توافق روسیه و ترکیه برای پاکسازی ادلب؛ اردوغان: نیروهای حاضر در سوریه حق دفاع دارند

توافق روسیه و ترکیه برای پاکسازی ادلب؛ اردوغان: نیروهای حاضر در سوریه حق دفاع دارند
Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که رئیس جمهوری روسیه از توافق حاصله برای برداشتن گام‌های مشترک با ترکیه به منظور پاکسازی مخفیگاه‌های تروریست‌ها در ادلب خبر داد، رئيس جمهوری ترکیه تهدید کرد که در مقابل تحریکات ارتش سوریه از سربازان کشورش دفاع خواهد کرد.

آگهی

در حالی که رئیس جمهوری روسیه از توافق حاصله برای برداشتن گام‌های مشترک با ترکیه به منظور پاکسازی مخفیگاه‌های تروریست‌ها در ادلب خبر داد، رئيس جمهوری ترکیه تهدید کرد که در مقابل تحریکات ارتش سوریه از سربازان کشورش دفاع خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که روز سه‌شنبه برای شرکت در مراسم افتتاحیه نمایشگاه هوافضای روسیه به نام ماکس-۲۰۱۹ به شهر ژوکوفسکی واقع در شرق مسکو سفر کرده بود، پس از بازدید از این نمایشگاه و مذاکره‌ای کوتاه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با او در یک کنفرانس مشترک خبری شرکت کرد.

در آغاز این کنفرانس مطبوعاتی، رئیس جمهوری روسیه ضمن تاکید بر نگرانی مشترک مسکو و آنکارا نسبت به حملات صورت گرفته به مناطق حائل و عاری از تنش (کاهش تنش) در ادلب، از مذاکرات دو طرف برای برداشتن گام‌های مشترک به منظور پاکسازی مخفیگاه‌های تروریست‌ها در ادلب و تمامی خاک سوریه خبر داد.

آقای پوتین ضمن تاکید بر لزوم حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه از ایده ایجاد منطقه امن در مرز با ترکیه دفاع کرد و آن را ضامن حفظ تمامیت ارضی سوریه دانست.

رئیس جمهوری روسیه در پایان گفت که برنامه‌ریزی برگزاری نشست سه‌جانبه میان روسیه، ترکیه و ایران در قزاقستان انجام شده و امید می‌رود با برگزاری این نشست در میانه سپتامبر آینده نتایج لازم از آن کسب شود.

پیش از این ترکیه اعلام کرده بود در ۱۶ سپتامبر در آنکارا نشست سران ایران، روسیه و ترکیه برای بررسی وضعیت سوریه برگزار خواهد شد. 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در این نشست خبری از حملات ارتش سوریه به ادلب انتقاد کرد و آن را عامل اصلی بر هم خوردن آرامش در منطقه امن ایجاد شده توسط ترکیه دانست و گفت، آنکارا در صورت لزوم از حق دفاع خود در برابر ارتش سوریه استفاده خواهد کرد.

آقای اردوغان در پایان تاکید کرد که در مواجهه با حملات ارتش دولتی سوریه به ادلب تمام تلاش خود را برای دفاع از سربازان ترکیه خواهد کرد.

عکس از رویترز

رئیس جمهوری ترکیه پیش از شرکت در این نشست مشترک مطبوعاتی با همتای روس خود، در جریان مراسم افتتاحیه نمایشگاه هوافضای روسیه نیز تصریح کرد که همکاری با روسیه موجب تحرک بیشتر بخش هوا و فضای ترکیه شده است.

آقای اردوغان ضمن بازدید از جنگنده نسل پنجم سوخو-۵۷ که رقیب اف۳۵ آمریکا محسوب می‌شود، از رشد صادرات محصولات هواپیمایی و فضای ترکیه به ۵۰۰ میلیون دلار در سال خبر داد. او ضمن یادآوری سفر سالانه ۶ میلیون گردشگر روس به ترکیه خواستار افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور از ۲۵ میلیارد دلار فعلی به ۱۰۰ میلیارد دلار شد.

آقای پوتین نیز ضمن اشاره به توانمندی بالای روسیه در بخش هوا و فضا از تحویل بخش دیگری از سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ به ترکیه خبر داد و ابراز امیدواری کرد که خریدهای نظامی ترکیه از کشورش افزایش یابد.

همزمان با بازدید رئیس جمهوری ترکیه از روسیه، عقب‌نشینی نیروهای کرد از مناطق مرزی سوریه با ترکیه آغاز شد. کردهای سوریه روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که در چارچوب توافق‌ حاصل شده میان کردهای سوریه، آمریکا و ترکیه برای حفظ امنیت مرز ترکیه، اولین مراحل عقب‌نشینی نیروهای کرد از منطقه رأس العین آغاز شده است. بر پایه این بیانیه عقب‌نشینی نیروهای کرد در مناطق شمال و شمال شرق سوریه ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بشار اسد در جبهه ادلب: اردوغان زمانی نفت می‌دزدید و حالا زمین می‌دزدد

هشدار اردوغان به آمریکا: در مقابل ارسال سلاح به گروه‌های کردی در سوریه ساکت نمی‌مانیم

ارتش ترکیه وارد سوریه شد؛ انتقاد دمشق به حمایت آنکارا از «شورشیان»