دیوان عالی اسپانیا ۹ رهبر جدایی‌طلب کاتالونیا را به زندان محکوم کرد

دیوان عالی اسپانیا ۹ رهبر جدایی‌طلب کاتالونیا را به زندان محکوم کرد
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جدایی طلبان اعلام کرده اند که در صورت عدم تبرئه ۱۲ متهم این پرونده خواستار نافرمانی مدنی گسترده خواهند شد.

آگهی

دیوان عالی اسپانیا ۹ نفر از ۱۲ رهبر جدایی طلب کاتالونیا را به ۹ تا ۱۳ سال زندان محکوم کرد.

بنا به حکم دیوان عالی اسپانیا این افراد به دلیل نقش خود در «فتنه انگیزی» و «سوءاستفاده از اموال عمومی» به حبس محکوم شده اند. سه نفر دیگر از متهمان نیز به دلیل «نافرمانی» به پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند. اوریول جونکرس یکی از رهبران جدایی طلب کاتالونیا است که به ۱۳ سال حبس محکوم شده است.

دادستانی اسپانیا برای شماری از محکومان درخواست ۲۵ سال زندان کرده بود. حکم صادره با توجه به احتمال بروز خشونت در کاتالونیا برای این منطقه و اسپانیا اهمیت زیادی دارد. برگزاری همه پرسی جدایی کاتالونیا از اسپانیا در سال ۲۰۱۷ و به دنبال آن اعلام استقلال این منطقه خودمختار یکی از جدی ترین بحران های سیاسی اسپانیا را طی دهه های اخیر رقم زد.

جدایی طلبان اعلام کرده اند که در صورت عدم تبرئه ۱۲ متهم این پرونده خواستار نافرمانی مدنی گسترده خواهند شد. جلسات محاکمه رائول روموا، سیاستمدار کاتالان و ۱۱ تن دیگر از رهبران جدایی طلب کاتالونیا از ماه فوریه (بهمن) تا ژوئن (خرداد) برگزار شد.

دیوان عالی اسپانیا در حالی متهمان را به دلیل «فتنه انگیزی» مجرم شناخت که رهبران جدایی طلب کاتالونیا به «شورش» نیز متهم شده بودند. اتهام «شورش» در اسپانیا اتهامی سنگین و خلاف قانون اساسی شناخته می شود.

۹ نفر از ۱۲ متهم این پرونده نزدیک به دو سال است که بدون صدور قرار وثیقه در زندان به سر می برند.

هواداران جدایی کاتالونیا از اسپانیا روز یکشنبه در آستانه اعلام رای دیوان عالی این کشور با حضور در جاده های این منطقه رفت و آمد خودروها را مختل کردند. جدایی طلبان همچنین از هواداران خود خواسته اند که در اعتراض به محاکمه ۱۲ رهبر استقلال طلب کاتالونیا تظاهرات کنند.

حضور پلیس اسپانیا طی ساعت های اخیر در خیابان های منطقه کاتالونیا به شکل چشمگیری افزایش یافته است. هر ۱۲ رهبر جدایی طلب اتهام های «فتنه انگیزی» و «شورش» را رد کرده بودند. متهمان با این حال اتهام «نافرمانی» را پذیرفته بودند.

درگیری بین جدایی طلبان کاتالونیا و پلیس اسپانیا دو سال پیش، پس از برگزاری همه پرسی استقلال این منطقه صحنه هایی خشونت بار پدید آورد. دادگاه قانون اساسی اسپانیا این همه پرسی را «غیرقانونی» اعلام کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه اسپانیا شرکت رهبر فراری کاتالونیا در انتخابات پارلمان اروپا را مجاز دانست

رهبر پیشین استقلال طلبان کاتالونیا نامزد انتخابات پارلمان اروپا شد

روبیالس در پرونده بوسه اجباری با خطر محکومیت به دو سال و نیم زندان روبرو است