زنان ارتش اسرائیل اجازه راندن تانک می‌یابند

زنان ارتش اسرائیل اجازه راندن تانک می‌یابند
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خدمت اجباری سربازی در اسرائیل برای مردان دو سال و هشت ماه و برای زنان دو سال است. پادگان‌ها در این کشور برای زنان و مردان مختلط بوده و زنان اجازه خلبانی دارند.

آگهی

ارتش اسرائیل به پرسنل نظامی زن عضو یگان‌های زرهی خود اجازه می‌دهد تا تانک و دیگر خودروهای زرهی را برانند.

به این ترتیب برنامه آموزش سربازان زن برای رانندگی تانک که پیش از این متوقف شده بود، با شکایت گروهی از زنان نظامی متقاضی شرکت در این دوره و رأی مساعد دادگاه تجدید نظر اسرائیل از سر گرفته می‌شود.

در ۲۰۱۷ ارتش اسرائیل طرحی را به منظور بررسی امکان استخدام زنان راننده خودروهای زرهی آغاز کرد. پس از آن یک دوره آموزشی برای استخدام ۱۰ زن به عنوان خدمه زرهی و دو زن برای فرماندهی تانک برگزار کرد. اما این سربازان با آن که آزمون‌های پایان دوره را هم با موفقیت پشت سر گذاشتند، در پست‌های مورد نظر به کار گرفته نشدند.

آویو کوخاوی، فرمانده ستاد ارتش اسرائیل پس از بحث‌های فراوان برای بررسی این که آیا می‌توان از زنان عضو پرسنل زرهی در مأموریت‌های دفاع مرزی استفاده کرد یا نه، پرونده را برای تصمیم‌گیری به مقام بالاتر فرستاد.

این موضوع به تعلیق استخدام زنان برای رانندگی خودروهای زرهی انجامید و اعتراض منتقدان را برانگیخت. گروه‌های مدافع حقوق زنان در اسرائیل ارتش را به تردید در توانایی بدنی زن‌ها برای خدمت در یگان‌های زرهی متهم کردند.

ارتش اسرائیل روز یکشنبه ۵ ژانویه (۱۵ دی) تصریح کرد که «برنامه آموزش منطبق با شرایط زنان و با تأکید بر تندرستی، نوع تغذیه و تمرین بدنی آنان» در سال جاری میلادی آغاز می‌شود.

در بیانیه ارتش در این زمینه همچنین آمده است که پس از دوره آموزش نظری و عملیاتی یک «ارزیابی مجدد جسمی وضعیت» فرد انجام شده و تصمیم نهایی برای استخدام پس از آن گرفته خواهد شد.

دو نفر از زنانی که پیش از این در دوره آموزشی رانندگی خودروهای زرهی ارتش اسرائیل شرکت کرده بودند، روز پنج‌شنبه گذشته با شکایت نزد دادگاه تجدید نظر از مقام‌های قضایی کشورشان خواسته بودند تا به ارتش دستور استخدام آنها در پست راننده تانک را بدهد. دو ماه پیش نیز دو سرباز زن دیگر نظیر چنین درخواستی را نزد دادگاه تجدید نظر مطرح کرده بودند.

خدمت سربازی در اسرائیل برای مردان دو سال و هشت ماه و برای زنان دو سال است و بیشتر شهروندان این کشور مجبور به گذراندن این دوره هستند. پادگان‌ها در این کشور برای زنان و مردان مختلط بوده و زنان اجازه خلبانی دارند.

کنست، پارلمان اسرائیل در سال ۲۰۰۰ قانونی تصویب کرد که ارتش و دوایر انتظامی این کشور را به جز موارد موجه، به پذیرش زنان در همه پست‌ها ملزم می‌کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رژه نظامی زنان اوکراینی با کفش‌های پاشنه بلند واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت

دردسر ارتشی سابق اسرائیل؛ محکومیت ۷.۵‌‌‌ ساله برای حمل ۹‌‌ گرم ماری‌جوانا

جنجال بر سر جلوگیری از ورود زنان با دامن کوتاه به پارلمان اسراییل