دونالد ترامپ گفتگوهای صلح با طالبان را لغو کرد

دونالد ترامپ گفتگوهای صلح با طالبان را لغو کرد
Copyright  REUTERS/Omar Sobhani
Copyright  REUTERS/Omar Sobhani
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای ترامپ می‌گوید این تصمیم پس از آن گرفته شده که طالبان مسئولیت حملۀ هفته گذشته در کابل که منجر به مرگ یک سرباز آمریکایی و ۱۱ تن دیگر شد را بر عهده گرفته است.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز شنبه اعلام کرد که گفتگوهای صلح با رهبران طالبان را لغو کرده است.

به گفتۀ او این تصمیم پس از آن گرفته شده که طالبان مسئولیت حملۀ هفته گذشته در کابل که منجر به مرگ یک سرباز آمریکایی و ۱۱ تن دیگر شد را بر عهده گرفته است.

آقای ترامپ در پیامی توییتری نوشت که قصد داشته روز یکشنبه در کمپ دیوید و در جریان یک نشست محرمانه، با رهبران اصلی طالبان همچنین رئیس جمهوری افغانستان گفتگو کند اما پس از آنکه طالبان مسئولیت این حمله را پذیرفت، بسرعت این دیدار محرمانه را لغو و گفتگوهای صلح را متوقف کرده است. 

او با اشاره به حملۀ طالبان می‌نویسد: «چه کسانی این همه انسان را می‌کشند با این هدف که توان چانه زنی خود را تقویت کنند؟ آنها با این کار وضعیت را بدتر کردند.... اگر آنها نتوانند در جریان مذاکرات بسیار مهم صلح با آتش‌بس موافقت کنند و حتی ۱۲ انسان بی‌گناه را بکشند، احتمالا توانایی انجام مذاکره برای رسیدن به توافقی معنادار را نیز نخواهند داشت.»

خبر غافلگیرکنندۀ لغو مذاکرات صلح، ابهاماتی را نیز دربارۀ آیندۀ پیش‌نویس توافقنامه‌ای که هفتۀ گذشته توسط زالمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده در گفتگوهای صلح افغانستان تهیه شده بود، بوجود آورد. توافقنامه‌ای که بر اساس آن قرار بود هزاران سرباز آمریکایی طی ماههای پیش رو افغانستان را ترک کنند.

اگرچه هنوز واکنش گروه طالبان به این تصمیم آمریکا روشن نیست اما به نظر می‌رسد که این خبر، آنها را نیز شگفت‌زده کرده است.

تنها ساعاتی قبل از این پیام توییتری دونالد ترامپ، یک رهبر ارشد طالبان که در دوحه بطور محرمانه با شماری از مقامات آمریکا از جمله زلمی خلیلزاد همچنین ملا عبدالغنی برادر، مذاکره کننده اصلی طالبان گفتگو کرده بود، اعلام کرد که زمان امضای این توافقنامه نزدیک است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نظامیان افغانستان و آمریکا دو والی خودخوانده و ۳۸ عضو طالبان را کشتند

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد