پس از موجی از اعتراضات، شهروندان روسیه برای انتخابات محلی به پای صندوق‌ها رفتند

پس از موجی از اعتراضات، شهروندان روسیه برای انتخابات محلی به پای صندوق‌ها رفتند
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اعتراضات وقتی آغاز شد که کمیسیون مرکزی انتخابات در نیمه ماه ژوئیه از ثبت‌نام تعداد بسیاری از نامزدهای مخالف کرملین کنونی سرباز زد.

آگهی

شهروندان روسیه روز یکشنبه ۹ سپتامبر (هجده شهریور) برای شرکت در انتخابات محلی به پای صندوق‌های رای رفتند.

شرکت ساکنان مسکو در این انتخابات در حالی صورت می‌گیرد که حذف بسیاری از نامزدهای مخالف حاکمیت، منجر به تجمعات اعتراضی در پایتخت روسیه شد.

اعتراضات وقتی آغاز شد که کمیسیون مرکزی انتخابات در نیمه ماه ژوئیه از ثبت‌نام تعداد بسیاری از نامزدهای مخالف کرملین سرباز زد. علت رد صلاحیت این دسته از نامزدها، عدم موفقیت آنان در جمع‌آوری تعداد امضای کافی از سوی «حامیان واقعی» اعلام شد.

بسیاری از نامزدهای حذف شده از هم‌پیمانان آلکسی ناوالنی، از رهبران مخالفان دولت ولادیمیر پوتین، هستند. این چهره سرشناس مخالف رییس جمهوری، حذف نامزدهای هم‌فکرش را ترفندی از سوی کرملین برای جلوگیری منتقدان از تصاحب کرسی در پارلمان توصیف کرد.

انتخابات محلی و منطقه‌ای در یازده بخش روسیه برگزار شد اما بسیاری از ناظران سیاست روسیه، شرکت شهروندان پایتخت در این انتخابات را از نزدیک زیر نظر داشتند.

اعتراضات این تابستان در روسیه، به یکی از بزرگترین جنبش‌های اعتراضی پس از اعتراضات سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۱ در روسیه شده است.

داده‌های کمیسیون برگزاری انتخابات حاکی از شرکت کمی بیش از ۲۰ درصد از شهروندان مسکو در این انتخابات است. در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی که نشان می‌دهد برخی از رای دهندگان چندین تعرفه انتخاباتی را به صندوق می‌اندازند، سر و صدای زیادی کرده است.

با وجود این‌که انتخابات اخیر در سطح محلی و منطقه‌ای برگزار می‌شود، بسیاری از تحلیل‌گران آن را فرصت مهمی برای آلکسی ناوالنی و هم‌پیمانانش پیش از برگزاری انتخابات ملی در سال ۲۰۲۱ برای پیروزی در مقابل حزب روسیه واحد؛ حزبی که از پوتین حمایت می‌کند، می‌دانند.

سقوط محبوبیت حزب روسیه واحد

بنا بر نتایج آخرین نظرسنجی‌ها پیش از برگزاری این انتخابات، حزب روسیه واحد، جریان اصلی حامی ولادیمیر پوتین، از پایین‌ترین میزان محبوبیت در یک دهه گذشته برخوردار است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره کمبود تنوع در میان نامزدهای انتخاباتی و تعداد آن‌ها، پس از انداختن رای خود در صندوق گفت: «در برخی از کشورها، سی یا پنجاه یا صد نامزد در انتخابات شرکت می‌کنند. تعداد نامزدهای انتخاباتی از اهمیت زیادی برخوردار نیست. آنچه مهم است کیفیت این نامزدها است.»

رویترز
حضور ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در یکی از مراکز اخذ رای انتخابات محلیرویترز

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه از میزان محبوبیت ۶۰ درصدی برخوردار است. با اینکه بسیاری از رهبران کشورهای غربی از این میزان محبوبیت در میان شهروندان برخوردار نیستند اما محبوبیت آقای پوتین در دهه‌های گذشته در روسیه کاهش یافته است.

از سوی دیگر، محبوبیت حزب روسیه واحد نیز به خاطر اعمال دسته‌ای از اصلاحات در زمینه افزایش سن بازنشستگی، کاهش یافته است. به همین خاطر در این انتخابات برخی از نامزدهای این حزب خود را به عنوان نامزد مستقل معرفی کردند.

آقای ناوالنی از حامیانش خواسته است تا با رای دادن به دیگر نامزدها، از قدرت‌گیری و نفوذ حزب روسیه واحد جلوگیری کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تبادل زندانیان میان روسیه و اوکراین

ده‌ها هزار نفر از مخالفان پوتین در مسکو تظاهرات کردند

زمامداری ۲۰ ساله پوتین در روسیه؛ از ریاست سرویس امنیتی تا کاخ کرملین