واکنش‌ها به سگ‌کشی تهران؛ از تومار شهروندان تا توییت شهردار

واکنش‌ها به سگ‌کشی تهران؛ از تومار شهروندان تا توییت شهردار
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با برگزاری اعتراضات، توماری نیز به شکل آنلاین با در خواست پایان دادن به کشتار جمعی سگهای بی‌پناه شکل گرفت که تا کنون بیش از ۱۱۵ هزار تن آن را امضا کرده‌اند.

آگهی

یک روز پس از حضور ده‌ها تن از حامیان حقوق حیوانات در مقابل شهرداری تهران، در اعتراض به کشتار سگهای بی‌پناه شهری، واکنش‌های مختلف به این رویداد همچنان ادامه دارد.

در روزهای گذشته انتشار ویدیویی که در آن شماری از سگهای خیابانی با تزریق اسید به بدنشان معدوم می‌شدند واکنش‌های بسیاری برانگیخت و سبب شد شماری از فعالان محیط زیست و حامیان حقوق حیوانات به اعتراض در برابر شهرداری تهران و نیز در کهریزک که محل احتمالی این رویداد بوده حضور پیدا کنند.

توییت شهردار تهران؛ توماری در حمایت از سگ‌های بی‌سرپناه

در واکنش به اعتراض‌های مردمی روز دوشنبه در تهران، پیروز حناچی شهردار تهران در توییتی نوشت: «از لحظه اطلاع از تخلف ... و فارغ از زمان وقوع آن، دستور دادم با خاطیان برخورد قاطع صورت پذیرد و پیگیری لازم برای تکرار نشدن آن به جدیت دنبال شود.»

همزمان با برگزاری این اعتراضات، توماری نیز به شکل آنلاین با در خواست پایان دادن به کشتار جمعی سگهای بی‌پناه شکل گرفت که تا کنون بیش از ۱۱۵ هزار تن آن را امضا کرده‌اند.

در بیانیه این تومار که از سوی جمعی از حیوان‌دوستان و حامیان محیط زیست تهیه شده، آمده است:‌ «کشتار حیوانات بی‌گناه و بی‌آزار در شأن یک جامعه متمدن و متعالی نیست» و همچنین از مسئولان خواسته شده برای برخورد با این معضل از روش‌های انسانی‌تر نظیر «ساختن پناهگاه و عقیم‌سازی حیوانات بی‌سرپرست» استفاده کنند.

توماری که با درخواست پایان دادن به کشتار سگهای خیابانی ایجاد شده است

درگیری معترضان با پلیس، تلاش برای آزادی بازداشت‌شدگان

مسئولان شهرداری تهران اعلام کردند که تصاویر منتشر شده متعلق به دو سال پیش است و با خاطیان برخورد صورت خواهد گرفت. اما نیروی انتظامی با حضور در محل با معترضان درگیر شد و شماری از آنان را باز داشت کرد.

غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در این خصوص گفت: «از طریق استانداری تهران پیگیر آزادی بازداشت‌شدگان هستیم.»

واکنش‌های متفاوت کاربران شبکه‌های اجتماعی

کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌هایی متفاوت به این اعتراض‌ها داشتند. شماری انتقاد می‌کنند که چرا در دیگر موارد که یک فعال اجتماعی یا سیاسی در زندان شکنجه می‌شود یا جان می‌سپارد چنین اعتراض‌هایی صورت نمی‌گیرد و در مقابل، عده‌ای نیز از چنین جنبش‌هایی دفاع کرده و اعتراض و حمایت از حقوق حیوانات را، هم‌ارز با حمایت از حقوق بشر، نماد اعتراض به‌حق برشمرده‌اند.

برخی از کاربران نوشته‌اند برای کنترل جمعیت حیوانات خیابانی راه‌هایی نظیر عقیم‌سازی کم‌هزینه‌تر و انسانی‌تر است و استفاده از روش‌های غیرانسانی نظیر تزریق اسید یا غیره فقط برای سودجویی از سوی پیمان‌کاران صورت می‌گیرد.

شماری دیگر به مسائلی فرهنگی نظیر «نجس» بودن سگ در اسلام اشاره کرده‌اند و ریشه چنین برخوردهایی را در باورهای افراد دانسته‌اند.

کشتار سگ‌ها و حیوانات خیابانی در ایران چالش تازه‌ای نیست و تصاویر مشابهی از کشتار این حیوانات پیش از این نیز منتشر شده است. کارشناسان معتقدند برای تصحیح رفتار و برخورد با حیوانات خیابانی، آموزش و فرهنگسازی آنهم بدون قانونگذاری شایسته و جدی کافی نخواهد بود.

View this post on Instagram

گفتگو از مرگ انسانيت است.....!

A post shared by Ali Karimi (@aliiiiiiiikarimi8) on

بیشتر بخوانید:استانبول، شهر مهربان با حیوانات خیابانی

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نجات سگ‌ها در اندونزی از بازار تجارت گوشت سگ

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد