پیکر قاسم سلیمانی در تهران تشییع شد

نماز خواندن علی خامنه‌ای بر پیکر قاسم سلیمانی
نماز خواندن علی خامنه‌ای بر پیکر قاسم سلیمانی Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مقامات ایران مدعی هستند که واشنگتن با فرستادن نمایندگانی از کشورهای مختلف تلاش داشته است تا تهران را از انجام اقدام تلافی جویانه نظامی منصرف کند. این درحالیست که بسیاری از مسئولان بلندپایه نظامی در سپاه و ارتش بر قطعی بودن واکنش نظامی ایران تاکید کرده‌اند.

آگهی

پیکر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران که در حمله پهپادی نیمه شب پنجشنبه در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد صبح دوشنبه در تهران تشییع شد.

مراسم استقبال و تشییع پیکر این فرمانده سپاه پاسداران از نخستین ساعات بامداد با حضور شمار زیادی از ساکنان پایتخت و نیز جمعی از مقامات بلندپایه ایران از جمله روسای سه قوه از مقابل دانشگاه تهران آغاز شد. علی خامنه‌ای، رهبر ایران در این مراسم بر پیکر قاسم سلیمانی نماز خواند.

در این مراسم علاوه بر پیکر قاسم سلیمانی،‌ باقی مانده اجساد متلاشی شده ابومهدی مهندس، مرد شماره دو نیروی بسیج مردمی عراق موسوم به حشد شعبی به همراه چهار تن دیگر از همراهان فرمانده سپاه قدس تشییع شدند.

پیکر قاسم سلیمانی و همراهانش پیش از این در بغداد و شهرهای کربلا و نجف تشییع و سپس به ایران منتقل شده بود. مراسم تشییع پیکر این فرمانده سپاه پاسداران در ایران از اهواز آغاز شد و پس از مشهد اینک در تهران جریان دارد.

شمار بالای تشییع کنندگان در شهرهای مختلف ایران بیش از یک ماه پس از اعتراضات سراسری آبان‌ماه سبب شگفتی اغلب رسانه‌های جهان و تحلیلگران سیاسی را به همراه داشته است. این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دقایقی پس از انجام حمله پهپادی به خودروی حامل فرمانده سپاه پاسداران و همراهانش که با دستور مستقیم وی صورت گرفت، قاسم سلیمانی را فردی «تروریست» نامیده و مدعی شده بود که وی در ایران مورد تنفر مردم کشورش قرار دارد.

Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved
جمعیت استقبال کننده از پیکر قاسم سلیمانی و همراهانش در میان انقلاب تهرانCopyright 2020 The Associated Press. All rights reservedEbrahim Noroozi

رئیس جمهوری آمریکا که به تازگی در واکنش به تهدیدهای مقامات ایران مبنی بر انجام اقدام تلافی جویانه نظامی گفته بود که ۵۲ نقطه از ایران از جمله اماکن دارای هویت فرهنگی را هدف قرار خواهد داد، روز دوشنبه پس از بازگشت از تعطیلات سال نو میلادی باردیگر این بر این ادعای جنجالی خود تاکید کرد.

خبرنگار شبه سی بی اس با انتشار توییتی از سخنان تازه دونالد ترامپ، به نقل از او نوشته است: «وقتی آنها اجازه دارند مردم ما را بکشند، شکنجه و مجروح کنند یا با استفاده از بمب‌های جاده‌ای ما را منفجر کنند چرا ما نباید به سایت‌های فرهنگی آنها دسترسی داشته باشیم؟»

آقای ترامپ همچنین در واکنش به تصویب قطعنامه‌ای در پارلمان عراق برای خروج نیروهای نظامی آمریکایی از خاک این کشور، بغداد را به اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی تهدید کرده است.

مقامات ایران مدعی هستند که واشنگتن با فرستادن نمایندگانی از کشورهای مختلف تلاش داشته است تا تهران را از انجام اقدام تلافی جویانه نظامی منصرف کند. این درحالیست که بسیاری از مسئولان بلندپایه نظامی در سپاه و ارتش بر قطعی بودن واکنش نظامی ایران تاکید کرده‌اند.

گفتنی است که پیکر قاسم سلیمانی پس از تشییع در تهران به قم و از آنجا برای آخرین تشییع و خاکسپاری به شهر کرمان، زادگاه فرمانده سپاه قدس منتقل خواهد شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش اختصاصی یورونیوز از مراسم تشییع قاسم سلیمانی

سیر شبانه هنرپیشه‌های زن عراقی در تهران با حجاب اختیاری؛ استاندارد دوگانه جمهوری اسلامی در قبال زنان

امیرعبداللهیان: پاسخ ایران در شرایط تهدید، قاطع و فوری است