ارتش دولت مرکزی سوریه و نیروهای ترکیه درگیری شدند

ارتش دولت مرکزی سوریه و نیروهای ترکیه درگیری شدند
Copyright REUTERS/Kemal Aslan
Copyright REUTERS/Kemal Aslan
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اردوغان می‌گوید حق انجام حمله‌ای دیگر در شمال سوریه را برای سرکوب شبه‌نظامیان «ی پ گ» حتی با وجود توافق اخیر با روسیه، برای خود محفوظ می‌داند.

آگهی

سربازان ارتش دولت مرکزی سوریه روز چهارشنبه ۳۰ اکتبر در حومۀ شهر مرزی راس‌العین، درگیر نبرد سنگینی با نیروهای ترکیه شدند.

جزئیات این درگیری منتشر نشده است و گفته می‌شود تبادل آتش در منطقه‌ای روی داده که ترکیه می‌خواهد در پی حملۀ نظامی ۹ روزۀ خود، منطقه امن ایجاد کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ادعا می‌کند با وجود تاکیدات روسیه مبنی بر اینکه کردها مناطق شمالی سوریه را طبق توافق مسکو‌-آنکارا ترک کرده‌اند، اطلاعاتی در دست دارد که حاکی از آن است که کردهای «ی پ گ» در این منطقه حضور دارند و بطور کامل آن را ترک نکرده‌اند.

او بر این اساس روز چهارشنبه در جمع نمایندگان حزب حاکم در پارلمان ترکیه اعلام کرد که حق انجام حمله‌ای دیگر در این منطقه را برای سرکوب شبه‌نظامیان «ی پ گ» حتی با وجود توافق اخیر با روسیه، برای خود محفوظ می‌داند.

آقای اردوغان با اشاره به درگیری‌های اخیر در شمال‌شرق سوریه گفت که با توجه به این اطلاعات، «پس از ارزیابی‌های میدانی به آنها پاسخ خواهیم داد.»

او همچنین اعلام کرد که اگرچه بر اساس توافق مسکو- آنکارا قرار بود از روز سه‌شنبه ۲۹ اکتبر گشت‌های مشترک ترکیه و روسیه گشت‌زنی تا عمق ۱۰ کیلومتری خاک سوریه را آغاز کنند، اما این کار از روز جمعه آغاز می‌شود و آنها تنها تا عمق ۷ کیلومتری خاک سوریه پیش می‌روند.

او گفت: «اگر ببینیم که اعضای گروه‌های تروریستی این منطقه را تا عمق ۳۰ کیلومتری ترک نکرده‌اند یا به حملاتشان ادامه می‌دهند، ما از حق خود برای انجام عملیات استفاده خواهیم کرد.»

ارتش بشار اسد پس از توافق با کردهای سوریه رهسپار مناطق شمالی شد تا پس از هشت سال و نیم جنگ داخلی، بار دیگر کنترل این منطقه را اختیار بگیرد.

کردهای عضو یگان‌های مدافع خلق موسوم به «ی پ گ» بخش قابل توجهی از نیروهای دموکراتیک سوریه (اس دی اف) را تشکیل می‌دهند؛ نیروهایی که در سال‌های مبارزۀ ائتلاف بین‌المللی با داعش، از متحدان اصلی آمریکا محسوب می‌شدند.

دولت اسد در جریان نشست هفته اخیر سازمان ملل در ژنو «اشغال» سرزمین خود توسط نیروهای ترکیه را محکوم کرد.

بنا بر اعلام دیدبان حقوق بشر مستقر در لندن، در پی حمله ترکیه به مناطق شمالی سوریه ۱۲۰ غیرنظامی کشته و ۳۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سوریه؛ بیش از ۱۰ غیرنظامی در پی انفجار خودوری بمب گذاری شده در تل ابیض جان باختند

ترکیه و کردها همدیگر را به نقض آتش‌بس در شمال سوریه متهم کردند

حمله هوایی ترکیه به شمال سوریه؛ هفتاد نفر کشته و مجروح شدند