وزیر دفاع آمریکا: نقض برجام توسط تهران شگفت‌آور نیست

وزیر دفاع آمریکا: نقض برجام توسط تهران شگفت‌آور نیست
Copyright REUTERS/Christian Hartmann
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«من از این که ایران اعلام کرد برجام را نقض می‌کند، شگفت زده نشدم. آنها قبلا هم چنین کاری کرده بودند. آنها سالهاست که معاهدۀ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض می‌کنند، بنابراین جای تعجب ندارد.»

آگهی

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا روز شنبه تایید کرد که از کاهش تعهدات برجامی تهران و افزایش ذخیره اورانیوم ایران «متعجب نشده» است.

او در جریان یک نشست خبری در پاریس، پایتخت فرانسه گفت: «من از این که ایران اعلام کرد برجام را نقض می‌کند، شگفت زده نشدم...آنها قبلا هم چنین کاری کرده بودند. آنها سالهاست که معاهدۀ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض می‌کنند، بنابراین جای تعجب ندارد.»

تهران روز شنبه اعلام کرد که می‌تواند با گرفتن فاصله‌ای بیشتر از توافق هسته‌ای، درصد غنی‌سازی اورانیوم را به بالای ۲۰ برساند.

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه نیز که در این نشست خبری حضور داشت، با اشاره به تحولات اخیر در منطقه خلیج فارس و تنش‌های روی داده میان تهران و واشنگتن، اعلام کرد که طرح‌های آمریکایی و اروپایی برای تقویت امنیت در خلیج فارس، «با هدف تکمیل یکدیگر و در هماهنگی با یکدیگر» اجرا می‌شوند.

خانم پارلی گفت: «ایالات متحده آمریکا از چند هفته پیش ابتکار عمل را در وضعیتی در دست گرفته که فرانسه می‌خواهد بیش از هر چیز به کاهش تنش با ایران کمک کند. بنابراین ما فکر کردیم که مفید خواهد بود طرحی داشته باشیم که در چهارچوب آن برخی از شرکایی که احتمالا در طرح آمریکا شرکت نمی‌کنند بتوانند در تامین امنیت دریایی خلیج فارس مشارکت داشته باشند. بدیهی است که مایلیم این کار را به شکلی کاملا هماهنگ و در تکمیل طرح دوستان آمریکایی خود و با شفافیت انجام دهیم.»

نزدیک به ۳۰ درصد از صادرات دریایی نفت جهان از مسیر تنگه هرمز انجام می‌شود و ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه رسما از آلمان خواست تا در چهارچوب یک ماموریت محافظت از دریانوردی با هدف تضمین ایمنی ناوبری در تنگه هرمز، به بریتانیا و فرانسه بپیوندد.

خانم پارلی همچنین تاکید کرد که هدف پاریس، حفظ ایران در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رسانه ژاپنی: توکیو به ائتلاف نظامی آمریکا در تنگه هرمز نمی‌پیوندد

قوانین عجیب فرانسه؛ از ممنوعیت برهنگی در خانه تا مخالفت والدین با ازدواج فرزندان

تنها راهی که دشمنان ناپلئون می‌توانستند او را شکست دهند چه بود؟