بیست کشور اسلامی در غیاب عربستان و پاکستان در مالزی گردهم آمدند

حسن روحانی و مهاتیر محمد در حاشیه اجلاس کشورهای اسلامی در کوالالامپور
حسن روحانی و مهاتیر محمد در حاشیه اجلاس کشورهای اسلامی در کوالالامپور Copyright Malaysia's Department of Information via AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عربستان سعودی، ملک سلمان در جریان گفتگویی تلفنی با مهاتیر محمد تاکید کرده است که مسائل عمده جهان اسلام باید در جریان نشستی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد که توسط سازمان همکاری اسلامی سازماندهی و تدارک دیده باشد.

آگهی

رهبران و مسئولان بلند پایه بیست کشور اسلامی از روز چهارشنبه هجدهم دسامبر به مدت دو روز در کوالالامپور، پایتخت مالزی گردهم می‌آیند تا در باره مشکلات و چالش‌های پیش روی مسلمانان در جهان با یکدیگر گفتگو کنند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که عربستان با توجیه این نکته که اجلاس از سوی سازمان همکاری اسلامی تدارک دیده نشده از حضور در آن امتناع کرده و پاکستان نیز برغم اعلام قبلی در آن شرکت ندارد. گفته می‌شود که عمران خان، نخست وزیر پاکستان تحت فشار عربستان از تصمیم قبلی برای حضور در اجلاس مالزی منصرف شده است.

این درحالست که عمران خان به همراه رجب طیب اردوغان از جمله برنامه‌ریزان و مشوقان برپایی این اجلاس بودند. از برخی مسئولان پاکستانی که نامشان فاش نشده و اجازه صحبت با رسانه ها را نیز نداشته اند این مطلب درز پیدا کرده که عمران خان برای عدم شرکت در نشست کوالالامپور تحت فشار عربستان سعودی،‌ متحد نزدیک پاکستان بوده است.

به گزارش برخی از رسانه ها، این مقامات رسمی در عین حال اعلام کرده اند که فشار عربستان دلیل اصلی عدم حضور دومین کشور بزرگ اسلامی در اجلاس یاد شده نیست.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر که کشورهایشان روابط دیپلماتیک متشنجی با عربستان دارند از جمله دیگر شرکت کنندگان مهم اجلاس کوالالامپور هستند.

دستور جلسه مشخصی برای اجلاس کوالالامپور منتشر نشده اما به نظر می‌آید که مناقشه کشمیر، بحران خاورمیانه، جنگ داخلی در سوریه و یمن، سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار، انتقادهای فزاینده از نحوه بدرفتاری با ایغورها در شین‌جیانگ چین و نیز مقابله با موج رو به افزایش اسلام‌هراسی در جهان از جمله مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در این اجلاس باشد.

مهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که هر دو به صراحت لهجه شهرت دارند از جمله مهمترین سخنرانان این اجلاس چهار روزه هستند که چهارشنبه شب با یک ضیافت شام آغاز و روز شنبه به پایان خواهد رسید.

غیبت عربستان و ترس از انزوای دیپلماتیک

عربستان سعودی گفته است که این اجلاس مکانی مناسب برای طرح مشکلات بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون مسلمان در جهان نیست در حالی که تحلیلگران ترس از انزوای دیپلماتیک به واسطه حضور رقبای منطقه‌ای از جمله ایران، قطر و ترکیه را دلیل اصلی عدم شرکت عربستان سعودی در اجلاس کوالالامپور عنوان کرده اند.

غیبت عربستان سعودی، کشوری که از آن به عنوان مهد اسلام نام برده می شود و مقاماتش تولیت دو مکان مقدس در شهر مکه و مدینه را برعهده دارند از دید تحلیل‌گران خود نشانه دسته بندی و اختلاف نظرهای عمده میان کشورهای اسلامی در جهان است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، ملک سلمان در جریان گفتگویی تلفنی با مهاتیر محمد تاکید کرده است که مسائل عمده جهان اسلام باید در جریان نشستی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد که توسط سازمان همکاری اسلامی سازماندهی و تدارک دیده باشد.

یک تحلیلگر موسسه مطالعات بین المللی و پژوهشگاه خاورمیانه در سنگاپور به خبرگزاری رویترز گفته است که مشکل اصلی همین دسته بندی هاست. به گفته این تحلیلگر، بلوک عربستانی-اماراتی در مقابل بلوک ترکیه-قطر قرار گرفته و پاکستان نیز در این میان قمار خود را بازی می‌کند.

اندونزی، کشوری که بیشترین جمعیت مسلمان را در خود جای داده نیز در این نشست حضور دارد. معروف امین، از علمای مذهبی و معاون رئیس جمهوری اندونزی که جریان مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم را در کشورش هدایت می‌کند به نمایندگی از این کشور در کوالالامپور شرکت کرده است.

دفتر مهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی اعلام کرده است که برای ۵۶ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی دعوت‌نامه شرکت در نشست کوالالامپور فرستاده شده اما تنها بیست هیئت نمایندگی از کشورهای یاد شده در این اجلاس حضور دارند که برخی از آنها توسط روسای کشور هدایت می‌شوند.

در بیانیه دفتر نخست وزیر مالزی تاکید شده است که هدف از برپایی این اجلاس آنطور که برخی منتقدان و یا تحلیلگران گفته‌اند دامن زدن به دسته بندی و تشکیل «بلوک» جدیدی نیست.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش تند سازمان همکاری اسلامی به برپایی اجلاس کشورهای اسلامی در مالزی

ویدئو؛ هزاران فرانسوی اسلام هراسی را محکوم کردند

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند