حمله به تاسیسات نفتی عربستان و نگرانی دولت فرانسه از بازگشت جلیقه زردها

حمله به تاسیسات نفتی عربستان و نگرانی دولت فرانسه از بازگشت جلیقه زردها
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان نگرانی پاریس را از بازگشت جلیقه زردها به خیابان‌ها تشدید کرده است. ارتباط این حمله با اعتراض‌های فرانسه چیست؟

آگهی

حمله اخیر به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در خاک عربستان که منجر به بالا رفتن قیمت نفت خام در جهان شد، فرانسه را با نگرانی تازه‌ای روبرو کرده است.

به نوشته روزنامه لوپاریزین چاپ پاریس، دولت فرانسه با افزایش ناگهانی قیمت نفت مجبور است بهای سوخت در کشور را بالا ببرد، اما از بیم تشدید اعتراض جنبش موسوم به «جلیقه‌زردها»، با احتیاط بسیار در حال تعیین قیمت داخلی سوخت است.

لوپاریزین در شماره روز چهارشنبه ۲۷ شهریور در این زمینه نوشت: «ممکن است افزایش بهای بنزین و گازوئیل جرقه‌ای برای برافروختن دوباره آتش خشم جلیقه‌زردها و ایجاد بحرانی تازه در کشور باشد. دولت به دقت مشغول بررسی و تعیین نرخ سوخت است، اما این بار بیشتر از آن که مواظب قیمت خرید بشکه نفت خام باشد، با نگرانی تمام به قیمت‌های اعلام شده در پمپ‌بنزین‌ها توجه دارد.»

به دلیل حمله پهپادی روز شنبه گذشته به زیرساخت‌های نفتی در شرق عربستان، عرضه جهانی نیمی از نفت خام این کشور، یعنی معادل حدود ۵ درصد از عرضه جهانی این کالای راهبردی مختل شد. روز دوشنبه بهای نفت برنت دریای شمال که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بهای نفت در بازارهای جهانی است، با جهش ناگهانی ۱۴.۶ درصدی روبرو شد.

بیشتر بخوانید:

در همین اثنا ژرالد دارمانان، وزیر بودجه فرانسه فرصت را برای یادآوری تصمیم قبلی دولت این کشور مبنی بر لغو طرح افزایش مالیات بر سوخت مناسب دیده است. وی در این زمینه گفت: «مالیات کربن [مالیات بر سوخت] از لایحه بودجه سال ۲۰۱۹ حذف شده است و بنابراین به طور قطع در بودجه ۲۰۲۰ نیز گنجانده نخواهد شد.»

قیمت بنزین در فرانسه هنوز ثابت است، اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ سوخت در پمپ بنزین‌های این کشور در روزهای آینده بین ۴ تا ۵ سنت افزایش یابد. در حال حاضر در فرانسه بهای میانگین یک لیتر بنزین ۹۸ که بهترین کیفیت را در این کشور دارد، ۱.۷۹ یورو است. بنا به پیش‌بینی کارشناسان، افزایش بهای بنزین در روزهای آینده احتمالا در برخی شهرهای فرانسه مانند لیون بیشتر از سایر شهرها خواهد بود.

دلیل اصلی شکل‌گیری جنبش جلیقه‌زردها در روز شنبه ۲۶ آبان ۹۷ اعتراض به افزایش مالیات سوخت بود. این جنبش در ادامه گسترش یافت و معترضان هر شنبه برای اعتراض در پاریس و شهرهای دیگر فرانسه به خیابان آمدند. راهپیمایی جلیقه‌زردها که به عقب‌نشینی نسبی دولت انجامید، در ماه‌های نخست به خشونت و درگیری کشیده شد، اما رفته رفته رو به افول نهاد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر کشور فرانسه: خشونت‌ورزان «اراذل و اوباش و سبک مغز» بودند

بن سلمان: منتظر واکنش جامعه جهانی نسبت به حملات اخیر هستیم

ترامپ: به نظر می‌رسد ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان است