روسیه بهینه‌سازی تأسیسات هسته‌ای فردو را به‌حالت تعلیق درآورد

روسیه بهینه‌سازی تأسیسات هسته‌ای فردو را به‌حالت تعلیق درآورد
Copyright  AFP PHOTO / HO / ATOMIC ENERGY ORGANIZATION OF IRAN
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت «روس اتم» روز پنج‌شنبه گفت که کار بازسازی و بهینه‌سازی تأسیسات هسته‌ای فردو در استان قم را به‌دلیل مشکل فنی به حالت تعلیق درآورده است.

آگهی

شرکت «روس اتم» روز پنج‌شنبه گفت که کار بازسازی و بهینه‌سازی تأسیسات هسته‌ای فردو در استان قم را به‌دلیل مشکل فنی به حالت تعلیق درآورده است.

این شرکت دولتی روسیه در بیانیه‌ای گفت: «غنی‌سازی اورانیوم و تولید ایزوتوپ‌های پایدار در یک مکان از نظر فنی امکان‌پذیر نیست.»

ایالات متحده آمریکا در ماه نوامبر پس از آنکه تهران غنی سازی اورانیوم را در فردو آغاز کرد، گفته بود که معافیت‌های این تاسیسات هسته‌ای را دیگر تمدید نمی‌کند؛ اقدامی که با اعتراض روسیه روبرو شد. این معافیت‌ها در ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) به‌ پایان می‌رسد.

بیشتر بخوانید:پمپئو: آمریکا معافیت‌های تاسیسات فردو را تمدید نخواهد کرد

شرکت روس اتم گفت که از سال ۲۰۱۷ میلادی متخصصان این سازمان در حال کار روی طرحی برای اصلاح آبشارهای سانتریفیوژهای گازی برای تولید دو ایزوتوپ پایدار هستند که می‌تواند برای اهداف پزشکی استفاده شود.

اما طبق گفته این نهاد، تلاش آن‌ها با توجه به وجود ذرات اورانیوم در هوا و روی تجهیزات بی‌نتیجه خواهد بود و ناهمخوان است.

غنی‌سازی اورانیوم و تولید ایزوتوپ‌های پایدار در یک مکان از نظر فنی امکان‌پذیر نیست.
شرکت روس اتم

این بیانیه تاکید می‌کند که از سرگیری کار، نیازمند توقف فعالیت دو آبشاری است که در آن‌ها غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌شود و سپس باید محیط و تجهیزات به‌طور کامل پاکسازی شوند.

این سازمان روسی همچنین اعلام کرد تا زماینکه این شرایط محقق نشود، طرف روسی ادامه اجرای آن را به‌حالت تعلیق در می‌آورد و طرف ایرانی از این موضوع مطلع شده است.

سازمان انرژی اتمی ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی این کشور در تاریخ هفت نوامبر (۱۶ آبان) از آغاز مجدد فعالیت تأسیسات هسته‌ای فردو برای غنی‌سازی اورانیوم خبر داده بود.

در پی این اقدام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سه ماهه خود تاکید کرد که ایران از تاریخ ۹ نوامبر (۱۸ آبان) اقدام به غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو کرده و ذخایر اورانیوم غنی‌ شده این کشور همچنان در حال افزایش است.

طبق این گزارش ذخایر اورانیوم ایران به ۳۷۲.۳ کیلوگرم افزایش یافته که بسیار بالاتر از ۲۰۲.۸ کیلوگرم ذکر شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است. در این گزارش سطح خلوص تا ۴.۵ درصدی اورانیوم در ایران تأیید شده است که برخلاف سطح ۳.۶۷ درصدی برجام است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاهش تعهدات برجامی ایران؛ ۲ هزار کیلوگرم گاز UF6 به فردو منتقل شد

صالحی: غنی سازی ۵ درصدی را در تاسیسات فردو آغاز می‌کنیم

ایران در چهارمین گام کاهش تعهدات هسته‌ای: در فردو به سانتریفیوژها گاز تزریق می‌کنیم