حمله نیروهای طالبان به شهر قندوز همزمان با از سرگیری مذاکرات صلح دوحه

حمله نیروهای طالبان به شهر قندوز همزمان با از سرگیری مذاکرات صلح دوحه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

قندوز (کندز) در حالی برای بار سوم در آستانه سقوط قرار گرفته که مذاکرات آمریکا با طالبان در دوحه پس از یک روز وقفه از سر گرفته شده است. در همین حال واشنگتن پست می گوید به دستور ترامپ نام جان بولتون از فهرست مدعوین در نشست‌های مربوط به افغانستان حذف شده است.

آگهی

به گفته مقام‌های محلی افغانستان، نیروهای طالبان حملات خود را از سحرگاه شنبه به شهر استراتژیک قندوز(کندز) آغاز کردند. در سال‌های اخیر نیروهای طالبان بارها به این شهر حمله کرده اند تا اختیار آن را در دست بگیرند.

مقام‌های شورای ولایتی قندوز(کندز) هشدار می‌دهند که اگر نیروهای کمکی به شهر نرسند، قندوز برای بار سوم به‌دست طالبان سقوط می‌کند.

درگیری‌های شدید میان نیروهای دولتی و طالبان طبق نوشته رسانه‌های افغانستان امروز شنبه (۹ شهریور/سنبله) ادامه دارد.

صدیق صدیقی، سخنگوی دولت اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز در پیامی توئیتری اعلام کرد که نیروهای امنیتی در حال دفع حمله طالبان در بخش‌هایی از قندوز هستند و اولویت آن‌ها محافظت از غیرنظامیان است.

طبق نوشته خبرگزاری فرانسه، این حمله از چندین طرف و به‌طور همزمان در حدود ساعت یک نیمه شب به وقت محلی آغاز شد. سید سرور حسینی سخنگوی پلیس قندوز به خبرگزاری فرانسه گفت: «تا این لحظه هشت جنگجوی طالبان در شرق و غرب قندوز کشته شده‌اند.»

وی افزود: «جنگ همچنان ادامه دارد و نیروهای ضربتی در محل حاضر شده‌اند و در تلاش برای دفع حملات طالبان هستند.»

همزمان در آماری متفاوت وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که دست‌کم ۳۴ نفر از نیروهای طالبان در عملیات زمینی و هوایی در سه منطقه قندوز کشته شده‌اند و عملیات پاکسازی در حال انجام است.

به گزارش طلوع نیوزمقام‌های امنیتی قندوز، می‌گویند که از آغاز نبرد تاکنون سه تن از نیروهای دولتی جان باختند، ۱۱ نفر نیز زخمی و هشت نفر اسیر شده‌اند. مقام‌های افغانستان تاکنون درباره تلفات غیر نظامیان در این حمله اظهار نظری نکرده‌اند.

نیروهای دولتی افغانستان در حال نبرد با نیروهای طالبان در قندوز
صبح امروز طالبان از چندین نقطه به شهر قندوز(کندز) حمله کرد. ما هم اکنون در این شهر هستیم و ساختمان‌های دولتی را یکی پس از دیگری در اختیار می‌گیریم.
ذبیح الله مجاهد
سخنگوی طالبان

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز درباره این حمله گفت: «چندین بخش مهم از قندوز به دست نیروهای ما افتاده است.»

وی افزود:«صبح امروز طالبان از چندین نقطه به شهر قندوز(کندز) حمله کرد. ما هم اکنون در این شهر هستیم و ساختمان‌های دولتی را یکی پس از دیگری در اختیار می‌گیریم.»

برق و شبکه‌های مخابراتی در این شهر قطع شده است و ساکنان قندوز در خانه‌های خود پناه گرفته‌اند.

یکی از ساکنان محلی به خبرگزاری رویترز گفت: «شهر کاملا خالی است. مغازه‌ها بسته‌ است و مردم در شهر تردد ندارند. می‌توان صدای اسلحه‌های سنگین و سبک را در چندین نقطه شهر شنید.»

مقام‌های دولتی در قندوز می‌گویند که نیروهای طالبان به‌دنبال پناهگاه‌هایی در داخل خانه‌های مردم قندوز هستند و این موضوع باعث می‌شود که نیروهای افغان و ایالات متحده آمریکا نتوانند حملات هوایی انجام دهند. طبق گفته منابع رویترز، برخی از نیروهای طالبان وارد بیمارستان اصلی شهر شده‌اند.

طالبان در آخرین تلاش خود در سپتامبر ۲۰۱۵ کنترل شهر قندوز را برای مدت کوتاهی در اختیار گرفت اما در آن زمان با پشتیبانی هوایی آمریکا نیروهای طالبان مجبور به عقب نشینی از این شهر شدند. از چهار سال پیش تاکنون، آن‌ها بارها تلاش کردند که این شهر را تصرف کنند اما موفق نشده‌اند.

آغاز دوباره مذاکرات آمریکا با طالبان در دوحه پس از یک روز وقفه

همزمان با این حمله، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توئیتی دیگر نوشت: «امروز ساعت ۹ به وقت محلی دوحه، مذاکرات که دیروز جمعه متوقف شده بود بین تیم مذاکراتی طالبان و آمریکا از سر گرفته شده است.»

در طول یک سال گذشته یک هیات نمایندگی طالبان در قطر در حال مذاکره با مقامات آمریکایی به منظور خروج نیروهای آمریکا از افغانستان و پایان دادن به جنگ در این کشور هستند. مقامات طالبان هفته گذشته اعلام کردند که دو طرف در نزدیکی رسیدن به توافقی نهایی قرار دارند.

واشنگتن پست: بولتون از حضور در نشست‌های مربوط به افغانستان حذف شد

از سوی دیگر روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا از حضور در نشست‌های مربوط به آینده افغانستان حذف شده است.

مقام‌های آمریکایی به این رسانه گفته‌اند که حذف بولتون اشتباهی نبوده است چراکه بولتون دشمن داخلی توافق صلح احتمالی با طالبان در افغانستان است.

آگهی

طبق گفته این منابع، مخالفت‌های بولتون با مذاکرات صلح آمریکا با طالبان باعث عصبانیت ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شده و وی خواسته است که مشاورش از این گفت‌وگوها دور باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طالبان: پیشرفت در مذاکرات با آمریکا به معنای توقف حملات نیست

دو روز پس از حمله مرگبار کابل؛ دور جدید مذاکرات صلح آمریکا با طالبان آغاز می‌شود

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد