دلار در آستانه راه‌اندازی بازار باز و متشکل ارز گران شد

دلار در آستانه راه‌اندازی بازار باز و متشکل ارز گران شد
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در آستانه راه‌اندازی سامانه «عملیات بازار باز» و «بازار متشکل ارزی» همزمان نرخ عرضه دلار آمریکا در بازار رسمی و آزاد افزایش یافت.

آگهی

در آستانه راه‌اندازی سامانه «عملیات بازار باز» و «بازار متشکل ارزی»،همزمان نرخ عرضه دلار آمریکا در بازار رسمی و آزاد افزایش یافت.

بانک مرکزی ایران اعلام کرد، عملیات بازار باز از روز پنجشنبه(۲۶ دی) با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری، به طور رسمی شروع به کار خواهد کرد و سامانه معاملاتی بازار متشکل ارزی نیز رونمایی می‌شود.

در چارچوب عملیات بازار باز، بانک مرکزی ایران قصد دارد با خرید و فروش اوراق بهادار کوتاه‌مدت که واجد شروط ریسک بسیار پایین و درجه نقدشوندگی بسیار بالا هستند، نرخ سود (بهره) در بازار بین بانکی را در هماهنگی با سیاست پولی خود کنترل کند. اقدامی که انتظار می‌رود موجب مهار نقدینگی و نرخ تورم شود.

عملیات بازار باز یکی از ابزارهای اعمال غیرمستقیم سیاست پولی توسط بانک‌های مرکزی اکثر کشورهای جهان است که ذخایر بانکی را از طریق مدیریت نرخ بهره تنظیم می‌کند. این ابزار اغلب از طریق خرید و فروش اوراق قرضه دولتی با سررسیدهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت و نرخ های بهره متفاوت ولی در دامنه مدنظر بانک‌های مرکزی، اعمال می‌شود.

این ابزار تا کنون در ایران به دلیل محدودیت ناشی از تفسیر موجود در خصوص همسانی نرخ بهره و ربا که بر پایه فقه شیعه حرام است، اجرایی نشده بود.

همچنین بانک مرکزی ایران در پی برقراری ساز و کار مبادله عمده ارز مشابه آن چیزی است که در بورس‌های کالایی(بازارهای متشکل کالایی) رایج است. البته تاسیس این بازار ایده‌ایست ۵ ساله که افتتاح آن در طول ۶ ماه گذشته نیز بارها به تعویق افتاده است.

در چنین شرایطی بانک مرکزی ایران طی معاملات روز چهارشنبه بازار ارز ایران، نرخ عرضه دلار در شبکه رسمی صرافی‌ها را ۱۰۰ تومان افزایش داد و به ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان رساند. همزمان قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ایران به سیر صعودی روزهای اخیر خود ادامه و به آستانه ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

هر یورو نیز در بازار رسمی و آزاد به ترتیب ۱۴ هزار و ۷۰۰ و ۱۵ هزار و ۱۵۰ تومان مبادله شد.

در بازار سکه و طلای تهران نیز در پی افزایش ۶ دلار و ۸۰ سنتی نرخ جهانی طلا و برقراری روند صعودی دلار در بازار ایران، قیمت هر قطعه تمام سکه طلا بار دیگر به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نزدیک شد.

بهای هر اونس طلا در مبادلات روز چهارشنبه بازار جهانی، هزار و ۵۵۳ دلار بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تعقیب و گریز بانک مرکزی و نرخ دلار آزاد؛ یورو ۱۵ هزار تومان

ادامه تضعیف ریال ایران در مقابل ارزهای عمده؛ دلار و یورو به قله چهار هفته گذشته صعود کردند

افزایش دوباره نرخ ارز در ایران؛ دلار وارد کانال ۵۷ هزار تومان شد