نفتکش «گریس ۱» به «آدرین دریا» تغییر نام داد

نفتکش «گریس ۱» به «آدرین دریا» تغییر نام داد
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مقامات ایرانی اعلام کردند که اکنون نام «آدریان دریا» برای این نفتکش انتخاب شده و مسیر آن نیز به سمت مدیترانه تغییر کرده است.

آگهی

مقامات ایران پس از رفع توقیف ۴۰ روزه ابرنفتکش «گریس ۱» در روز پنجشنبه ۲۴ مرداد (۱۵ اوت) در جبل الطارق، از تغییر نام و جهت حرکت آن خبر دادند.

جلیل اسلامی،‌ معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، در تلویزیون دولتی ایران گفت که این کشتی که در زمان توقیف با پرچم پاناما حرکت می‌کرد اکنون تحت پرچم ایران درآمده است. 

وی همچنین افزود که اکنون نام «آدریان دریا» برای این نفتکش انتخاب شده و مسیر آن نیز به سمت مدیترانه تغییر کرده است.

این مقام مسئول همچنین گفت که ۲۵ نفر از خدمه کشتی در درون آن حضور دارند و در حال آماده سازی آن برای ادامه مسیر هستند.

به رغم تلاش دولت آمریکا برای ادامه توقیف «گریس ۱»، فابین پیکاردو، رئیس دولت محلی جبل الطارق عصر پنج‌شنبه ۲۴ مرداد حکم توقیف این کشتی را لغو کرد. این تصمیم دولت محلی جبل الطارق در پی صدور حکم دیوان عالی به دست قاضی آنتونی دادلی در همین روز گرفته شد و به این ترتیب این ابرنفتکش اجازه یافت تا به حرکت خود در آب‌های بین‌المللی ادامه دهد.

تحولی که به آزادی ابرنفتکش «گریس ۱» انجامید آن بود که ایران کتبا به مقام‌های جبل الطارق تضمین داد که این کشتی محموله نفت خود را در سوریه تخلیه نخواهد کرد. «گریس ۱» در اصل به اتهام حمل بار برای سوریه تحت تحریم توقیف شده بود.

تلاش آمریکا برای مصادره کشتی

پیش از انتشار خبر آزادی «گریس ۱» آمریکا خواستار ادامه توقیف این کشتی و مصادره آن شده بود. یک مقام رسمی جبل الطارق ظهر پنج‌شنبه ۲۴ مرداد به یورونیوز گفت که واشنگتن می‌خواهد نفتکش ایرانی «گریس-۱» به نفع آمریکا توقیف شود.

دولت محلی جبل الطارق، امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آمریکا طی دادخواستی خواستار ادامه توقیف "گریس-۱" شده است. وزارت دادگستری آمریکا طی درخواستی اتهام‌های جدیدی را در این رابطه مطرح کرده است.»

اگر دادخواست آمریکا نبود، نفتکش "گریس-۱ " تاکنون آزاد شده بود.
آنتونی دادلی
قاضی دادگاه عالی جبل الطارق

جزییات بیشتر در مورد دادخواست وزارت دادگستری ایالات متحده منتشر نشده است. از سوی دیگر روزنامه کرونیکل به نقل از آنتونی دادلی، رئیس دیوان عالی نوشته بود که اگر دادخواست آمریکا نبود، نفتکش «گریس-۱» تاکنون آزاد شده بود.

این دادخواست ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه چهارشنبه ۱۴ اوت (۲۳ مرداد) به مقام‌های جبل الطارق ارائه شد.

پیش از این یک منبع آگاه که نامش ذکر نشده است به رویترز گفته بود: «نفتکش توقیف شده "گریس-۱" که حامل نفت خام ایران بود، احتمالا طبق تصمیم دادگاهی که امروز پنجشنبه ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) برگزار می‌شود، اجازه خواهد یافت که جبل الطارق را ترک کند.»

روزنامه سان چاپ بریتانیا نیز روز گذشته، به نقل از یک منبع نزدیک به فابیان پیکاردو، رئیس دولت محلی جبل‌الطارق، گفته بود که نفتکش «گریس-۱» روز پنجشنبه آزاد خواهد شد و دولت محلی درخواست تمدید دوباره حکم توقیف این ابرنفتکش را ارائه نمی‌دهد. طبق نوشته این رسانه مسئولان محلی، هم اکنون قانع شده‌اند که این کشتی دیگر راهی سوریه نمی‌شود.

