ایران به‌زودی از نسل جدید سانتریفیوژها رونمایی می‌کند

ایران به‌زودی از نسل جدید سانتریفیوژها رونمایی می‌کند
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علی اصغر زارعان، دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که این کشور به زودی از نسل جدید سانتریفیوژها رونمایی می‌کند. وی این سانتریفیوژها را تولید داخلی عنوان کند اما جزییات بیشتری را مطرح نکرد.

آگهی

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که این کشور به زودی از نسل جدید سانتریفیوژها رونمایی می‌کند. وی این سانتریفیوژها را تولید داخلی عنوان کرد اما جزییات بیشتری را ارائه نکرد.

علی اصغر زارعان پیش از این نیز در گفت‌وگو با ایرنا بدون ارائه اطلاعات کامل‌تر گفته بود که به زودی از سه نسل سانتریفیوژهای جدید رونمایی می‌شود.

آقای زارعان که امروز شنبه هفت دسامبر (۱۶ آذر) در دانشگاه آزاد کرج سخنرانی می‌کرد همچنین با بیان اینکه در روزهای آینده از مدار ثانویه راکتور اراک رونمایی خواهد شد، افزود: «در سال ۱۴۰۰ راکتور تحقیقاتی اراک به پایان خواهد رسید.»

ایران تا کنون با اعلام سه مهلت ۶۰ روزه تعهدات خود را در برجام به‌صورت گام به کام کاهش داده است. ایران در آخرین مرحله کاهش تعهدات برجامی، اعلام کرد که مجددا تحقیقات سانتریفوژهای پیشرفته را آغاز می‌کند. کاهش تعهدات برجامی ایران یکسال پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و بازگشت و تشدید تحریم‌ها علیه تهران انجام می‌شود.

آرشیو خبرگزاری آسوشیتدپرس
تاسیسات هسته‌ای اراک برای تولید آب سنگینآرشیو خبرگزاری آسوشیتدپرس

در پی اقدام‌های ایران در گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود تاکید کرد که ایران از تاریخ ۹ نوامبر (۱۸ آبان) اقدام به غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو کرده و ذخایر اورانیوم غنی‌ شده این کشور همچنان در حال افزایش است.

طبق این گزارش ذخایر اورانیوم ایران به ۳۷۲.۳ کیلوگرم افزایش یافته که بسیار بالاتر از ۲۰۲.۸ کیلوگرم ذکر شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است. در این گزارش سطح خلوص تا ۴.۵ درصدی اورانیوم در ایران تأیید شده است که برخلاف سطح ۳.۶۷ درصدی برجام است.

اما این گزارش به سانتریفیوژ‌های ایران نیز اشاره کرده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی در این گزارش گفته است که ایران غنی‌سازی اورانیوم را با سانتریفیوژ‌هایی غیر از ابتدایی‌ترین مدل (IR-1 ) ادامه می‌دهد. طبق گزارش آژانس، ایران با سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر اقدام به غنی‌سازی کرده و حتی سانتریفیوژهایی را نصب کرده که در توافق هسته‌ای به آن‌ها اشاره‌ای نشده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان انرژی اتمی ایران: ساخت کارخانه موتور سانتریفیوژ را آغاز می‌کنیم

تحریمها، تحقیق و توسعه و تعداد سانتریفیوژها، نکات باقی مانده در مذاکرات هسته ای

آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را به اقدامات تنبیهی تهدید کرد