پایان انتخابات پارلمانی تونس؛ دو حزب اعلام پیروزی کردند

پایان انتخابات پارلمانی تونس؛ دو حزب اعلام پیروزی کردند
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتخابات پارلمانی سراسری تونس در کمتر از دو هفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار شد.

آگهی

با پایان انتخابات پارلمانی تونس، شمارش آرا در صندوق‌های رای آغاز شد. 

سومین انتخابات پارلمانی تونس بعد از تحولات موسوم به بهار عربی در سال ۲۰۱۱ برگزار شد. 

کمیته عالی مستقل انتخابات تونس تعداد واجدین شرایط را بیش از ۷ میلیون نفر اعلام کرده است. در این انتخابات حدود ۷۰۰ فهرست حزبی و بیش از ۷۰۰ فهرست مستقل برای به دست آوردن ۲۱۷ کرسی پارلمان این کشور با یکدیگر به رقابت پرداختند. 

پس از پایان رای‌گیری حزب النهضه مدعی شد بیشترین کرسی را به دست آورده است. این در حالیست که از سوی دیگر نبیل القروی موسس حزب «قلب تونس» می‌گوید حزب او بیشترین آرا را در انتخابات پارلمانی این کشور کسب کرده است. آقای قروی که یک تاجر است یکی از نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس به شمار می‌رود. 

آقای قروی که برخی به او لقب برلوسکونی تونس را داده‌اند یک سرمایه‌دار است که از طریق شبکه تلویزیونی خود به نام «نسمه» طرفداران بسیاری پیدا کرده . هرچند منتقدان قروی او را به پوپولیست بودن متهم می‌کنند اما نمی‌توان از طرفداران او در جامعه تونس به سادگی عبور کرد. 

**بیشتر بخوانید: **

آقای قروی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه سپتامبر به جرم پولشویی بازداشت شده بود، موفق شد در آن رقابت با کسب ۱۵.۵۸ درصد به دور دوم راه یابد. رقیب او در دور دوم قیس سعید علی خواهد بود که توانسته بود ۱۸.۴ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. 

این در حالی است که عبدالفتاح مورو که نامزد حزب النهضه بود نتوانست بیشتر از ۱۲ درصد آرا را کسب کند و در جایگاه سوم قرار گرفته بود. 

 نظام سیاسی تونس که مدلی پیچیده و متفاوت از بسیاری از نظام‌های سیاسی پارلمانی و جمهوری به شمار می‌رود، هم رئيس جمهوری دارد و هم نخست وزیر و البته هیچکدام هم تشریفاتی نیستند. طبق قانون اساسی تونس، حزب پیروز پس از پایان انتخابات پارلمانی از سوی رئيس جمهوری مامور تشکیل اعضای کابینه خواهد بود. با توجه به اینکه هنوز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس برگزار نشده، رئيس جمهوری موقت به رهبر حزب پیروز ماموریت خواهد داد تا کابینه را برای گرفتن رای اعتماد به پارلمان معرفی کند. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناآرامی‌های تونس؛ معترضان ۱۰ سال بعد از انقلاب، شعارهای «بهار عرب» را سر می‌دهند

انتخابات ریاست جمهوری تونس: راهیابی قیس سعید و نبیل قروی به دور دوم

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین