حزب لیبرال دموکرات‌ بریتانیا رسما سیاست عدم خروج از اتحادیه اروپا را اتخاذ کرد

جو سوینسون، رهبر حزب لیبرال دموکرات بریتانیا
جو سوینسون، رهبر حزب لیبرال دموکرات بریتانیا Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حزب لیبرال دموکرات‌ بریتانیا رسما سیاست عدم خروج از اتحادیه اروپا را اتخاذ کرد

آگهی

حزب لیبرال دموکرات‌ بریتانیا با اتخاد موضع سرسختانه‌تر در قبال برکسیت یا همان خروج از اتحادیه اروپا روز یکشنبه اعلام کرد که رسما سیاست عدم خروج از اتحادیه اروپا را اتخاذ می کند و در صورت پیروزی در انتخابات و بدست گرفتن قدرت، آن را عملی خواهد کرد.

این حزب از ۶۵۰ کرسی پارلمان بریتانیا تنها ۱۸ کرسی را در اختیار دارد و با اتخاذ سیاست «نه به برکسیت» امیدوار به جلب آرای ۱۶ میلیون نفری است که در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ بریتانیا به ماندن کشورشان در اتحادیه اروپا رای دادند.

حزب لیبرال دموکرات‌ بریتانیا در صورت پیروزی در انتخابات و بدست آوردن کرسی های لازم برای در اختیار گرفتن قدرت، کاری خواهد کرد کارستان که در عرصه سیاست بریتانیا بی‌سابقه خواهد بود.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر فعلی بریتانیا وعده داده است که کشورش را ۳۱ اکتبر همین سال، با یا بدون توافق، از اتحادیه اروپا خارج کند. وعده آقای جانسون و سیاست وی بریتانیا و حتی هم حزبی ها او را به دو جناح مخالف و موافق تبدیل کرده است.

اعلام خروج از اتحادیه اروپا آنهم به هر قیمتی، برای بوریس جانسون و حزب محافظه‌کارش گران تمام شده و باعث شده است آقای جانسون و حزبش اکثریت را در پارلمان از دست بدهند و به فکر انتخابات زودهنگام باشند.

تام بریک، سخنگوی حزب لیبرال دموکرات روز یکشنبه گفت: «ما نقطه پایانی بر کابوس برکسیت خواهم گذاشت، برکسیتی که کل کشور را به زیر می کشد و ما را از هم می‌درد.»

امروزه آنچه بر گستره سیاسی بریتانیا سایه افکنده، چیزی جز موضوع برکسیت نیست. این بحران جامعه را دو پاره کرده است: حامیان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در یکسو و موافقان ماندن این کشور در اتحادیه در سوی دیگر.

عمق این انشقاق در صحنه سیاسی بریتانیا با بیان این واقعیت بیشتر ملموس‌ می‌شود که لیبرال دموکرات‌های خواهانِ باقی ماندن در اتحادیه اروپا، دیروز با محافظه‌کاران دست در دست هم داشتند. حزب لیبرال دموکرات با محافظه‌کارانی که خواهان وداع با اتحادیه هستند در سال ۲۰۱۰ میلادی دولتی ائتلافی تشکیل داده بودند که ۵ سال بر سر کار بود.

شانس پیروزی در انتخابات برای لیبرال دموکراتهای بریتانیا که هرگز نتوانسته اند بیش از ۶۲ کرسی را در پارلمان بریتانیا از آن خود کنند آنچنان که باید زیاد نیست و به همین ترتیب راه برای تشکیل دولت توسط جو سوینسون، رهبر این حزب نیز هموار نیست.

با همه این اوصاف اما می توان گفت که بریتانیا در چند دهه اخیرا این چنین در تقاطع تردید گرفتار نشده بود. آنچه غیرقابل پیش‌بینی است نتیجه انتخابات است و این که سرنوشت بریتانیا بالاخره با بحرانی بنام برکسیت چگونه رقم خواهد خورد.

نتیجه دو نظرسنجی متفاوت که روز یکشنبه منتشر شد جایگاه حزب لیبرال دموکرات بریتانیا را به ترتیب با ۲۱ و ۸ درصد تفاوت، بعد از دو حزب محافظه کار و حزب کارگر بریتانیا نشان می‌دهد.

بوریس جانسون خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام است، انتخاباتی که به روال معمول می بایست سال ۲۰۲۲ میلادی برگزار می شد. اما این خواست آقای جانسون نیز با مخالفت احزاب مخالف از جمله حزب لیبرال دموکرات تا به امروز عملی نشده است.

احزاب مخالف می‌گویند می‌خواهند اول از همه، از این اطمینان حاصل کنند که بوریس جانسون نتواند بریتانیا را بدون دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا از اتحادیه خارج کند چرا که هزینه چنین طلاق و جدایی از اتحادیه اروپا را ناهمسو با منافع ملی بریتانیا و زیانبار می دانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشمکش در پارلمان بریتانیا بر سر برکسیت؛ مجلس عوام انتخابات زودهنگام را رد کرد

تعلیق موقت پارلمان بریتانیا؛ آیا ممکن است برکسیت باز هم عقب بیفتد؟

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد