رابرت موگابه؛ از مبارزه با استعمار و آپارتاید تا سرنگونی در قامت دیکتاتور

رابرت موگابه، دیکتاتور سابق زیمبابوه
رابرت موگابه، دیکتاتور سابق زیمبابوه Copyright REUTERS/Howard Burditt
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

موگابه قهرمان مبارزه طولانی علیه استعمار و آپارتاید بود. وی در جوانی به مدت ده سال به دلایل سیاسی در حبس بود و به محض آزادی به مبارزه مسلحانه پیوست، به‌رغم کارنامه او در مبارزه علیه استعمار اکنون از او به عنوان دیکتاتور یاد می‌کنند. موگابه که بود؟

آگهی

رابرت موگابه، رئیس جمهوری سابق زیمبابوه روز جمعه پانزدهم شهریور در سن ۹۵ سالگی درگذشت. او که از چهره‌های شاخص مبارزات کشورش علیه استعمار و آپارتاید بود پس از به قدرت رسیدن، مخالفان و معترضان به سیاست‌هایش را نزدیک به چهار دهه سرکوب کرد. اقتصاد ویران و تبعات دامنه دار سال‌ها زمامداری در قالب یک حکومت دیکتاتوری بزرگترین میراث وی از به دست گرفتن قدرت در زیمبابوه محسوب می شود.

زیمبابوه در سال ۱۹۸۰ انتخاب رابرت موگابه به نخست وزیری کشور تازه استقلال یافته را جشن می گیرد.

عکس از رویترز
رابرت موگابه در انتخابات سال ۲۰۱۳عکس از رویترز

موگابه قهرمان مبارزه طولانی علیه استعمار و آپارتاید بود. وی در جوانی به مدت ده سال به دلایل سیاسی در حبس بود و به محض آزادی به مبارزه مسلحانه پیوست. وی در سال ۱۹۷۹ یکی از امضاء کنندگان موافقتنامه موسوم به «لنکستر هاوس» بود که به جنگ داخلی کشور پایان داد.

در نخستین دهه رهبری موگابه، زیمبابوه و خرده کشاورزانش در رفاه به‌سر بردند. مرگ و میر و سوءتغذیه در میان کودکان کاهش یافت و متوسط عمر مردم بالارفت.

زیمبابوه موفق ترین نظام آموزشی را در منطقه داشت و هنوز هم در قرن بیست و یکم بالاتریی تعداد باسواد را در آفریقا دارد. اما از سوی دیگر دولت همواره با مخالفانش با نهایت خشونت روبرو شد. موگابه سران مخالفین را استعمار کنندکان جدید توصیف می کرد.

عکس از رویترز
رابرت موگابه و معمر قذافی، رهبر سابق لیبی در هراره، پایتخت زیمبابوه ۱۲ ژوییه ۲۰۰۱ میلادیعکس از رویترز

اوایل سال ۲۰۰۰، آن یک درصد شهروندان سفید پوست زیمبابوه، هنوز بیش از هفتاد درصد زمینهای قابل کشت کشور را در اختیار داشتند. با این حال موگابه در اصلاحات ارضی اش چندان موفق نبود. وی زمینهای کشاورزی را در میان حامیانش که با سفید پوستان عداوت داشتند اما لزوما کشاورزان خوبی نبودند، تقسیم کرد.

زیمبابوه برای اخذ وام از بانک جهانی باید برنامه های ریاضتی دشواری را به اجرا می گذاشت. اما اعانات نقدی دولت به نهادهای عام المنفعه، اقتصاد کشور را نابود کرد و مردم به گونه ای فزاینده به کمکهای دولتی محتاج شدند.

موگابه همچنان از شنیدن هرگونه انتقادی ابا داشت و از هرگونه تغییر سیاست پرهیز می کرد. 

عکس از رویترز
مورگان چانگیرای، رقیب انتخاباتی رابرت موگابه و نخست وزیر سابق زیمبابوهعکس از رویترز

هنگامی که رهبر مخالفان او را به چالش کشید، نیروهای امنیتی ویژه وی را به‌شدت مورد ضرب و جرح قرار دادند. اما وقتی همین مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ پیروز شدند، موگابه از کناره گیری از سمتش خودداری کرد . وی سرانجام موافقت کرد که رهبر مخالفان در جایگاه نخست وزیری قرار گیرد اما از هرگونه شراکت در قدرت با وی سرباز زد.

رابرت موگابه قصد داشت تا آخر عمر در سمت ریاست جمهوری باقی بماند اما سال ۲۰۱۷ توسط نظامیان کشورش از قدرت خلع شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتشار پیام پس از مرگ؛ آخرین رئیس‌جمهور سفیدپوست آفریقای جنوبی بابت آپارتاید عذرخواهی کرد

بدون موگابه؛ اولین انتخابات ریاست جمهوری در زیمبابوه

شادمانی شهروندان زیمبابوه از استعفای موگابه