نشست ائتلاف ساحل در فرانسه برای تشدید مبارزه علیه اسلام‌گرایان افراطی

نشست ائتلاف ساحل در فرانسه برای تشدید مبارزه علیه اسلام‌گرایان افراطی
Copyright Archive
Copyright Archive
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشست کشورهای آفریقایی عضو گروه «ائتلاف ساحل» روز دوشنبه ۱۳ ژانویه به ابتکار امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در شهر پو این کشور برگزار شد.

آگهی

نشست کشورهای آفریقایی عضو گروه «ائتلاف ساحل» روز دوشنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) به ابتکار امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در شهر «پو» این کشور برگزار شد.

ائتلاف ساحل که متشکل از ۵ کشور مالی، نیجر، بورکینافاسو، چاد و موریتانی به همراه فرانسه است، با هدف تشدید مبارزه با تروریسم و پایان دادن به چالش‌های امنیتی و سیاسی در کشورهای ساحلی آفریقا و همچنین متوقف کردن گسترش بی‌ثباتی و فعالیت گروه‌های شبه نظامی و افراطی تاسیس شده است.

در نشست جاری آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل و همچنین شارل میشل رئیس شورای اروپا نیز حضور داشتند. این جلسه قرار بود در ماه دسامبر گشته برگزار شود اما به دلیله حمله اسلام‌گرایان و مرگ ۷۱ سرباز نیجر به تعویق افتاد. نشست ائتلاف ساحل این بار در حالی برگزار شده است که روز گذشته یک حمله دیگر کمپ سربازان نیجری در نزدیکی مالی ۸۹ کشته برجا گذاشت.

آنچه فرانسه را به برگزاری این نشست ترغیب کرده است، تقاضا از کشورهای عضو برای صدور بیانیه‌ای در تایید دوباره مشروعیت حضور نیروهای فرانسوی در این منطقه است. روز جمعه حدود یک هزار تن در باماکو پایتخت مالی تظاهرات کردند و خواهان خروج نیروهای فرانسوی از این کشور شدند.

حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نیروی ارتش فرانسه در حال مبارزه با اسلامگرایان افراطی در این منطقه از آفریقا هستند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، به دلیل هزینه‌های مالی و انسانی جنگ و همچنین عدم بهبود در وضعیت این ناحیه نیمه‌بیابانی که برابر کل قاره اروپا وسعت دارد تحت فشار است. در نشست تازه ائتلاف ساحل، بازنگری در استراتژی نظامی مورد بررسی قرار گرفت و شرکت‌کنندگان خواستار کمک جامعه جهانی برای حل معضل اسلام‌گرایان افراطی شدند.

پیشتر عربستان متعهد شده بود که برای واحد نظامی گروه ائتلاف ساحل یکصد میلیون دلار کمک کند و امارات متحده عربی نیز از کمک سی میلیون دلاری خود برای تشکیل این نیرو خبر داده بود.

همزمان فرانسه قصد دارد در عملیاتی به نام تاکوبا نیروهایی ویژه از حدود ده کشور اروپایی را زیر یک چتر سامان دهد.

بنابر آمار سازمان ملل از سال ۲۰۱۹ تا کنون دستکم ۴ هزار نفر در حملات تروریستی در بورکینافاسو، مالی و نیجر کشته شده‌اند.

این درحالی است که شمار آوارگان در این منطقه به یک میلیون تن می‌رسد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون در مراسم تدفین سربازان کشته شده در مالی: آنها برای ما جان باختند

کشته شدن بیش از ۳۰ سرباز به دست اسلامگرایان افراطی در نیجریه

کمک ۱۳۰ میلیون دلاری عربستان و امارات برای مبارزه با تروریسم در ساحل آفریقا