پمپئو در دیدار با نخست وزیر یونان: رفتار ترکیه غیر قابل قبول است

پمپئو در دیدار با نخست وزیر یونان: رفتار ترکیه غیر قابل قبول است
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه آمریکا در دیدار با نخست وزیر یونان می‌گوید ترکیه باید به مقررات بین‌المللی حفاری در آب‌های بین‌المللی احترام بگذارد.

آگهی

نخست‌وزیر یونان، از وزیر خارجه آمریکا خواست تا به این کشور در تنش با ترکیه کمک کند.

کیریاکس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان روز شنبه در دیدار با مایک پمپئو از او خواست تا از نفوذ آمریکا برای حل تنش‌های دریایی ایجاد شده در مدیترانه شرقی بر سر موضوع قبرس استفاده کند.

نخست وزیر یونان در دیدار با پمپئو با اشاره به تحولات جدید در شرق دریای مدیترانه گفت: «اقدامات ترکیه در روزهای گذشته در جنوب جزیره قبرس، نقض آشکار استقلال این کشور است. ما خواهان اجرای قوانین بین‌المللی هستیم و از آمریکا می‌خواهیم در این زمینه همکاری سازنده‌ای داشته باشیم.»

وزیر خارجه آمریکا هم در پاسخ با «غیرقابل قبول» خواندن اقدام ترکیه اظهار داشت: «قوانینی در زمینه تحقیق در مورد منابع انرژی در دریای مدیترانه وجود دارد و بر همین اساس ترکیه نباید دست به اقدامات و حفاری‌های غیر قانونی بزند.»

پمپئو همچنین افزود: «ما به ترک‌ها گفتیم که حفاری غیرقانونی و غیر قابل قبول است. ما همچنین اقدامات دیپلماتیک را برای اطمینان از انجام فعالیت‌های قانونی ادامه خواهیم داد.»

اما تنش میان یونان و ترکیه به اعزام یک کشتی حفاری ترکیه به آب‌های مدیترانه شرقی باز می‌گردد. جایی که قبرس پیش‌تر مجوز حفاری در آن منطقه را به شرکت‌های فرانسوی و ایتالیایی داده است. آنکارا می‌گوید برخی از مناطقی که نیکوزیا در حال اکتشاف نفت و گاز در آنجا است، جز مناطق ترکیه به شمار می‌رود یا از مناطقی است که آنکارا و آتن حق برابر برای اکتشاف در آنجا دارند.

اتحادیه اروپا هم پیشتر در پی فشار یونان و قبرس، با صدور بیانیه‌ای اقدام ترکیه را «غیرقانونی» خوانده و به آنکارا هشدار داده بود در صورت متوقف نکردن عملیات حفاری آماده است تا « واکنش مناسب» را انجام دهد.

ترکیه در مقابل می‌گوید حفاری‌اش قانونی است چراکه در آب‌های سرزمینی‌اش در شمال قبرس انجام می‌شود. البته به جز ترکیه هیچ کشور دیگری این آب‌ها را متعلق به آنکارا نمی‌داند.

وزیر انرژی ترکیه امروز اعلام کرد کشتی حفاری که در ۵۰ مایل دریایی قبرس حضور دارد به زودی کار اکتشاف و حفاری را آغاز خواهد کرد.

ترکیه و قبرس از سال ۱۹۷۴ بدین سو هیچ رابطه دیپلماتیک با یکدیگر ندارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق حریم دریایی ترکیه و لیبی؛ افزایش تنش ها بین آنکارا و آتن پیش از اجلاس ناتو

اردوغان: تمام مشکلات ترکیه و قبرس را می‌توان صلح‌آمیز حل کرد

مشعل بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در المپیای یونان روشن شد