چه اتفاق‌هایی در نشست گروه هفت افتاد و چه تصمیم‌هایی گرفته شد؟

چه اتفاق‌هایی در نشست گروه هفت افتاد و چه تصمیم‌هایی گرفته شد؟
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشست گروه هفت روز دوشنبه با انتشار بیانیه پایانی به کار خود در شهر بیاریتز فرانسه پایان داد. اما در این نشست سه روزه چه رخ داد و چه تصمیم‌هایی گرفته شد؟

آگهی

نشست گروه هفت روز دوشنبه با انتشار بیانیه پایانی به کار خود در شهر بیاریتز فرانسه پایان داد. اما در این نشست سه روزه چه رخ داد و چه تصمیم‌هایی گرفته شد؟

کمک‌های اضطراری برای مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون

بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و ایالات متحده آمریکا به‌عنوان هفت عضو کشورهای صنعتی در نشست‌های این دوره خود موافقت کردند که ۲۰ میلیون دلار برای مقابله با آتش‌سوزی آمازون اختصاص دهند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه درباره اختصاص این بودجه گفت: «ما فورا به کشورهای اطراف جنگل‌های آمازون پیشنهاد می‌کنیم که نیازهای خود را به ما اعلام کنند. حمایت مالی دست‌کم ۲۰ میلیون یورویی در این زمینه وجود دارد.»

تعداد آتش‌سوزی‌های در آمازون رو به افزایش است به‌طوریکه طبق آمار مرکز تحقیقات فضایی برزیل، میزان آتش‌سوزی‌ها نسبت به سال گذشته ۸۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. آتش‌سوزی‌های آمازون بیشتر در برزیل رخ داده اما این آتش‌سوزی به جنگل‌های کشور همسایه یعنی بولیوی گسترش یافته است.

آقای ماکرون روز گذشته در اجلاس گروه هفت در حالیکه در کنار سباستین پیانرا، رئیس جمهوری شیلی که به این اجلاس دعوت شده بود، ایستاده بود، گفت: «کشورهای گروه هفت آماده ارائه حمایت‌های مشخص از منطقه هستند.»

وی بدون اشاره به جزییات بیشتر گفت: «فرانسه در ساعت‌های آتی با پشتیبانی نظامی این اقدام را انجام می‌دهد.»

رئیس جمهوری فرانسه اضافه کرد که گروه هفت برنامه‌ای ابتکاری برای آمازون در نظر گرفته است که در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه آینده در نیویورک ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

حضور غیر منتظره ظریف در حاشیه نشست گروه هفت

ماکرون با برگزاری دیدار با جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه این اجلاس، همه را غافلگیر کرد.

امانوئل ماکرون ابراز امیدواری کرد که حسن روحانی در هفته های آتی با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود دیدار کند. رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که نشست گروه هفت و حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در بیاریتز دستاوردی نداشته اما پیشرفت هایی از نظر «فنی» حاصل شده است.

به گفته امانوئل ماکرون شرایط دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا فراهم شده است. وی افزود که حسن روحانی و دونالد ترامپ می توانند به توافق دست پیدا کنند.

رویترز
ظریف پس از سه ساعت مذاکره در حاشیه اجلاس گروه هفت به تهران بازگشترویترز

خروج آمریکا از برجام در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ خورشیدی و بازگشت تحریم‌ها، نقطه آغاز افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا بود که با لغو معافیت چند کشور از خرید نفت ایران به منظور به صفر رساندن صادرات نفت این کشور اوج گرفت.

رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس گروه هفت بار دیگر از خروج آمریکا از برجام دفاع و آن را کار درستی توصیف کرد اما در عین حال گفت ایران در حال حاضر کشوری با پتانسیل فوق‌العاده است.

بیشتر بخوانید:

توافق بر سر مالیات گافا (گوگل، اپل، فیس‌بوک، آمازون)

پاریس و واشنگتن در هفته‌های گذشته بر لایحه مالیات بر غول‌های دنیای دیجیتال که به گافا (گوگل، اپل، فیس‌بوک، آمازون) معروف است با یکدیگر دچار تنش شدند.

براساس قانون تازه، شرکت‌هایی که سالانه بیش از ۷۵۰ میلیون یورو در جهان، و بیش از ۲۵ میلیون یورو در فرانسه کسب درآمد کرده باشند ۳ درصد بیش از پیش مالیات خواهند پرداخت.

دونالد ترامپ ماه گذشته در واکنش به این موضوع در توییتر خود نوشت: «اگر کسی بر این شرکت‌ها مالیات ببندد باید کشور خودشان یعنی ایالات متحده آمریکا باشد. ما به زودی خبر اقدام اساسی متقابلی را در پاسخ به اشتباه احمقانه ماکرون اعلام خواهیم کرد.»

اما گویا در نشست گروه هفت این موضوع حل و فصل شده است به‌طوریکه ماکرون اعلام کرد که دو کشور قرار است با یکدیگر همکاری کنند تا مشکلات موجود برطرف شود.

آگهی

وی توضیح داد که دو کشور برای مدرن سازی نظام مالیاتی خود همکاری مشترک خواهند داشت و اگر بتوانند به توافق برسند، فرانسه لایحه مالیاتی خود را پس خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:مالیات فرانسه بر غول‌های دیجیتال؛ حمله ترامپ به ماکرون و شراب فرانسوی

قوانین جدید برای تجارت جهانی

رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت که رهبران گروه هفت علاقمند به مدرن کردن قوانین تجارت جهانی هستند.

وی افزود: «گروه هفت در نظر دارد ساختار سازمان تجارت جهانی را به‌منظور محافظت بیشتر از مالکیت معنوی، سریعتر حل و فصل کردن اختلاف‌ها و توقف اقدام‌های ناعادلانه اصلاح کند.»

ماکرون درباره موضوع جنگ تجاری بین آمریکا و چین گفت: «ترامپ آشکارا تمایل خود را برای دستیابی به توافق با چین نشان داد.» وی تاکید کرد که فرانسه از چنین سناریویی پشتیبانی می‌کند.

آگهی

نشستی برای اوکراین

ماکرون می‌گوید سران گروه هفت درباره دعوت از روسیه برای حضور در نشست سال آتی این گروه به اجماع‌ نرسیدند. با این حال، وی تاکید کرد با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، طی هفته‌های پیش رو، نشستی را با رهبران روسیه و اوکراین ترتیب خواهند داد تا شاید برای حل بحران اوکراین به نتیجه برسند.

نخستین برخورد ترامپ با بوریس جانسون در قامت نخست وزیری بریتانیا

تصویری که بسیاری منتظر دیدن آن در نشست گروه هفت بودند، دیدار دونالد ترامپ با بوریس جانسون در قامت نخست وزیر جدید بریتانیا بود. این دیدار روز یکشنبه برگزار شد.

ترامپ در این دیدار با تمجید از جانسون گفت که او نیازی به توصیه ندارد چراکه آدم درستی برای این سمت است.

وی همچنین وعده داد که پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، توافق تجاری بزرگی را با این کشور امضا کند.

رویترز
دیدار جانسون و ترامپ در نشست گروه هفترویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشنهاد تعویق دوباره اجلاس گروه ۷؛ ترامپ بار دیگر بر حضور پوتین تاکید کرد

نتانیاهو به ماکرون:‌ اکنون بدترین زمان ممکن برای گفت‌وگو با ایران است

تنش با ایران و آتش‌سوزی آمازون؛ سایه بحران‌های مهم جهان بر نشست گروه ۷