پنتاگون: هنوز برنامه‌ای برای توقیف نفتکش ایرانی «آدریان دریا ۱» نداریم

پنتاگون: هنوز برنامه‌ای برای توقیف نفتکش ایرانی «آدریان دریا ۱» نداریم
Copyright REUTERS/Jon Nazca
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

واشنگتن به تمام دولت‌ها دربارۀ کمک به «آدریان دریا ۱» هشدار داده و اعلام کرده است که چنین کمک‌هایی حمایت از «یک سازمان تروریستی» محسوب می‌شود. منظور آمریکا از سازمان تروریستی در این مناقشه، سپاه پاسداران ایران است.

آگهی

پنتاگون روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در حال حاضر برنامه‌ای برای توقیف نفتکش ایرانی «آدریان دریا ۱» ندارد.

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در جریان سفر خود به لندن در پاسخ به خبرنگاران گفت: «در حال حاضر هیچ برنامه‌ای روی میزم برای انجام چنین کاری ندارم.»

او ضمن اعلام حمایت خود از تلاش‌های فرانسه و دیگر کشورها برای متقاعد کردن ایران به مذاکره افزود: «اینکه فرانسه و دیگران موفق شوند ایرانی‌ها را به میز مذاکره بیاورند، اتفاق خوبی است. البته این نظر شخصی من است و من چنین موضوعی را رهبری نمی‌کنم و وزارت خارجه مسئول آن است.»

نفتکش «آدریان دریا ۱» حاوی ۲.۱ میلیون بشکه نفت خام ایران، هم اکنون در غرب مدیترانه در نزدیکی سوریه است و گفته می‌شود که فرستنده‌اش را خاموش کرده است.

این نفت‌کش که پیش‌تر با نام «گریس۱» در تردد بوده، در ماه‌های اخیر در قلب اختلافات تهران و قدرت‌های غربی قرار گرفته است.

«گریس۱» که رهسپار مدیترانه بود، در ۴ ژوئیه از سوی نیروی دریایی بریتانیا مستقر در منطقه جبل‌الطارق توقیف شد. بریتانیا بر این باور بود که مقصد نهایی این نفتکش سوریه است و اقدام ایران در صدور نفت به سوریه، نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا است.

از «گریس۱» سرانجام در ۱۵ اوت پس از گذشت چهل روز رفع توقیف شد. مقامات جبل الطارق ادعا می‌کنند که رفع توقیف نفت‌کش پس از آن صورت گرفت که تهران تضمین‌هایی کتبی و رسمی مبنی بر عدم تخلیه نفت در سوریه به آنها ارائه داد. در مقابل تهران این ادعا را رد کرده است. 

واشنگتن که مخالف رفع توقیف این تانکر است، به تمام دولتها دربارۀ کمک به آن هشدار داده و اعلام کرده است که چنین کمک‌هایی حمایت از «یک سازمان تروریستی» محسوب می‌شود. منظور آمریکا از سازمان تروریستی در این مناقشه، سپاه پاسداران ایران است.

«گریس۱» که با پرچم پاناما حرکت می‌کرد، پس از رفع توقیف تغییر مسیر داد و با نام جدید «آدریان دریا ۱» و تحت پرچم ایران به سفر دریایی خود ادامه داد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر خارجه ترکیه: نفتکش آدریان دریا ۱ عازم لبنان است؛ لبنان: بی‌اطلاع هستیم

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