پمپئو: اتحادیه اروپا تخلیه محموله نفتکش ایرانی در سوریه را محکوم کند

پمپئو: اتحادیه اروپا تخلیه محموله نفتکش ایرانی در سوریه را محکوم کند
Copyright Reuters
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۱۷ مهر از اتحادیه اروپا خواست تخلیه محموله نفت تانکر ایرانی موسوم به «آدریان دریا ۱» در سوریه را محکوم کرده و تهران را در این رابطه مسئول برشمارند.

آگهی

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۱۷ مهر از اتحادیه اروپا خواست تخلیه محموله نفت تانکر ایرانی موسوم به «آدریان دریا ۱» را در سوریه محکوم کرده و تهران را در این رابطه مسئول برشمارند.

آقای پمپئو در حساب توییتر خود نوشت: «نفت آدریان دریا ۱ در سوریه تخلیه شده است. امری که ثابت می‌کند ایران به بریتانیا و جبل الطارق دروغ گفته است. این نفت تروریستی نیاز جنگ اسد و خشونت فرقه‌ای ایران را تامین می‌کند. اعضای اتحادیه اروپا باید این عمل را محکوم سازند، اجرای قانون را تقویت کنند و ایران را مسئول برشمارند.»

نفتکش گریس۱ در روز ۱۳ تیرماه به ظن حمل نفت خام برای سوریه در جبل‌الطارق توقیف شد. این نفتکش سپس بعد از کش و قوس‌های سیاسی فراوان در ۲۴ مرداد ماه با تصمیم دیوان عالی جبل‌الطارق رفع توقیف شد و با تغییر نام به «آدریان دریا‌۱» و «تعهد» ایران که این نفتکش به سوریه نمی رود به سمت مقصد نامعلومی در مدیترانه حرکت کرد.

پیش از این وزیر خارجه آمریکا گفته بود اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد این نفتکش به سمت بندر طرطوس سوریه حرکت می‌کند.

تصاویر ماهواره‌ای به تازگی نشان داده‌اند که این نفکتش به نزدیکی بندر طرطوس رسیده است و در آب‌های سوریه و در نزدیکی پالایشگاه بانیاس سوریه است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا تصاویری از نفتکش ایرانی آدریان دریا 1 را در ساحل سوریه منتشر کرده است

مقامات تهران در واکنش به اظهارات پیشین وزیر خارجه آمریکا اظهار داشته بودند ایران نفت موجود در نفتکش آدریان دریا ۱ را فروخته است و جمهوری اسلامی مسئولیتی در قبال تحویل آن ندارد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، در این باره به خبرنگاران گفته بود: «جمهوری اسلامی ایران نفت این کشتی را فروخته است و اکنون صاحب و خریدار نفت خودش تصمیم می‌گیرد که مقصد محموله کجا باشد.»

ماه گذشته بریتانیا در واکنش به تخلیه محموله آدریان دریا۱ در سوریه و آنچه «عدم پایبندی تهران به تعهدش در باره مقصد نهایی این نفتکش» می‌خواند، سفیر ایران در لندن را احضار کرده بود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آخرین خبرها از «آدریان دریا»؛ از واکنش پمپئو تا شرکت ردیابی نفتکش‌ها

وزارت خارجه ایران: نفت‌کش «آدریان دریا۱» به مقصد رسیده است

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد