واکنش طالبان و دولت افغانستان به دستور ترامپ در لغو گفتگوهای صلح

واکنش طالبان و دولت افغانستان به دستور ترامپ در لغو گفتگوهای صلح
Copyright CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت افغانستان ضمن قدردانی از «تلاش‌های صادقانۀ متحدان» برای رسیدن به صلح در افغانستان اعلام کرد: «صلح واقعی زمانی ممکن می‌شود که طالبان کشتن افغان‌ها را متوقف و با آتش‌بس موافقت کند و بطور مستقیم با دولت افغانستان وارد گفتگو شود.»

آگهی

دفتر ریاست جمهوری افغانستان روز یکشنبه در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در لغو مذاکرات صلح طالبان، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که صلح واقعی تنها زمانی ممکن است که طالبان خشونت را متوقف کند و بطور مستقیم با دولت افغانستان وارد گفتگو شود.

در این بیانیه ضمن قدردانی از «تلاش‌های صادقانۀ متحدان» برای رسیدن به صلح در افغانستان، آمده است: «صلح واقعی زمانی ممکن می‌شود که طالبان کشتن افغان‌ها را متوقف و با آتش‌بس موافقت کند و بطور مستقیم با دولت افغانستان وارد گفتگو شود.»

دولت افغانستان همچنین با قدردانی از حمایت‌های متحدان این کشور اعلام کرده که آماده است برای رسیدن به صلح پایدار، با آمریکا و دیگر متحدان همکاری کند.

دونالد ترامپ عصر شنبه در پیامی توییتری اعلام کرد که به دلیل حمله هفتۀ گذشته شبه‌نظامیان طالبان در کابل که ۱۲ کشته برجای گذاشت، مذاکرات صلح با این گروه را لغو خواهد کرد.

او افزود قرار است شنبه شب رئیس جمهوری افغانستان و شماری از رهبران ارشد طالبان به ایالات متحده بیایند تا با او نشستی محرمانه داشته باشند اما دست داشتن طالبان در حملۀ کابل، باعث شده که او به سرعت این نشست را نیز لغو کند.

در پی انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در روز پنج‌شنبه ۵ سپتامبر در نزدیکی «منطقه سبز کابل» یعنی محل استقرار بسیاری از سفارتخانه‌ها، علاوه بر کشته شدن ۱۲ نفر از جمله دو نظامی عضو ناتو (رومانیایی و آمریکایی) بیش از ۴۰ تن نیز زخمی شدند.

دولت افغانستان پیش از این «نگرانی» خود را دربارۀ توافقنامه صلح با طالبان ابراز کرده بود. پیش‌نویس این توافق نامه، حاصل ۹ دور مذاکره میان نمایندگان طالبان و ایالات متحده بود و بدون مشارکت دولت افغانستان تهیه شده بود. این ترس وجود داشت که به محض امضای چنین توافقی، طالبان آزادی‌های عمومی را در افغانستان محدود کند و حاضر به تقسیم قدرت نشود.

واکنش طالبان به لغو گفتگوهای صلح

بی بی‌سی جهانی به نقل از منبعی در دفتر طالبان در دوحه اعلام کرد که این گروه قصد دارد با برگزاری «یک نشست فوری داخلی» به بحث درباره تصمیم جدید دونالد ترامپ بپردازد.

قرار بود دیدار رو در روی دونالد ترامپ با رهبران ارشد طالبان در کمپ دیوید، در آستانۀ هجدهمین سالگرد حملۀ تروریستی یازده سپتامبر برگزار شود.

ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی به افغانستان حمله و دولت طالبان را سرنگون کرد. این حمله پس از آن انجام شد که طالبان با ایجاد پناهگاهی امن برای شبکه القاعده، زمینه را برای عملی شدن حملۀ تروریستی ۱۱ سپتامبر به برج‌های دوقلوی نیویورک فراهم کرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان نسبت به خروج نیروهای نظامی ناتو از افغانستان هشدار داد

گروهی از اعضای طالبان در مسکو با نماینده ولادیمیر پوتین ملاقات کردند

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد