نیکی هیلی: تصمیم ترامپ دربارۀ سوریه به معنای «مرگ» متحدان آمریکاست

نیکی هیلی: تصمیم ترامپ دربارۀ سوریه به معنای «مرگ» متحدان آمریکاست
Copyright 
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خانم هیلی در پیامی توییتری در کنار استفاده از هشتگ «ترکیه دوست ما نیست» نوشت: «اگر انتظار داریم از حمایت متحدانمان برخوردار باشیم، باید همیشه از آنها حمایت کنیم. کردها نقشی اساسی در موفقیت ما در مبارزه علیه داعش در سوریه داشتند. اینکه آنها را رها کنیم تا بمیرند اشتباه بزرگی است.»

آگهی

نیکی هیلی، سفیر پیشین ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل که از متحدان نزدیک دونالد ترامپ محسوب می‌شد، روز دوشنبه در اقدامی کم‌سابقه از سیاست‌های وی در قبال سوریه انتقاد کرد.

خانم هیلی، فرماندار پیشین کارولینای جنوبی که به‌ندرت به مخالفت عمومی با رئیس جمهوری آمریکا می‌پردازد، اعلام کرد که تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن سربازان آمریکایی از شمال سوریه آن‌هم در حالی که ترکیه قصد دارد به این منطقه حمله کند، به این معنا است که آمریکا متحدان کردش را ترک می‌کند «تا آنها بمیرند».

او در پیامی توییتری در کنار استفاده از هشتگ «ترکیه دوست ما نیست» نوشت: «اگر انتظار داریم از حمایت متحدانمان برخوردار باشیم، باید همیشه از آنها حمایت کنیم. کردها نقشی اساسی در موفقیت ما در مبارزه علیه داعش در سوریه داشتند. اینکه آنها را رها کنیم تا بمیرند اشتباه بزرگی است.»

تصمیم ترامپ برای تخلیه نیروهای آمریکایی از مناطق شمالی سوریه یکشنبه شب پس از گفتگوی تلفنی او با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام شد. این تصمیم نشانه‌ای از تغییر در سیاست خارجی آمریکا و دادن چراغ سبز به ترکیه برای حمله به نیروهای کرد مستقر در شمال سوریه است؛ نیروهایی که یکی از قابل اعتمادترین شرکای آمریکا در سوریه محسوب می‌شدند و در مبارزات ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه داعش، نقشی استراتژیک داشتند.

بیش از ۱۱ هزار زن و مرد عضو نیروهای دموکراتیک سوریه در جریان مبارزه با داعش جان خود را از دست دادند.

نیروهای دموکراتیک سوریه نیز در پاسخ به این پیام خانم هیلی در صفحه توییتر خود نوشتند: «جهان به رهبران قدرتمند آمریکا مانند نیکی هیلی متکی است. نیروهای دموکراتیک سوریه به دلیل قدرت و ارزش‌های آمریکایی که به آن باور داشتند، در کنار این کشور با افتخار با داعش مبارزه کردند. امیدواریم شرکای آمریکایی ما در این تصمیم تجدیدنظر کنند و تلاش مشترکمان در سوریه را رها نکنند.»

برت مک گرگ، نماینده پیشین آمریکا در ائتلاف نظامی بین‌المللی علیه داعش نیز به این تصمیم دونالد ترامپ واکنش نشان داد. او نیز در پیامی توییتری نوشت: «دونالد ترامپ فرمانده کل نیست. او تصمیماتی تکان دهنده می‌گیرد آنهم بدون آنکه دانش آن را داشته باشد یا در این باره بحث و گفتگو کند. او نیروهای نظامی را بدون هیچ پشتوانه‌ای به سوی خطر می‌فرستد.»

آقای مک گرگ که در دولت باراک اوباما نیز خدمت کرده است، سال گذشته در پی اعلام تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، از این مقام استعفا داد. گفته می‌شود استعفای او یکی از مهمترین دلایلی بود که دونالد ترامپ را مجبور کرد اجرای این تصمیم را متوقف کند.

او در پیام توییتری دیگری اعلام داشت که تصمیم دونالد ترامپ نشان دهندۀ «فقدان کامل درک او از هر اتفاقی است که روی زمین می‌افتد».
آقای مک گرگ خطاب به رئیس جمهوری آمریکا نوشت که تصمیمش اشتباه بوده و به او پیشنهاد کرد که «قبل از تصمیم‌گیری‌های تاریخی درباره مرگ و زندگی، با کارشناسان و تیم سیاستگذاران خود مشورت کند».
او افزود: «اتخاذ چنین تصمیمی آن هم پس از تماس یکطرفۀ یک رهبر خارجی، قصور است.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر دفاع پیشین آمریکا: داعش بازمی‌گردد، این بار باید تنها بجنگیم

پایان کردهای سوریه؛ ترس آوارگان «روژاوا» از سرانجام حملات اردوغان

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد