ظریف در پکن: با مقامات چین درباره جلسات خود در فرانسه صحبت می‌کنم

ظریف در پکن: با مقامات چین درباره جلسات خود در فرانسه صحبت می‌کنم
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران درباره سفر خود به چین گفت که به پکن آمده تا با مقامات این کشور در مورد جلسات اخیر خود در فرانسه درباره توافق هسته‌ای ایران صحبت کند.

آگهی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران درباره سفر خود به چین گفت که به پکن آمده تا با مقام‌های این کشور در مورد جلسات اخیر خود در فرانسه درباره توافق هسته‌ای ایران صحبت کند.

چین یکی از اعضای توافق هسته‌ای سال  ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با ایران است.

ظریف پیش از سفر به پکن در اقدامی غیر منتظره به محل نشست گروه هفت در شهر بیاریتز فرانسه رفت و با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه این کشور درباره برجام رایزنی کرد.

از سوی دیگر، پیش از رسیدن ظریف به پایتخت چین، وزیر امور خارجه این کشور با امانوئل بون، مشاور دیپلماتیک رئیس جمهوری فرانسه، تلفنی گفت‌وگو کرده بود. طبق نوشته شینهوا، بون در این گفت‌وگو اعلام کرد، پاریس حاضر است با هماهنگی و همکاری با چین، تنش‌های کنونی در منطقه را کاهش دهد و توافق هسته‌ای ایران را حفظ کند.

بیشتر بخوانید:ظریف پس از ۳ ساعت مذاکره و دیدار با ماکرون، به تهران بازگشت

نفی قوانین بین المللی، رو به افزایش است. این موضوع نه تنها عدم احترام به قوانین بین المللی، بلکه در واقع تحقیر حقوق بین الملل است.
محمد جواد ظریف
وزیر امور خارجه ایران

وزیر امور خارجه ایران طبق گزارش وبسایت سی ان ای، در دیدار با همتای چینی خود، در جمع خبرنگاران همچنین افزود: «نفی قوانین بین‌المللی، رو به افزایش است. این موضوع نه تنها عدم احترام به قوانین بین‌المللی، بلکه در واقع تحقیر حقوق بین‌الملل است.» وی از همتای چینی خود خواست که با یکدیگر برای مقابله با این موضوع همکاری کنند.

ظریف همچنین در بخش دیگر از سخنان خود گفت: «ما دخالت دیگران در امور کشورهای مترقی از جمله ایران و چین را رد می‌کنیم. ما در کنار یکدیگر در مقابل این مداخله‌ها ایستاده‌ایم و آن‌ها را به‌عنوان یک تهدید بزرگ برای صلح و امنیت بین‌المللی و روابط دوستانه بین کشورها رد می‌کنیم.»

وزیر امور خارجه چین: پکن و تهران شرکای راهبردی هستند

 وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز با تاکید بر این موضوع که پکن و تهران شرکای راهبری هستند، افزود: «این بیانگر سطح بالای روابط و همکاری نزدیک راهبری ماست.»

وی افزود: «در حال حاضر شاهد ظهور یکجانبه‌گرایی و زورگویی هستیم. چین به‌عنوان یک کشور مسئول، حاضر است برای دفاع از چند جانبه‌گرایی و محافظت از هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل با ایران و سایر جهان همکاری کند.»

ظریف همچنین به محض ورود به پکن در توئیتی نوشته بود: «از بیاریتز و پس از توقف در تهران برای تغییر هواپیما، به پکن وارد شدم.»

وی در این توییت تاکید کرده بود که روزهای مهمی پیش رو است و افزود: «من در اینجا یک نقشه راه ۲۵ ساله برای تحقق شراکت راهبردی جامع بین ایران و چین ارائه خواهم کرد و به شکل فعالانه در طرح ابتکاری راه ابریشم جدید حضور خواهیم داشت.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ظریف پس از ۳ ساعت مذاکره و دیدار با ماکرون، به تهران بازگشت

ظریف: گفتگوها با ماکرون خوب و سازنده بود

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است