیچی شده، نوشت که نیروهای امنیتی وی را زده‌‌اند اما او پس از بازداشت موقت آزاد شده است. همچنین دو رسانه‌ٔ «الجدید» و «ام‌تی‌وی» لبنان نیز اعلام کردند که پلیس این کشور فیلمبرداران آنها را زخمی کرده است.

این درحالی است که ریّا الحسن، سرپرست فعلی وزارت کشور لبنان در بیانیه‌ای خشونت‌ها را محکوم کرد و تظاهرکنندگان را به آرامش فراخواند. وی گفت:‌ «نه حمله به روزنامه‌نگارانی را می‌پذیریم که در حال انجام وظیفهٔ خود یعنی پوشش رویدادها و تحولات اند، و نه حمله به نیروهای امنیتی را که مشغول حفظ امنیت هستند.»

اعتراض‌های لبنان که از ماه‌ها پیش به شکل مسالمت‌آمیز و با خواست تغییرات اساسی در ساختار قدرت این کشور آغاز شده بود در ۲۹ اکتبر به استعفای سعد حریری نخست‌وزیر لبنان و نیز عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی این کشور انجامید.

تظاهرکنندگان لبنانی می‌گویند خواستهٔ اصلی‌شان برای تشکیل کابینهٔ مستقل تا کنون برآورده نشده و از این رو اعلام کرده‌اند که به مدت یک هفته تظاهراتی را با نام «هفته خشم» برگزار خواهند کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حضور دوباره معترضان لبنانی در خیابان‌های بیروت

لبنان از «۷ کشور دوست» درخواست کمک مالی کرد

لبنانی‌ها یاد معترض کشته شده‌ ناآرامی‌های اخیر را گرامی داشتند