ایران آغاز گام سوم تصمیم برجامی خود را رسما به اتحادیه اروپا اعلام کرد

ایران آغاز گام سوم تصمیم برجامی خود را رسما به اتحادیه اروپا اعلام کرد
Copyright آرشیو خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ساعاتی پیش وزیر امور خارجه ایران گفته بود آغاز گام سوم تصمیم برجامی ایران را در ساعات آینده رسما به اتحادیه اروپا اعلام می‌کند.

آگهی

ایران آغاز گام سوم تصمیم برجامی خود را رسما به اتحادیه اروپا اعلام کرد.

پیش از این محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در روز پنج‌شنبه ۱۴ شهریور در فرودگاه جاکارتا گفته بود: «اقدامی که آقای روحانی برای اجرای گام سوم اعلام کردند را در چند ساعت آینده رسما به خانم موگرینی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) اعلام می‌کنم که البته اقدام بسیار مهمی است.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، شامگاه چهارشنبه ۱۳ شهریور گفته بود که ایران گام سوم در مسبر کاهش تعهدات برجامی خود را از روز جمعه آغاز می‌کند.

اروپایی‌ها باید به این نتیجه برسند که اگر بخواهند از آمریکا برای اجرای تعهدات‌شان اجازه بگیرند آمریکا هیچ وقت به آنها این اجازه را نخواهد داد.
محمد جواد ظریف
وزیر امور خارجه ایران

ساعاتی پس از این اظهارات در شامگاه پنج‌شنبه، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران جزئیات نامه ظریف به فدریکا موگرینی درباره گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران را اعلام کرد.

سیدعباس موسوی گفت: «دکتر محمدجواد ظریف [...] با ارسال نامه‌ای خطاب به خانم موگرینی نماینده عالی سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا اعلام کرد به دلیل تبعات ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحمیل مجدد تحریم‌های آن کشور و ناتوانی سه کشور اروپایی به اجرای تعهدات خود در برجام و در بیانیه‌های کمیسیون مشترک، جمهوری اسلامی ایران از امروز تمامی تعهدات خود در برجام در حوزه تحقیق و توسعه هسته‌ای را متوقف می‌کند.»

موسوی با بیان برخی جزئیات این نامه افزود: «در این نامه تاکید شده است که این اقدام دقیقاً در راستای حقوق ایران در برجام و به‌ویژه بر مبنای پاراگراف ۳۶ آن بوده و در پاسخ به نقض گسترده و مستمر برجام طی ۱۶ ماه گذشته انجام می‌شود. جزئیات فنی و عملیاتی توقف تعهدات ایران در حوزه تحقیق و توسعه هسته‌ای متعاقباً به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد رسید.»

«امکان بازگشت هم داریم»

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، در پایان نامه وزیر امور خارجه ایران تاکید شده است که جمهوری اسلامی با این حال «به منظور نشان دادن حسن نیت خود، آمادگی دارد به گفت‌وگو با طرف‌های باقی‌مانده در برجام در تمامی سطوح ادامه دهد و در صورت عمل طرف‌های مقابل به کلیه تعهدات خود در برجام، مجدداً به اجرای کامل برجام برگشت کند».

خود آقای ظریف نیز در مورد امکان بازگشت ایران از تصمیم خود گفته بود: «البته این هم مانند اقدامات قبلی ما به شکلی انجام شده که قابل بازگشت است [...] اروپایی‌ها اگر به وظایفشان عمل کنند این اقدام همانند دو اقدام دیگر که قبلا صورت گرفته امکان دارد برگردد.»

ای‌میل برایان هوک به ناخدای آدریان دریا

آقای ظریف در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات برایان هوک و تعیین جایزه برای کسانی که اسناد مالی سپاه را افشا کنند نیز گفت: «این نشان دهنده نه تنها سقوط اخلاقی بلکه سقوط سیاسی و عملیاتی آمریکاست که مجبور می‌شود برای اینکه سیاست شکست خورده اش را علیه ایران پیش ببرد.»

وی ادامه داد: «این که فردی که به قول خودشان نماینده ویژه در امور ایران هست و عنوان پر طمطراقی دارد بیاید و به ناخدای یک کشتی نفتکش چنین پیامی بفرستد، هم تطمیع و هم تهدید کند و هم باج‌گیری بکند. آمریکا به خودش نگاه کند ببیند به چه روزی افتاده است که همانند گانگسترها و اعضای مافیا عمل می‌کند.»

روزنامه فایننشال تایمز فاش کرده بود که شخص برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران چند روز قبل طی ایمیلی برای آکلیش کومار، ناخدای هندی نفتکش آدریان دریا از او خواسته در ازای دریافت چند میلیون دلار، کشتی را به سمتی هدایت کند که آمریکا بتواند آن‌ را توقیف کند. این خبر پیش از این نیز با واکنش شدید وزیر خارجه ایران روبرو شده بود.

مذاکرات ما با فرانسه مذاکرات خوبی بوده است، اما مذاکراتی که ما با فرانسه داشتیم در مورد آمریکا نبوده است در مورد این بوده است که فرانسه چگونه می‌تواند به تعهدات خود عمل کند.
محمد جواد ظریف
وزیر امور خارجه ایران

«مذاکرات با فرانسه خوب بوده اما درباره آمریکا نبوده»

ظریف در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر این که وضعیت مذاکرات ایران و فرانسه چه خواهد شد، گفت: «این بستگی به فرانسه دارد. مذاکرات ما با فرانسه مذاکرات خوبی بوده است، اما مذاکراتی که ما با فرانسه داشتیم در مورد آمریکا نبوده است در مورد این بوده است که فرانسه چگونه می‌تواند به تعهدات خود عمل کند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: «گفتگوهایی که آقای دکتر عراقچی به همراه معاون بانک مرکزی و معاون وزیر نفت داشتند و مذاکراتی که من هم در بیاریتز داشتیم برای این بود که مطمئن باشیم اتحادیه اروپا می‌تواند تعهدات خود را اجرا کند [...] اگر فرانسوی‌ها فکر می‌کنند نیاز دارند برای اجرای تعهداتشان از آمریکا توافق بگیرند ما همان موقع به آنها گفتیم و باز هم می‌گوییم که این موافقت صادر نخواهد شد.»

ظریف در مورد موضع اروپا در برابر آمریکا تصریح کرد: «آمریکایی‌ها باید ببینند که اروپا آماده است در برابر زورگویی آنها از حقوق خودش دفاع کند.»

دستگاه دیپلماسی فرانسه و شخص امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور در ماه‌های اخیر تلاش زیادی برای رفع تنش و برقرار گفتگو میان ایران و آمریکا انجام داده‌اند. اوج این تلاش‌ها پذیرایی از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در آخرین نشست گروه هفت در شهر بیاریتز فرانسه بود که گفته می‌شود با چراغ سبز دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پمپئو به اروپایی‌ها: باجگیری هسته‌ای ایران را متوقف کنید

ایران: ۱۵ میلیارد دلار از محل فروش نفت عایدمان شود به اجرای کامل برجام باز می‌گردیم

آمار «دهشتناک» مرگ و میر تصادفات رانندگی در نوروز؛ ایران و اتحادیه اروپا به هم رسیدند