هزاران زن در شیلی پرفرمنس «تو متجاوز هستی» را در برابر استادیوم ملی سانتیاگو اجرا کردند

هزاران زن  در شیلی پرفرمنس «تو متجاوز هستی» را در برابر استادیوم ملی سانتیاگو اجرا کردند
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

هزاران زن در پرفرمنس «تو متجاوز هستی» خواندند:‌ «تقصیر من نیست، نه تقصیر اینکه کجا بودم و نه اینکه چه لباسی پوشیده بودم... متجاوزان شما هستید.»

آگهی

هزاران زن روز چهارشنبه در برابر استادیوم ملی سانتیاگو، پایتخت شیلی جمع شدند و پرفورمنس رقص « تو متجاوز هستی» را که اکنون به نمادی برای افشای خشونت علیه زنان در جهان بدل شده است، اجرا کردند.

زنان مشارکت کننده در این اجرای نمادین که اکنون شهرتی جهانی یافته است با لباس مشکی، چشم‌های بسته و شال قرمز، همه عوامل خشونت علیه زنان از جمله «دولت سرکوبگر» را محکوم کردند.

هزاران زن در این اجرا با هم می خواندند:‌ «تقصیر من نیست، نه تقصیر اینکه کجا بودم و نه اینکه چه لباسی پوشیده بودم... متجاوزان شما هستید.» آنها همچنین خواندند: « متجاوز شمایید: پلیس، قاضیان، دولت، رئیس جمهور. دولت سرکوبگر همان مرد متجاوز است.»

این رقص چند هفته پیش توسط گروه فمینیستی LasTesis در والپارایزو اجرا شد.

بر اساس برآوردهای رسانه‌های محلی، بین ۴ تا ۶ هزار نفر در این اجرا شرکت داشتند که دست کم چهار برابر تعداد مشارکت کنندگان در اجرای قبلی همین پرفورمنس بود.

این ترانه و رقص پس از تحقیقات درباره تجاوز در شیلی آفریده شد و بخشی از یک نمایش فمینیستی بود اما پس از فوران اعتراضات اجتماعی در این کشور و گزارشهایی مبنی بر خشونت پلیس علیه زنان، گروه LasTesis تصمیم به اجرای عمومی آن گرفت.

اکنون زنان در سراسر جهان از این ابتکار هنری الهام گرفته اند و برای نمونه در پاریس، بارسلونا، بوگوتا و مکزیکوسیتی گروههایی از زنان آنرا به اجرا گذاشته‌اند.

بر اساس داده‌های کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب، خشونت علیه زنان دست کم باعث کشته شدن ۳۵۲۹ زن در ۲۵ کشور در سال ۲۰۱۸ شده است.

بحران فعلی اعتراضات در شیلی جایی که معترضان خواستار برابری اقتصادی بیشتری هستند از زمان آغاز در ماه اکتبر تاکنون به کشته شدن ۲۳ نفر و زخمی شدن ۵ هزار نفر انجامیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار نمایندگان شیلی به غارت و خشونت در کشور؛ دموکراسی ۳۰ ساله در خطر است

تظاهرات در شیلی؛ ده‌ها هزار معترض بار دیگر به خیابان‌ها آمدند

رئیس جمهوری شیلی با طرح یک بسته پیشنهادی، از مردم عذرخواهی کرد