وزیر دفاع پیشین آمریکا: داعش بازمی‌گردد، این بار باید تنها بجنگیم

وزیر دفاع پیشین آمریکا: داعش بازمی‌گردد، این بار باید تنها بجنگیم
Copyright Navy Petty Officer 1st Class Tim D. Godbee
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ما اهرم اصلی قدرت خود در سوریه را داوطلبانه به ترکیه، روسیه و رژیم سوریه و همچنین به ایران واگذار کرده‌ایم.»

آگهی

دونالد ترامپ روز چهارشنبه با این توجیه که آتش‌بس شمال سوریه اکنون دیگر دائمی شده است، تحریم‌های اعمال شده علیه ترکیه را لغو و بار دیگر انتقادهایی را که به او به دلیل تصمیمش در خروج نیروهای آمریکایی از سوریه شده بود، رد کرد.

رئیس جمهور آمریکا که در کاخ سفید سخن می‌گفت این آتش‌بس را «یک موفقیت بزرگ» و حاصل مذاکرات تیم مایک پنس توصیف کرد. او حتی اعلام کرد: «در نتیجه مذاکرات ما با ترکیه، زندگی مردم بی‌شماری نجات یافته است و این نتیجه‌ای بود که ما بدون ریختن قطره‌ای از خون آمریکایی‌ها به آن رسیدیم.»

اما این سخنرانی نیز باعث فروکش کردن خشم نمایندگان کنگره نشد. آنها که منتقد سیاست‌های دونالد ترامپ در سوریه هستند و آن را عامل اصلی مهیا شدن فرصت برای ترکیه برای حمله به کردها می‌دانند، اعلام کرده‌اند که همچنان مشغول کار روی بستۀ تحریم‌ها برای مجازات ترکیه به دلیل حمله به شمال سوریه هستند.

اشتون کارتر: سیاست‌های ترامپ قابل درک نیست

اشتون کارتر، وزیر دفاع پیشین آمریکا در دولت باراک اوباما، در گفتگو با شبکه خبری ام‌اس‌ان ایالات متحده، دربارۀ تصمیم دونالد ترامپ در تخلیۀ نیروهای آمریکایی از سوریه و رها کردن کردها یعنی متحدان آمریکا در جنگ با داعش اعلام کرد: «رها کردن موقعیتمان در سوریه و کسانی که به ما کمک کرده‌اند، قابل درک نیست. اگر می‌خواهید درگیر جنگ‌های بی‌پایان نشوید، باید جنگ‌هایی را که تا کنون در آنها پیروز شده‌اند، واگذار نکنید.»

او در واکنش به این خبر که دونالد ترامپ نظامیان آمریکایی را از سوریه بیرون آورده و اکنون پنتاگون در تلاش است تا ۳۰ تانک آبرامز و نیمی از یک تیپ زرهی ارتش را به میادین نفتی سوریه بفرستد نیز گفت: «از نظر من، این یک نوع تلاش برای برگشت به موقعیت‌های پیشین است که پس از حرکت غیرقابل درک دونالد ترامپ در دور شدن از کردها و موقعیتمان در شمال سوریه، همچنین دادن چراغ سبز به ترکیه برای انجام کاری که سال‌ها در انتظارش بود، ضروری به نظر می‌رسد. ما همیشه به دلایل درستی، با حملۀ ترکیه به شمال سوریه مخالفت می‌کردیم.»

بیشتر بخوانید:

تردید در حفظ قدرت آمریکا در میدان‌های نفتیِ شمال سوریه

روشن است که هر سه کشور روسیه، سوریه و ترکیه از خروج سربازان آمریکایی از شمال سوریه استقبال می‌کنند. تنها نگرانی دونالد ترامپ در موضوع تحولات سوریه، ذخیره‌های نفتی این کشور در مناطق شمالی است و به همین دلیل پنتاگون در تلاش است به نوعی با اعزام نیرو به این میدان‌های نفتی، بخشی از موقعیت‌های پیشین آمریکا را در شمال سوریه حفظ کند.

اما از نظر اشتون کارتر، نیروهای آمریکایی در این زمینه نیز قدرت مانور زیادی نخواهند داشت. او می‌گوید: «ما در آنجا یک میدان نفتی بزرگ و در مقابل تعداد اندکی نیرو داریم. ممکن است بتوانیم بر آنچه در ارتباط با نفت انجام می‌شود تاثیراتی بگذاریم اما اساسا اهرم اصلی قدرت خود در آنجا را داوطلبانه به ترکیه، روسیه و رژیم سوریه همچنین به ایران واگذار کرده‌ایم. چیزی که از نظر من غیرقابل درک است.»

«مجبوریم دوباره با داعش بجنگیم، اما این بار تنها»

دونالد ترامپ در تلاش است تا به همگان اطمینان دهد که داعش نمی‌تواند دوباره برگردد. او تاکید دارد که نیروهای داعش بشدت تحت کنترل هستند و در بازداشتگاه‌های کردستان سوریه نگهداری می‌شوند. به گفتۀ او تعداد معدودی از این نیروها که فرار کرده‌اند نیز دوباره دستگیر شده‌اند.

اما واقعیت این است که شمار داعشی‌هایی که فرار کرده‌اند مشخص نیست و در این باره گزارش‌های متفاوتی وجود دارد.

اشتون کارتر در این باره که آیا پنتاگون نیز به اندازه رئیس جمهور آمریکا به آینده داعش با اطمینان نگاه می‌کند، اعلام کرد: «قطعا هیچ دلیلی وجود ندارد که پنتاگون به اندازۀ رئیس جمهور در این باره مطمئن باشد. داعش تاکنون دست‌کم دو بار نشان داده که این توانایی را دارد که دوباره قدرت بگیرد و بازگردد؛ یک بار پس از حمله [نیروهای بین‌المللی] به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی و بار دیگر پس از آنکه نیروهای آمریکایی [در سال ۲۰۱۱ میلادی] عراق را ترک کردند. بنابراین داعش برخواهد گشت. بخشی از داعشی‌هایی که دوباره قدرت می‌گیرند، آنهایی هستند که در حال حاضر در زندان‌های کردها هستند. اکنون کردهای سوریه توان کمتری برای کنترل آنها دارند و تمایل کمتری نیز برای این محافظت دارند. بخش دیگر نیز داعشی‌هایی هستند که هرگز دستگیر نشده‌اند و همچنان زنده‌اند و آماده‌اند تا سرحد مرگ بجنگند. بنابراین این افراد متعصب منتظر فرصت جدیدی هستند و من، با توجه به آنچه می‌گذرد، از بازگشت داعش می‌ترسم. در این حالت ما مجبوریم دوباره با آنها مبارزه کنیم اما این بار، تنها خواهیم بود.»

این چشم‌اندازی وحشتناک بویژه برای مردمان کرد سوریه است؛ مردمانی که در حال حاضر نیز باید با تهدیدات ترکیه دست و پنجه نرم کنند.

از نظر اشتون کارتر، غیرنظامیان کرد که با تهدیداتی از جمله رانده شدن از سرزمین‌هایشان یا پاکسازی قومی دست به گریبانند، همیشه «بدترین هزینه‌ها» را می‌پردازند.

بیشتر بخوانید:

توصیه‌هایی برای مارک اسپر

آقای کارتر در پاسخ به این پرسش که «چه توصیه‌هایی برای مارک اسپر، وزیر دفاع کنونی آمریکا دارید» می‌گوید: «به نظر می‌رسد که رئیس جمهور ترامپ قبل از تصمیم‌گیری‌هایش با مشاوران و اعضای دولت خود مشورت نمی‌کند. بنابراین نمی‌دانم که آیا وزیر دفاع کنونی آمریکا در تصمیم دونالد ترامپ دربارۀ سوریه دخالتی داشته است یا خیر. البته این یکی از دلایل اصلی بود که جیمز متیس دوست قدیمی من و جانشین من در وزارت دفاع، تصمیم به انصراف از این سمت داد.»

اشتون کارتر در این‌باره که احتمالا مارک اسپر چه رویکردی را در قبال سوریه در پیش می‌گیرد، گفت: «فکر می‌کنم که او تلاش کند آنچه از موقعیت استراتژیک ما در آنجا باقی مانده را حفظ کند. اما واقعیت این است که ما بسیاری از موقعیت‌هایمان را واگذار کرده‌ایم و نه بازگرداندن همۀ آنها ممکن است و نه رئیس جمهور به پنتاگون اجازه خواهد داد که این کار را بکند، حتی اگر ممکن باشد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

داعش مسئولیت حملات مرگبار دو روز گذشته در مالی را برعهده گرفت

نیکی هیلی: تصمیم ترامپ دربارۀ سوریه به معنای «مرگ» متحدان آمریکاست

حمله هوایی ترکیه به شمال سوریه؛ هفتاد نفر کشته و مجروح شدند