نگرانی دولت افغانستان از «تبعات خطرناک» توافق صلح آمریکا با طالبان

شبه نظامیان طالبان در افغانستان
شبه نظامیان طالبان در افغانستان Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز چهارشنبه با انتشار توییتی ضمن اشاره به نگرانی های موجود نسبت به پیامدهای توافق صلح با طالبان خواستار توضیات و شفافیت بیشتر برای پیشگیری از تبعات ناگوار و خطرهای احتمالی ناشی از آن شد.

آگهی

دولت افغانستان می گوید نسبت به پیش نویس توافق صلح بدست آمده میان دولت آمریکا و نمایندگان طالبان نگرانی هایی دارد و باید برخی ابهامات که از دید کابل «خطرآفرین» توصیف شده برطرف شوند.

پیش نویس توافق صلح واشنگتن با نمایندگان گروه طالبان پس از نه ماه گفتگوهای فشرده روز دوشنبه در اختیار دولت افغانستان قرار گرفت تا پس از بررسی و اعلام نظر مراحل نهایی خود را طی کند.

اجرایی شدن توافق صلح که مستلزم رایزنی کابل با واشنگتن و نیز گفتگوهای مستقیم میان دولت کنونی افغانستان و شبه نظامیان طالبان است بر اساس آنچه اعلام شده زمینه خروج نظامیان آمریکایی از خاک افغانستان را فراهم خواهد کرد، مسئله ای که دونالد ترامپ بر آن تاکید ویژه ای دارد.

صدیق صدیقی، سخنگوی اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز چهارشنبه با انتشار توییتی ضمن اشاره به نگرانی های موجود نسبت به پیامدهای توافق صلح با طالبان خواستار توضیات و شفافیت بیشتر برای پیشگیری از تبعات ناگوار و خطرهای احتمالی ناشی از آن شد.

این پروژه همچنین زمینه نگرانی شماری از مردم و دیگر رهبران افغانستانی را فراهم کرده است. این دسته از افراد می ترسند که واشنگتن با خروج نظامی از افغانستان دفاع از منافع آنها را قربانی مصالحه با طالبان کند.

دیگر نگرانی مطرح شده در قبال توافق صلح طالبان با واشنگتن به سلب شدن آزادی عمومی برمی گردد. بخشی از مردم معتقدند با قدرت گرفتن طالبان محدودیت های اجتماعی بار دیگر به افغانستان باز خواهد گشت.

آنچه که سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در باره تبعات خطرناک توافق صلح واشنگتن با طالبان از آن یاد کرده به نوعی و به زبان دیگر از سوی دیپلمات های سابق آمریکایی نیز مطرح شده است.

بر این اساس ۹ تن از سفرای پیشین آمریکا در افغانستان با انتشار بیانیه ای که روز چهارشنبه توسط اندیشکده شورای آتلانتیک منتشر شد نسبت به هرگونه خروج نظامی ارتش کشورشان از افغانستان پیش از حصول یک توافق صلح واقعی و فراگیر در این کشور هشدار داده اند.

بیشتر بخوانید:

دولت افغانستان که همواره برقراری صلح و آتش بس را از اولویت های خود اعلام کرده قرار است پس از بررسی متن و جزئیات کامل پیش نویس توافق صلح با آمریکا وارد رایزنی شود. این توافق پس از بررسی و تایید از سوی دولت افغانستان و نیز همراهی دیگر گروه ها بایست در مرحله بعد صاحبان قدرت در کابل را برای مذاکرات مستقیم رو در روی نمایندگان طالبان قرار دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استعفای رئیس امنیتی ملی افغانستان همزمان با خشونت‌ها در کابل و جلال‌آباد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد