درباره وضعیت پناهندگی در اروپا طی سال ۲۰۱۹ چه می‌دانیم؟

تلاش پناهجویان برای ورود به اروپا
تلاش پناهجویان برای ورود به اروپا Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کشور آلمان که از ابتدای بحران مهاجرت به لطف سیاست‌های درهای باز آنگلا مرکل پذیرای شمار زیادی از مهاجران گریخته از جنگ و درگیری در منطقه خاورمیانه بود، همچنان بیشترین تقاضا برای پناهندگی را در میان کشورهای اروپایی را به نام خود ثبت کرده است.

آگهی

میزان درخواست پناهندگی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی چقدر بوده است؟ افراد متقاضی اتباع کدام کشورها بوده‌اند؟ تقاضا برای پناهندگی در کدام کشورها ثبت شده است؟

وب سایت مهاجر نیوز که خبرهای مربوط به وضعیت مهاجران را به پنج زبان زنده دنیا منتشر می‌کند، با انتشار گزارشی ضمن تلاش برای پاسخ به سوال‌های یاد شده، نگاهی به آخرین وضعیت بحران مهاجرت در سال گذشته میلادی داشته است.

آلمان همچنان بیشترین تقاضای پناهندگی را در میان کشورهای اروپایی دریافت می‌کند

کشور آلمان که از ابتدای بحران مهاجرت به لطف سیاست‌های درهای باز آنگلا مرکل پذیرای شمار زیادی از مهاجران گریخته از جنگ و درگیری در منطقه خاورمیانه بود، همچنان بیشترین تقاضا برای پناهندگی را در میان کشورهای اروپایی به نام خود ثبت کرده است.

مقام‌های آلمانی اعلام کرده‌اند که از ماه ژانویه تا پایان سپتامبر سال گذشته میلادی بیش از ۱۳۳ هزار درخواست پناهندگی در این کشور به ثبت رسیده است. به گزارش مهاجر نیوز این رقم معادل ۲۳ درصد کل تقاضاهای پناهندگی در کشورهای اروپایی است.

تقاضا برای دریافت پناهندگی آلمان در حالی همچنان بیش از سایر کشورهای اروپایی است که میزان تقاضای پناهندگی در این کشور طی سال ۲۰۱۹ میلادی نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته است.

آمار تهیه شده از درخواست پناهندگی در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که قاره سبز مقصد بیشترین شمار پناهجویان بوده و کشورهای پرجمعیت نسبت به سایر کشورهای این قاره بیشترین درخواست پناهندگی را ثبت کرده‌اند.

به گزارش «یورواستات»، دفتر آمار اروپایی که زیر نظر کمیسیون اروپا فعالیت می‌کند در حد فاصل ماه‌های ژانویه و سپتامبر سال ۲۰۱۹ حدود ۴۷۳ هزار درخواست پناهندگی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ثبت رسیده است.

با توجه به اینکه میزان تقاضا برای پناهندگی در کشورهای اروپایی در سه ماه آخر سال گذشته میلادی در دست نیست، با احتساب میانگین شمار پناهجویان طی ماه‌های گذشته می‌توان تخمین زد که در مجموع ۶۳۰ هزار نفر طی سال ۲۰۱۹ در کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی ارائه کرده‌اند.

این میزان به طور تقریبی با شمار ثبت درخواست پناهندگی در اروپا طی سال ۲۰۱۸ میلادی برابری می‌کند. این درحالیست که گزارش یاد شده تاکید دارد که شمار پناهجویان پس از سال ۲۰۰۹ به یکباره در سال ۲۰۱۶ با کاهش چشمگیری مواجه شده بود.

در گزارش مهاجر نیوز که با استناد با آمارهای یورواستات تهیه شده آلمان طی ژانویه تا پایان سپتامبر سال گذشته ۱۱۰ هزار درخواست جدید پناهندگی را به ثبت رسانده است. در این گزارش آمده است که فرانسه با ثبت ۸۷ هزار و یکصد درخواست، اسپانیا با ثبت ۸۰ هزار درخواست، بریتانیا با ثبت ۳۲ هزار درخواست و ایتالیا با ثبت ۲۵ هزار درخواست پناهندگی طی دوره یاد شده در رتبه‌های بعدی جای دارند.

یونان ششمین کشور اروپایی است که بیشترین تعداد متقاضیان پناهندگی را پذیرفته است. به گزارش مهاجرنیوز ۹ کشور اتحادیه اروپا طی ماه‌های ژانویه و سپتامبر سال گذشته میلادی در ازای هر یک هزار نفر از جمعیت خود بیش از یک درخواست پناهندگی را ثبت کرده‌اند. یونان و مالت از این حیث سرآمد ۹ کشور یاده شده هستند به نحوی که در مالت به ازای هر هزار نفر جمعیت ۵ و در یونان به ازای همین مقیاس ۴ درخواست پناهندگی ثبت شده است.

از این حیث لوگزامبورگ، اسپانیا، سوئد، بلژیک، اسلوونی، آلمان و فرانسه به نسبت‌هایی متفاوت در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

پناهجویان چه کسانی هستند و از کدام کشورهای می‌آیند؟

یورواستات در گزارشی اعلام کرده است که اتباع کشور سوریه بیشترین شمار پناهجویان در اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند. بر این اساس بیش از ۵۴ هزار مورد درخواست پناهندگی طی ماه‌های ژانویه و سپتامبر ۲۰۱۹ از سوی اتباع سوری در کشورهای اروپایی به ثبت رسیده است.

افغانستان با ۳۵ هزار و ۲۳۵، ونزوئلا با ۳۱ هزار و ۱۲۰،‌ عراق با ۲۳ هزار و ۲۲۰،‌ کلمبیا با ۲۰ هزار و ۳۳۵، پاکستان با ۱۸ هزار و ۱۱۰، ترکیه با ۱۸ هزار و پانزده،‌ ایران با ۱۶ هزار و ۹۷۵ و نیجریه با ۱۶ هزار و ۲۹۵ نفر به ترتیب پس از سوریه هشت کشور دیگری هستند که بیشترین درخواست‌های پناهندگی از سوی اتباع آنها در اروپا به ثبت رسیده است.

حدود ۱۵ هزار درخواست پناهندگی نیز از سوی هر کدام از دو کشور گرجستان و آلبانی در کشورهای اتحادیه اروپا ثبت شده است.

در این گزارش آمده است که در مجموع ۶۲ درصد از متقاضیان پناهندگی در اروپا را مردان تشکیل می‌دهند. این میزان ۲۹۴ هزار و ۴۶۰ نفر عنوان شده است.

از نظر سنی نیز شمار قابل توجهی از پناهجویان یا به عبارتی حدود ۴۷ درصد از آنها را افراد بین ۱۸ تا ۳۴ سال تشکیل می‌دهند. این گزارش همچنین ۳۰ درصد از پناهجویان را افراد زیر سن قانونی (۱۷ سال و کمتر) معرفی و تاکید کرده است که ۲۴ درصد از افراد متقاضی پناهندگی را افراد زیر ۱۴ سال تشکیل می‌دهند. افراد دارای ۶۵ سال به بالا نیز کمتر از یک درصد پناهجویان را به خود اختصاص داده‌اند.

مهاجر نیوز در ادامه یادآور شده است که شمار اتباع کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا که در اروپا درخواست پناهندگی داده‌اند طی سال گذشته میلادی افزایش چشمگیری داشته است.

آگهی

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان؛ یازده پناهجوی افغان در کانتینر یخچالی یک تریلی پیدا شدند

بودجه ۱۵۰ میلیون یورویی اسپانیا برای تسهیل شرایط پناهجویان آمریکای لاتین

پزشکان بدون مرز: کودکان پناهجو در یونان دست به خودکشی می‌زنند