وزارت اطلاعات ایران: عناصر سرویس اطلاعاتی آمریکا را دستگیر کردیم

وزارت اطلاعات ایران: عناصر سرویس اطلاعاتی آمریکا را دستگیر کردیم
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت اطلاعات ایران روز پنجشنبه ۶ آذر ادعا کرده توانسته است در جریان ناآرامی‌های خیابانی اخیر در ایران ۸ فرد مرتبط با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را دستگیر کند.

آگهی

وزارت اطلاعات ایران روز پنجشنبه ۶ آذر ادعا کرد توانسته است در جریان ناآرامی‌های خیابانی اخیر در ایران ۸ فرد مرتبط با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را دستگیر کند.

در بیانیه منتشره در وبسایت وزارت اطلاعات ایران آمده است ۶ نفر در جریان «صحنه‌های اغتشاش و اجرای دستورات عناصر سرویس اطلاعاتی» و ۲ نفر نیز به هنگام «انتقال اطلاعات به خارج از کشور» دستگیر شده‌اند.

این وزارتخانه گفته است این افراد «با بودجه سرویس اطلاعاتی آمریکا در کشورهای مختلف آموزش‌های لازم جمع‌آوری اطلاعات در پوشش شهروند خبرنگاری دیده بودند».

پیشتر در جریان ناآرامی‌های خیابانی در سال ۹۶ مقامات جمهوری اسلامی ادعاهای مشابهی مبنی بر دست داشتن سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا مطرح کرده بودند. هرچند بعدها مستنداتی برای آن ارائه نشد.

در هفته گذشته و در پی افزایش ناگهانی قیمت بنزین خیابان‌های بیش از یک صد شهر ایران شاهد تظاهرات معترضان بود.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است دست‌کم ۱۴۳ نفر در جریان این اعتراضات به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس ایران نیز از بازداشت حدود ۷ هزار نفر خبر داده است.

اعتراضات در ایران بیش از یکصد و چهل کشته برجای گذاشته است

خامنه‌ای: خطر را دفع کردیم

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در دیدار با بسیجیان در تهران ناآرامی‌های اخیر را «توطئه‌ای عمیق، وسیع و بسیار خطرناک» خواند که دفع و نابود شده است.

وی در این زمینه گفت: «دشمنان برای طراحی این توطئه، هزینه بسیاری کرده بودند و مترصد فرصتی بودند تا در یک بزنگاه آن را با استفاده از اقدامات تخریبی و آدم‌کُشی و شرارت انجام دهند و تصور کردند قضیه بنزین فرصت مورد نظر آنها است و لشکر خود را وارد میدان کردند اما ملت ایران با نمایش پرشکوه خود، حرکت دشمن را نابود کرد».

روحانی: خودم هم از افزایش قیمت بنزین خبر نداشتم

حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران، نیز روز چهارشنبه با اشاره به ناآرامی های اخیر خیابانی در شهرهای ایران گفت که وی از افزایش قیمت بنزین بی‌خبر بوده است.

آقای روحانی با بیان اینکه تصمیم در خصوص اعمال افزایش قیمت را شورای امنیت کشور محول کرده بوده است، گفت: «من هم مثل شما صبح جمعه دیدم قیمت تغییر کرده. برای اینکه من به شورای امنیت واگذار کرده بودم بهشان هم گفته بودم به من هم نمی‌خواهد بگویید. خودتان بروید برنامه‌ریزی بکنید، منتها قیمت در جلسه سران سه قوه تصویب شده بود.»

رئیس‌ جمهور ایران که در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی حضور یافته بود با متهم کردن معترضان خیابانی به دریافت «آموزش، پول و تجهیزات فراوان»، گفت: «از وزارت اطلاعات و کشور می‌خواهم تا به مردم توضیح دهند افرادی که دستگیر شده‌اند و در خانه‌هایشان سلاح‌های فراوانی پیدا شده و خانه‌های تیمی داشتند، چگونه ساماندهی شده بودند.»

آقای روحانی همچنین با اعلام اینکه «اغتشاشگران حتی به کودکان و مدرسه دخترانه نیز رحم نکرده و آنان را مورد حمله قرار دادند»، از نیروی انتظامی، سپاه پاسدارن و بسیج « که توانستند ۴۸ ساعته اوضاع را جمع کنند» تشکر کرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران: آمارهای بین‌المللی درباره شمار کشته شدگان حوادث اخیر معتبر نیست

آمریکا از پیش به ایران درباره حمله داعش به مراسم سلیمانی مخفیانه هشدار داده بود

بازدید ۳۰ میلیونی؛ شروین حاجی‌پور با «آشغال» هم رکورد زد