ایران: ۱۵ میلیارد دلار از محل فروش نفت عایدمان شود به اجرای کامل برجام باز می‌گردیم

ایران: ۱۵ میلیارد دلار از محل فروش نفت عایدمان شود به اجرای کامل برجام باز می‌گردیم
Copyright عکس از آرشیو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عباس عراقچی تاکید کرد که ایران تنها در صورتی به اجرای کامل توافق هسته ای باز خواهد گشت که قادر به فروش نفت خود و بهره مندی از «عواید» آن بدون هرگونه محدودیتی باشد.

آگهی

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران که بعد از سفر روز دوشنبه خود به پاریس در اسلوونی گفت که بازگشت ایران به اجرای کامل برجام منوط به دریافت ۱۵ میلیارد دلار برای یک دوره چهار ماهه است.

به گزارش خبرگزاری های ایران در مورد رایزنی های خود با مقامات فرانسه و احتمال اجرای مجدد کامل برجام از سوی تهران گفت: «محور مذاکرات با فرانسه در خصوص نحوه تامین مطالبه جمهوری اسلامی در خصوص فروش نفت و نحوه تامین درآمدهای حاصله است.»

وی تاکید کرد که ایران تنها در صورتی به اجرای کامل توافق هسته ای باز خواهد گشت که قادر به فروش نفت خود و بهره مندی از عواید آن بدون هرگونه محدودیتی باشد.

معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: «به دنبال تماس های تلفنی آقای ماکرون رئیس جمهور فرانسه، به ایشان تاکید شد که یا اروپا می بایست از ایران نفت خریداری کند و یا معادل فروش نفت را به صورت خط اعتباری، که با درآمدهای نفتی ایران تضمین می‌شود و در حقیقت به نوعی به معنای پیش فروش نفت است، در اختیار ایران قرار دهد.»

به گفته عباس عراقچی میزان این خط اعتباری «حدود ۱۵ میلیارد دلار» برای یک مدت چهار ماهه تا پایان سال جاری میلادی است. وی افزود که «در صورت حصول توافق ایران در چهار ماه آینده معادل صد در صد نفت خود را یا خواهد فروخت یا به صورت خط اعتباری دریافت و پیش فروش می کند.»

معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که تهران در صورت «دریافت ۱۵ میلیارد دلار» آماده مذاکره با «کشورهای ۱+۴» خواهد بود. به گفته وی هنوز در مورد دستور کار این مذاکرات اختلاف نظرهای جدی وجود دارد.

بنا به اعلام عباس عراقچی گفتگوها درخصوص تعیین دستورکار هنوز ادامه دارد و به هیچ نتیجه مشخصی نرسیده است. وی تاکید کرد که ایران درباره «خطوط قرمز» خود با کسی مذاکره نخواهد کرد.

عباس عراقچی در ادامه افزود که در صورت عدم اجرای خط اعتباری «۱۵ میلیارد دلاری» ایران به کاهش تعهدات برجامی خود ادامه خواهد داد. معاون وزیر امور خارجه ایران احتمال برداشته شدن «گام موثر» از سوی کشورهای اروپایی تا پیش از روز ۱۶ شهریور (شنبه آینده) را «بعید» دانست. به گفته وی ایران در این تاریخ مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام خواهد کرد.

معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین امکان ملاقات بین حسن روحانی، رئیس جمهوری این کشور با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد را رد کرد.

موضع فرانسه درباره اختصاص خط اعتباری «۱۵ میلیارد دلاری» به ایران

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که فرانسه به دنبال اختصاص خط اعتباری «۱۵ میلیارد دلاری» به ایران در ازای اجرای کامل تعهدات برجامی از سوی تهران است. به گفته منابع دیپلماتیک فرانسوی و ایرانی اجرای این طرح منوط به عدم مخالفت آمریکا است.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفته است که موافقت آمریکا با این طرح «حیاتی» خواهد بود. وی افزوده است که ایران در ازای دریافت خط اعتباری «۱۵ میلیارد دلاری» باید ضمن اجرای کامل تعهدات برجامی و تامین امنیت در خلیج فارس با آغاز مذاکرات بر سر ثبات در منطقه و دوران پس از پایان اعتبار برجام (سال ۲۰۲۵) موافقت کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران آغاز گام سوم تصمیم برجامی خود را رسما به اتحادیه اروپا اعلام کرد

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد