تظاهرات در عراق؛ در بغداد حکومت نظامی اعلام شد

تظاهرات در میدان تحریر بغداد
تظاهرات در میدان تحریر بغداد Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرمانده ارشد نظامی بغداد تا اطلاع ثانویه از نیمه شب تا شش صبح حکومت نظامی اعلام کرد اما معترضان همچنان در میدان تحریر در مرکز پایتخت بی اعتنا نسبت به این فرمان باقی ماندند.

آگهی

فرمانده ارشد نظامی بغداد تا اطلاع ثانویه از نیمه شب (۱۲ شب) تا شش صبح حکومت نظامی اعلام کرد اما معترضان همچنان در میدان تحریر در مرکز پایتخت بی اعتنا نسبت به این فرمان باقی مانده‌اند.

یکی از معترضان به رویترز گفت: «نه. ما در خیابان می‌مانیم. آن‌ها هم اکنون حکومت نظامی اعلام کرده‌اند و برای افرادی که به سر کار نروند تنبیه‌هایی را در نظر گرفته‌اند. اینگونه آن‌ها با ما می‌جنگند. حتی اگر هزاران نفر شهید شوند باز در اینجا خواهیم ماند.»

از سوی دیگر منابع امنیتی و پزشکی به رویترز گفتند که دست‌کم دو نفر در تظاهرات روز دوشنبه در عراق بر اثر اصابت گاز اشک آور به سر آن‌ها کشته شده‌اند. در چهارمین روز از دور جدید اعتراض‌ها در عراق، ۱۱۲ نفر نیز تاکنون زخمی شده‌اند.

دانش‌آموزان، دانشجویان و کارمندان به صف معترضان پیوستند

همزمان هزاران تن از دانش‌آموزان و دانشجویان خشمگین در بغداد و دیگر شهرهای عراق به رغم هشدار مقام‌های دولتی به خیابان آمدند.

در ادامه اعتراض‌های خونین عراق در روزهای گذشته، روز دوشنبه ۶ آبان نیز جوانان به جز بغداد در شهرهای مختلف به ویژه بصره، ناصریه و دیوانیه، تظاهرت کردند و با سر دادن شعار خواستار سرنگونی رژیم شدند.

در تظاهرات بامداد دوشنبه شمار زیادی از کارکنان دولت و اصناف نیز به صف معترضان پیوستند و در استان‌های جنوبی دست به تحصن زدند.

با آن که قصی سهیل، وزیر آموزش عالی عراق از دانشجویان خواسته بود تا دانشگاه‌ها را از مداخله در خیزش کنونی در کشور دور نگه دارند، دانشجویان با آغاز روز در میدان تحریر در مرکز بغداد تجمع کردند. این در حالی است که مأموران امنیتی نیز در اطراف میدان و مسیر منتتهی به مقر ساختمان‌های حکومتی در «منطقه سبز»، حضور پررنگی داشتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که دانشجویان در بغداد شعار «تا سرنگونی نظام، مدرسه نمی‌رویم» (لا مدارس، لا دوام، حتى يسقط النظام) سر می‌دادند، صدها تن از دانشجویان و استادان دانشگاه در دیوانیه اعلام کردند که برای برکناری دولت، ده روز تحصن خواهند کرد.

همزمان، هزاران تن از جوانان دانشجو و دانش‌آموز در شهرهای بصره و کوت نیز به خیابان آمدند. به دلیل پیوستن کارمندان دولت به جوانان معترض در شهر کوت واقع در استان واسط، بیشتر ادارات دولتی روز دوشنبه در این شهر تعطیل شد.

از سوی دیگر در استان دیاله که استانی چند قومیتی در همسایگی ایران است و تاکنون درگیر تظاهرات نشده بود، اعتصاب کارکنان کار عادی ادارات دولتی را مختل کرد و ودو عضو شورای استان نیز استعفا کردند.

در شهر نجف در جنوب بغداد نیز ده‌ها دانش‌آموز راهپیمایی کردند.

تظاهرات روز یکشنبه

هزاران تن از معترضان عراقی به رغم سرکوب شدید دولتی بار دیگر در میدان تحریر راهپیمایی کردند.

روز یکشنبه ۵ آبان، چندین تن از راهپیمایان روی پل الجمهوریه که به منطقه سبز منتهی می‌شود، با نیروهای پلیس که سعی در متفرق کردن آنها داشتند، درگیر شدند. در تصاویر مربوط به این صحنه‌ها، جوانان معترض در حالی که پرچم عراق را در دست دارند و نیز مأموران در حال پرتاب گاز اشک‌آور دیده می‌شوند.

تظاهرکنندگان در روز یکشنبه نسبت به روزهای پیش، به منطقه سبز بسیار نزدیک‌تر شده بودند. اما در همان زمان با واکنش شدید مأموران روبرو شده و حوالی بعدازظهر به دلیل شلیک شدید گلوله‌های گاز اشک‌آور، مجبور به عقب‌نشینی شدند. مأموران پلیس روز یکشنبه در جریان حفاظت از منطقه سبز، این بار گاز اشک‌آور را نه در هوا، بلکه مستقیم به سوی معترضان شلیک کردند. در آن حال گروهی از راهپیمایان به دلیل تراکم شدید گاز اشک‌آور در چهار گوشه میدان تحریر، مجبور به عقب‌نشینی و ترک محل شدند.

به گفته منابع بیمارستانی و مقام‌های امنیتی دست کم ۷۷ نفر در جریان راهپیمایی روز یکشنبه در بغداد مجروح شدند.

روز یکشنبه راهپیمایان در بغداد همچنان از روش‌های ابتکاری برای مقابله با یورش پلیس استفاده می‌کردند. یکی از شهروندان یک دیش ماهواره را مانند سپر جلو خود گرفته و برخی دیگر نیز همچون روزهای قبل با وانت‌بارهای سه‌چرخه که در عراق به آن «توک‌توک» می‌گویند، مجروحان را به سمت آمبولانس‌ها حمل می‌کردند.

تازه‌ترین آمار قربانیان

در جریان موج دوم اعتراض‌ها علیه سیاست‌های دولت عراق، تنها در دو روز جمعه و شنبه دست کم ۷۴ نفر از شهروندان معترض کشته و صدها تن دیگر مجروح شدند. قربانیان به دست نیروهای پلیس و مأموران ضد تروریسم و نیز برخی اعضای گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمله قرار گرفته‌اند.

رویترز
راهپیمایی در میدان تحریر بغدادرویترز

معترضان عراقی زمامداران کشورشان را متهم می‌کنند که همواره «مطیع اوامر» یکی از دو متحد اصلی این کشور یعنی آمریکا یا ایران هستند. بسیاری از آنها بر این باورند که ایران و آمریکا از عراق به عنوان ابزار و میدانی برای جنگ نیابتی میان خودشان و در دست گرفتن قدرت و نفوذ در منطقه استفاده می‌کنند بدون آن که به نیازهای روزمره شهروندان عادی این کشور توجهی داشته باشند.

آگهی

خبرگزاری رویترز از قول یکی از تظاهرکنندگان عراقی که پرچم کشورش را روی شانه‌اش انداخته می‌نویسد: «از عادل عبدالمهدی می‌پرسم، شما در این ۱۶ سال برای ما چه کاری کردید؟ هیچ. این یک راهپیمایی آرام است و جوانان تنها حق خودشان را می‌خواهند، یعنی شغل و خدمات همگانی».

کربلا؛ معترضان ورودی چند ساختمان دولتی را آتش زدند

گروه‌هایی از مردم روز یکشنبه در برخی شهرهای دیگر از جمله ناصریه، حله و کربلا نیز دست به تظاهرات زدند. این شهرها در روزهای پیش نیز دستخوش آشوب و تظاهرات بودند.

در کربلا راهپیمایان ضمن حمله به چند ساختمان دولتی، ورودی این ساختمان‌ها را آتش زدند، اما مأموران بی‌درنگ با گاز اشک‌آور به آنها حمله کردند.

در شهر حلّه نیز تظاهرات ضددولتی گروهی از شهروندان با شلیک گاز اشک‌آور پلیس به خشونت کشیده شد، اما راهپیمایی در ناصریه در جنوب عراق بر خلاف روزهای پیشین، آرام بود.

اجازه «هر اقدام لازم» برای مأموران ضد تروریسم

روز یکشنبه نیروهای ویژه ضد تروریسم در خیابان‌های بغداد و به ویژه در اطراف ساختمان‌های حساس دولتی مستقر شده بودند.

آگهی

خبرگزاری رویترز از قول دو مسئول امنیتی عراق می‌نویسد به مأموران ویژه ضد تروریسم گفته شده که مجازند «هر اقدامی را که لازم بدانند» برای پایان دادن به اعتراض‌ها علیه دولت انجام دهند.

بیشتر بخوانید:

رویترز
راهپیمایی در میدان تحریر بغدادرویترز

مأموران ضد تروریستی شامگاه شنبه در ناصریه ده‌ها تن از معترضان را بازداشت کردند. در این شهر راهپیمایان به دفتر چند حزب و نهاد شیعه حمله کردند.

نشست ویژه مجلس

به دنبال درگیری‌های چند روز گذشته مجلس عراق تصمیم به برگزاری نشست ویژه گرفت.

محمد حلبوسی، رئیس مجلس عراق اعلام کرد روز دوشنبه ساعت یک بعد از ظهر به وقت محلی، نشستی ویژه برای بررسی خواسته‌های معترضان و نیز بررسی روند اجرای اصلاحات در کشور برگزار خواهد شد.

آگهی

عادل عبدالمهدی که نزدیک به یک سال پیش قدرت را در عراق به دست گرفت، هنوز نتوانسته است اصلاحات و ترمیم وسیع کابینه را که پیش از این وعده داده بود، عملی کند.

ائتلاف کنونی حاکم در عراق بسیار شکننده است و آشوب و اعتراض خیابانی در کشور نیز موقعیت عبدالمهدی را به شدت تضعیف کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مقتدی صدر به میان تظاهرکنندگان نجف رفت

بغداد در رقابت با اقلیم کردستان، خط لوله نفت کروک-جیهان را بازگشایی می‌کند

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود