۳۰ سال از تشکیل زنجیره انسانی در کشورهای حوزه دریای بالتیک گذشت

۳۰ سال از تشکیل زنجیره انسانی در کشورهای حوزه دریای بالتیک گذشت
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این زنجیره انسانی ۶۰۰ کیلومتری در روز ۲۳ اوت سال ۱۹۸۹ میلادی در پنجاهمین سالگرد امضای پیمان مولوتوف-ریبنتروپ تشکیل شد.

آگهی

روز جمعه سی امین سالگرد تشکیل زنجیره ای انسانی با مشارکت دو میلیون نفر از مردم استونی، لتونی و لیتوانی است.

این زنجیره انسانی ۶۰۰ کیلومتری در روز ۲۳ اوت سال ۱۹۸۹ میلادی در پنجاهمین سالگرد امضای پیمان مولوتوف-ریبنتروپ تشکیل شد. براساس پیمان مولوتوف-ریبنتروپ که بین آلمان نازی و اتحاد جماهیر شوروی به امضاء رسید کشورهای حوزه دریای بالتیک بخشی از اتحاد جماهیر شوروی محسوب می شدند.

آلمان نازی براساس این پیمان عدم تجاوز اجازه می یافت تا بدون مقاومت اتحاد جماهیر شوروی کشور لهستان را اشغال کند. در مقابل ژوزف استالین، رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی اجازه می یافت تا سه کشور حوزه دریای بالتیک را به خاک خود ملحق کند.

ساکنان این سه کشور در ماه اوت ۱۹۸۹ تصمیم گرفتند تا با تشکیل زنجیره ای انسانی به نام «مسیر بالتیک» درخواست خود برای استقلال از اتحاد جماهیر شوروی را مطرح کنند.

یورونیوز در سی امین سالگرد تشکیل زنجیره انسانی در سه کشور استونی، لتونی و لیتوانی با آندرس کاسکمپ، استاد دانشگاه تورنتو در رشته مطالعات استونی درباره تشکیل این زنجیره انسانی گفتگو کرده است.

تشکیل «مسیر بالتیک» کار که بود؟

آندرس کاسکمپ: «برگزارکنندگان این رویداد رهبران جبهه مردمی استونی بودند که با همکاران خود از لتونی و لیتوانی این رویداد را برگزار کردند. این یک نمایش فوق العاده از همکاری مردم سه کشور حوزه دریای بالتیک بود. این خیلی مهم بود که پیامی از این طریق برای جهان ارسال شود زیرا روایت مسکو درباره جنبش آزادی و دموکراسی در منطقه بالتیک و استقلال احتمالی آنها بر این پایه و اساس بود که تنها گروه کوچکی از افراط گرایان و ملی گراها به دنبال استقلال هستند. با این زنجیره که در سراسر سه کشور حوزه دریای بالتیک تشکیل شد روشن بود که روایت مسکو که با آن در تلاش بود تا جهان و شهروندان اتحاد جماهیر شوروی را متقاعد کند درست نیست. این زنجیره بازتاب دهنده تمایل اکثریت غالب مردم بود.»

زنجیره انسانی چگونه به طور پیوسته تشکیل شد؟

آندرس کاسکمپ: «اگر ۳۰ سال پیش را در نظر بگیرید سازمان دهی این زنجیره نسبتا دشوار بود. مردم در آن زمان به تلفن همراه و رسانه های اجتماعی دسترسی نداشتند. جبهه مردمی استونی یک حرکت توده وار بود که به دنبال انقلاب آوازی در استونی در سال ۱۹۸۸ به وجود آمد. آنها در همه شهرهای کوچک و بزرگ هوادارانی داشتند و در نتیجه شاخه های محلی جبهه مردمی اطمینان حاصل کردند که همه جا در طول مسیر کسی هست تا دست دیگری را در دست بگیرد. در شهرهای بزرگ جمعیت زیادی حضور داشت اما در شهرستان ها تعداد کمتر بود.»

بعد از آن چه رخ داد؟ آیا این رویداد موثر بود؟

آندرس کاسکمپ: «یکی از فرصت های نادری بود که کشورهای بالتیک به صدر اخبار جهانی راه یافتند. این جنبش حامل پیام آزادی و استقلال منطقه بالتیک بود.»

آیا این زنجیره انسانی به استقلال کشورهای حوزه دریای بالتیک منجر شد؟

آندرس کاسکمپ: «استقلال چند گام دیگر طول کشید و در سال ۱۹۹۱ عملی شد اما می توانید بگویید که این زنجیره انسانی الهام بخش جنبش های دیگر بود تا رژیم کمونیستی را در اروپای مرکزی و شرقی سرنگون کنند. فروپاشی دیوار برلین تنها سه ماه بعد از آن روی داد.»

امروز به این واقعه به عنوان یک روز مهم در تاریخ کشورهای منطقه بالتیک نگاه می کنید؟ چگونه از آن یاد می شود؟

آندرس کاسکمپ: «در سه کشور رویدادهای در گرامیداشت آن برگزار می شود از جمله نمایشگاه و رویدادهای دیگر و اجرای موسیقی. نقطه عطف مهمی برای این سه کشور بود تا بتوانند مهر تائیدی بر همکاری موجود بین خود بزنند. زنجیره انسانی "مسیر بالتیک" الهام بخش دیگر کشورها نیز بود. به عنوان مثال چند سال پیش شاهد رویدادی مشابه در کاتالونیا بودیم.»

برداشت از این رویداد در روسیه اکنون چگونه است؟

آندرس کاسکمپ: «از نظر دیدگاه رسمی دولت مطمئنم که روس ها دوست دارند که این واقعه را فراموش کنند. اما این نکته مهمی است که زنجیره انسانی بالیتک در سالگرد امضای پیمان با آلمان نازی تشکیل شد. این چیزی است که دولت کنونی روسیه مایل به فراموش کردن آن است زیرا روایت پوتین مبتنی بر پیروزی اتحاد جماهیر شوروی در زمان جنگ جهانی است. آنها می خواهند فراموش کنند که در ابتدای جنگ جهانی در عمل در اتحاد با هیتلر بودند و به او کمک کردند تا لهستان را تصرف کند.»

برداشت از این رویداد در کشورهای حوزه دریای بالتیک چگونه است؟

آندرس کاسکمپ: «برای کشورهای حوزه دریای بالتیک لحظه ای الهام بخش بود. نشان می داد که یک تظاهرات صلح آمیز می تواند علیه یک حکومت اقتدارگرا جواب بدهد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از پناهجویی کوچک تا رئیس جمهوری مقتدر؛ وایرا ویکه‌-فریبرگا کیست؟

اقدامی نادر؛ حمایت رسانه‌های روسیه از خبرنگاری که مورد ضرب و شتم پلیس قرار گرفت

صربستان میان دو اتحادیه؛ اتحادیه اوراسیایی یا اتحادیه اروپا؟