نمایندگان پارلمان بوسنی پس از ۱۴ ماه بر سر تشکیل دولت به توافق رسیدند

نمایندگان پارلمان بوسنی پس از ۱۴ ماه بر سر تشکیل دولت به توافق رسیدند
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایندگان مجلس بوسنی روز دوشنبه ۲۳ دسامبر پس از بن‌بستی ۱۴ ماهه بر سر تشکیل دولت به توافق رسیدند. انتظار می‌رود توافق تازه راه را برای اعمال اصلاحات لازم برای عضویت در اتحادیه اروپا و همچنین معاهده جدید با صندوق بین‌المللی پول باز کند.

آگهی

نمایندگان پارلمان بوسنی روز دوشنبه ۲۳ دسامبر پس از بن‌بستی ۱۴ ماهه بر سر تشکیل دولت به توافق رسیدند. انتظار می‌رود توافق تازه راه را برای اعمال اصلاحات لازم برای عضویت در اتحادیه اروپا و همچنین معاهده جدید با صندوق بین‌المللی پول باز کند.

از زمان انتخابات در سال گذشته، عدم توافق میان نمایندگان بوسنیایی، کروات و صرب این کشور در زمینه پیوستن به پیمان دفاعی ناتو سبب شده بود تا دولت جدید در این کشور تشکیل نشود.

پیشتر در روز پنج دسامبر سرانجام پس از کشمکش‌های طولانی، گروه‌های اقلیت قومی بوسنی بر سر نخست‌وزیری زوران تگیلتا به توافق رسیده بودند.

آقای تگیلتا از حزب حاکم «اتحاد سوسیال‌دموکرات‌های مستقل»، اقتصاددانی صرب‌تبار است که پیشتر در جمهوری خودمختار صرب بوسنی مقام وزارت دارایی را برعهده داشت.

روز دوشنبه مجلس بوسنی ترکیب کابینه پیشنهادی زوران تگیلتا را با ۲۹ رای موافق از مجموع ۴۲ رای تصویب کرد. این کابینه متشکل از ۹ وزیر متعلق به سه حزب قومی بوسنیایی، صرب و کروات هستند.

نخست‌وزیر بوسنی گفته است اولویت اصلی او انجام اصلاحات لازم با هدف عضویت در اتحادیه اروپاست.

از زمان پایان جنگ در یوگسلاوی سابق در دهه نود، بوسنی به دو منطقه خودمختار تقسیم شده است؛ فدراسیون بوسنی و هرزگوین که شامل بوسنیایی‌ها و کروات‌های عمدتا مسلمان است و جمهوری صرب بوسنی که شامل شهروندان صرب‌تبار این کشور است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان رای‌گیری در بوسنی ‌و ‌هرزگوین؛ حزب ناسیونالیست صرب مدعی پیروزی شد

برگزاری جشن جنجالی صرب‌های بوسنی؛ اتحادیه اروپا و آمریکا هشدار دادند

ناتو نگران «لفاظی‌های جدایی‌طلبانه» صرب‌ها در بوسنی است