کارناوال بلژیکی به‌دلیل «تمسخر یهودیان» از فهرست یونسکو حذف شد

کارناوال بلژیکی به‌دلیل «تمسخر یهودیان» از فهرست یونسکو حذف شد
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارناوال آلست در سال ۲۰۱۰ در فهرست میراث فرهنگی و معنوی یونسکو به ثبت رسیده بود. با این حال تمسخر یهودیان ارتدکس در جریان نمایش های این کارناوال سالانه اعتراض هایی را برانگیخته بود.

آگهی

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) روز جمعه یکی از کارناوال‌های مشهور بلژیک را به دلیل جنبه «یهودی ستیزانه» آن از فهرست میراث فرهنگی و معنوی خود حذف کرد.

کمیته حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در جلسه‌ای که در بوگوتا، پایتخت کلمبیا تشکیل شد کارناوال شهر آلست در بلژیک را از فهرست میراث فرهنگی و معنوی خود حذف کرد.

این کمیته دلیل تصمیم خود را «تکرار نمایش‌های نژادپرستانه و یهودی ستیزانه» در جریان برگزاری این کارناوال عنوان کرد.

شهر آلست در استان فلاندر شرقی بلژیک واقع شده است. کارناوال این شهر در سال ۲۰۱۰ در فهرست میراث فرهنگی و معنوی یونسکو به ثبت رسیده بود. با این حال تمسخر یهودیان ارتدکس در جریان نمایش‌های این کارناوال سالانه اعتراض هایی را برانگیخته بود.

آدمک هایی از یهودیان ارتدوکس با بینی های عقابی و در حالی که بر روی کیسه هایی از سکه های طلا نشسته اند در رژه کارناوال آلست دیده می شود. یهودیان بلژیک پیش از این به همین دلیل به برگزاری کارناوال آلست اعتراض کرده بودند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ارنستو اوتونه، دستیار فرهنگی مدیرکل یونسکو در مورد تصمیم این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد گفت: «آنها می توانند به برگزاری کارناوال ادامه بدهند. ما با آن مخالفتی نداریم. آنچه ما با آن مخالف هستیم استفاده از نام یونسکو برای کارناوالی است که از نظر برخی شاید طنزآمیز باشد اما از نظر ما تمسخر برخی گروه‌ها است.»

اتحادیه اروپا نیز پیش از این کارناوال سالانه شهر آلست محکوم کرده بود. به گفته این اتحادیه کارناوال آلست یادآور کاریکاتورهایی است که در دهه ۱۹۳۰ میلادی در آلمان نازی منتشر می شد.

کریستوف داسه، شهردار آلست پیش از اعلام تصمیم کمیته حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو گفته بود که مقامات این شهر دیگر به ادامه درج نام کارناوال آلست در فهرست میراث فرهنگی و معنوی تمایلی ندارند.

شهردار آلست ضمن دفاع از رژه آدمک ها در کارناوال این شهر آن را «طنزآمیز» دانست. وی تاکید کرد که کارناوال آلست «یهودی ستیزانه» و «نژادپرستانه» نیست.

کریستوف داسه افزود که شهر آلست پایتخت «هجو» و «طنز» باقی خواهد ماند.

تخمین زده می شود که بیش از ۳۰ هزار یهودی در بلژیک زندگی می کنند. حدود دو سوم این افراد ساکن شهر آنتورپ هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه آلمان درخواست حذف یک مجسمۀ ضدیهود از دیوار کلیسا را نپذیرفت

رئیس مرکز الزهرا در فرانسه به دلیل یهودستیزی به حبس تعلیقی محکوم شد

احتمال لغو معافیت سربازی یهودیان ارتدکس؛ معترضان در بیت‌المقدس با پلیس اسرائیل درگیر شدند