خطر انقراض گسترده حشرات با ۵۰ برابر شدن سموم در زمین‌های کشاورزی

خطر انقراض گسترده حشرات با ۵۰ برابر شدن سموم در زمین‌های کشاورزی
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد میزان سمی بودن زمین‌های کشاورزی در آمریکا ۴۸ بار نسبت به ۲۵ سال گذشته بیشتر شده است؛ امری که کاهش وخامت بار گونه‌های حشرات از جمله پروانه‌ها و زنبورهای عسل را در پی داشته است.

آگهی

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد میزان سمی بودن زمین‌های کشاورزی در آمریکا ۴۸ بار نسبت به ۲۵ سال گذشته بیشتر شده است؛ امری که کاهش وخامت بار گونه‌های حشرات از جمله پروانه‌ها و زنبورهای عسل را در پی داشته است.

به گزارش نشریه نشنال جئوگرافیک، استفاده فراگیر از حشره‌کش‌های موسوم به نئونیکوتینوید، یکی از بزرگ‌ترین عوامل نابودی حشرات در جهان به شمار می‌رود. مطابق تحقیق دانشمندان، ۹۲ درصد علت افزایش سمی بودن مزارع برای حشرات به این ماده برمی‌گردد. ۱۴۰ نوع از مزارع کشاورزی در ۱۲۰ کشور جهان از این نوع سم برای دفع آفات استفاده می‌کنند.

کندرا کلین، محقق، می‌گوید این ماده یک د.د.ت جدید است که هزار بار برای زنبورهای عسل خطرناک‌تر از د.دت. سابق است.

این حشره‌کش که به دسته حشره‌کش‌های سیستماتیک تعلق دارند، در تمام اجزای گیاه از ساقه تا برگ نفوذ می‌کند. هرچند تنها ۵ درصد این مواد به درون مواد غذایی همچون ذرت وارد می‌شوند، با این حال بقیه این مواد سمی در خاک باقی می‌مانند و مرگ گونه‌های حشرات را رقم می‌زنند. از آنجا که هر پرنده‌ای در بخشی یا تمام زندگی خود به گونه‌ای از حشرات محتاج است، نابودی حشرات نابودی پرندگان را نیز موجب می‌شود.

در سال ۲۰۱۸ اتحادیه اروپا استفاده از حشره‌کش‌های موسوم به نئونیکوتینوید را ممنوع کرد. کانادا نیز در سال ۲۰۱۹ به موجب قانونی استفاده از این دست حشره‌کش‌ها را قدغن دانست. 

یک پژوهش که در سال ۲۰۱۴ روی ۴۵۲ گونه حشره انجام شد نشان می‌داد جمعیت این گونه‌ها در چهل سال گذشته ۴۵ درصد کاهش یافته است. مطابق اعلام مقامات ایالات متحده، در بیست سال گذشته پروانه‌های موسوم به شهریار که نمادی از حیات وحش آمریکای شمالی به حساب می‌آیند دچار کاهش ۸۰ تا ۹۰ درصدی جمعیت شده‌اند.

در جهان ۵.۵ میلیون گونه حشره وجود دارد و دانشمندان کاهش جمعیت پروانه‌ها را مشتی نمونه خروار از کاهش و انقراض گونه‌های حشرات در جهان می‌دانند. در آوریل سال ۲۰۱۹ یک تحقیق بزرگ نشان داد ۴۰ درصد از کل گونه‌های حشرات در خطر انقراض هستند.

Reuters

خطر بزرگتر از بین رفتن حشرات به هم خوردن اکوسیستم در طبیعت است که عواقب شدیدتری دارد. رنوند هاروارد، حشره شناس، میگوید بدون حشرات حیات جانوری و انسانی به فاصله چند ماه از زمین رخت برمی‌بندد.

استفاده از آفت‌کش‌های موجود در جهان به دلیل اثرات فاجعه‌بار سم‌های شیمیایی بر محیط زیست بویژه بر جامعۀ زنبورها و همچنین تاثیر منفی آنها بر گرده افشانی گیاهان، همواره مورد بحث بوده است.

با این وجود در کشاورزی مدرن با استدلالِ ضرورت تامین مواد غذایی جوامع به میزان انبوه و به قیمت مقرون به صرفه، از این آفت‌کش‌ها بطور گسترده استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جیرجیرک‌های ۱۷ ساله هواپیمای خبرنگاران کاخ سفید را زمین‌گیر کردند

زنبورها و شامپانزه‌ها؛ از نابغه‌های کوچک روی زمین چه می‌دانیم؟

تصاویری از حمله دسته جمعی زنبورها به مسابقه تنیس در آمریکا