رویترز
نفتکش گریس-۱ که در جبل الطارق در توقیف استرویترز

بیشتر بخوانید:

نیروی دریایی بریتانیا چهارم ژوئیه (۱۳ تیر) با اعلام این که کشتی «گریس-۱» در حال حمل نفت به پالایشگاهی در سوریه بوده است و این اقدام تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض می‌کند، این ابرنفتکش را در آب‌های جبل‌الطارق توقیف کردند. این ابرنفتکش از ایران حرکت کرده بود و حامل ۲.۱ میلیون بشکه نفت خام این کشور است. ایران در اعتراض به توقیف این ابرنفتکش، سفیر بریتانیا در تهران را به وزارت امور خارجه احضار و اعلام کرد که مقصد «گریس-۱» سوریه نبوده است.

جبل‌الطارق یکی از ۱۴ قلمرویی است که جزو سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا و تحت قیمومیت و حاکمیت این کشور محسوب می‌شود.

واکنش ایران

پس از اعلام خبر آزادی «گریس ۱»، حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در بریتانیا نوشت که این کشتی به زودی جبل الطارق را ترک خواهد کرد.

این دیپلمات ایرانی گفته است که آمریکا با «تلاش‌های مذبوحانه» آخرین لحظه خود قصد داشت مانع رفع توقیف نفتکش شود که با «شکست تحقیرآمیزی» مواجه شد. او پیشتر در صفحه توییتر خود از احتمال رفع توقیف «گریس ۱» خبر داده بود.

دقایقی بعد از اظهار نظر بعیدی‌نژاد، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در واکنش به رفع توقیف «گریس ۱» در توییتر نوشت: «آمریکا که نتوانسته بود از طریق تروریسم اقتصادی و به ویژه محروم کردن بیماران سرطانی [ایرانی] از دارو به اهداف خود برسد، تلاش کرد تا با سوء‌استفاده از نظام قضایی اموال ما در آب‌های آزاد را صاحب شود. این تلاش برای راهزنی نشانه تحقیر قانون در دولت ترامپ است.»

آگهی

مقام‌های ایران تا عصر پنج‌شنبه هیچ واکنشی به خبر درخواست آمریکا مبنی بر ادامه توقیف ابرنفتکش ایرانی نشان نداده‌ بودند، اما برخی رسانه‌های داخلی ایران درخواست آمریکا را «کارشکنی» در روند دادگاه خوانده‌ بودند.

مقام ایرانی: مقصد بعدی بنادر دریای مدیترانه خواهد بود

جلیل اسلامی، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران در گفتگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد که بر اساس اعلام مالک نفتکش «گریس ۱»، مقصد بعدی این نفتکش بنادر دریای مدیترانه خواهد بود.

تمامی ۲۴ خدمه هندی کشتی آزاد شدند

لحظاتی پیش از اعلام آزادی کشتی ایرانی، دولت هند اعلام کرد تمامی ۲۴ خدمه ابرنفتکش «گریس ۱» آزاد شده‌اند.

ولامولی مورالیدهارن، معاون وزیر امور خارجه هند بعد از ظهر پنج‌شنبه به نقل از هیئت عالی دیپلماتیک این کشور در لندن این خبر را تأیید کرد. وی با اعلام این خبر در توییتر نوشت که این افراد بنا به تصمیم مقام‌های محلی جبل‌الطارق آزاد شده و هم‌اکنون آماده‌اند تا به کشورشان بازگردند.

ساعاتی پیش از اعلام این خبر، برخی رسانه‌ها به نقل از یک روزنامه محلی جبل‌الطارق از آزادی چهار تن از خدمه این کشتی از جمله ناخدا و سه تن از اعضای کادر آن خبر داده بودند.

آگهی

وضعیت نفتکش بریتانیایی توقیف شده در ایران

با وجود اعلام خبر آزادی «گریس ۱» در جبل الطارق، هنوز خبری از آزادی نفتکش بریتانیایی که ایران در تنگه هرمز توقیف کرده بود نیست.

سخنگوی «استنا ایمپرو»، شرکت مالک نفتکش بریتانیایی عصر پنج‌شنبه در این زمینه گفت که هنوز تغییری در وضعیت این کشتی به وجود نیامده است. او همچنین گفته است که «استنا ایمپرو» منتظر پیشرفت بیشتر پرونده این کشتی از سوی ایران و بریتانیا می‌ماند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آخرین خبرها از «آدریان دریا»؛ از واکنش پمپئو تا شرکت ردیابی نفتکش‌ها

ایران: به آمریکا درباره «عواقب بد» توقیف دوباره نفتکش‌ ایرانی هشدار داده‌ایم

ریشی سوناک: امیدواریم پس از حملات ما، حوثی‌ها از اقدامات خود عقب‌نشینی کنند