نیروهای دولتی سوریه با تصرف منطقه ای در ادلب به پیشروی ادامه می دهند

حمله هوایی به خان شیخون
حمله هوایی به خان شیخون Copyright خبرگزاری فرانسه
Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش سوریه دوشنبه گذشته به بهانه عدم پایبندی گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ترکیه به توافق‌نامه آتش‌بس اول ماه اوت در پایتخت قزاقستان از پایان یافتن این توافق و شروع مجدد حملات تازه به نیروهای جهادی در استان ادلب خبر داده بود.

آگهی

نیروهای دولتی در سوریه روز یکشنبه کنترل منطقه ای را در شمال غرب این کشور از دست معارضان مسلح خارج کردند و به تصرف خود درآوردند. یک سازمان حقوق بشری نزدیک به تحولات سوریه از این تحرک نظامی به عنوان نخستین پیش روی نیروهای دولتی به یک منطقه از استان ادلب پس از آغاز تنش های نظامی در این منطقه تحت کنترل نیروهای جهادی در پایان ماه آوریل یاد کرده است.

استان ادلب واقع در شمال غرب کشور جنگ زده سوریه و بسیاری از مناطق همجوار آن در استان های حماء، حلب، و لاذقیه که در تصرف نیروهای جهادی است از سه ماه پیش تاکنون به صورت روزانه زیر بمباران های هوایی و آتش توپخانه ارتش سوریه و نظامیان روسیه، متحد اصلی بشار اسد در جنگ داخلی این کشور قرار دارد.

به گفته رامی عبدالرحمن، رئیس دیده بان حقوق بشر سوریه، نهادی غیردولتی که در جمع آوری اطلاعات و اخبار مناقشه این کشور به منابع گسترده محلی دسترسی دارد «نیروهای رژیم سحرگاه روز یکشنبه پس از نبردهای سنگین و درگیری های مرگبار با شبه نظامیان وابسته به گروه جهادی هیئت تحریر شام منطقه الهبیط واقع در استان ادلب را به تصرف خود درآوردند.»

این فرد ناظر و مطلع بر اوضاع داخلی سوریه در ادامه تاکید می کند که «این نخستین منطقه در استان ادلب است که از زمان بالاگرفتن تنش ها در این استان در پایان ماه آوریل تحت کنترل مجدد نیروهای دولتی قرار گرفته است.»

به گزارش دیده بان حقوق بشر همچنین دو غیر نظامی از جمله یک کودک در جریان حملات هوایی روز یکشنبه نیروهای نظامی سوریه و جنگنده های روسی به استان ادلب کشته شده اند. در این گزارش تاکید شده است که نبردهای سنگین در یکی دیگر از محورهای جنوب ادلب و نیز شمال حماء همچنان در جریان است.

هیئت تحریر شام کنترل بخش عمده ای از استان ادلب و دیگر مناطق مشرف در استان های همجوار را در دست دارد؛ این در حالیست که همزمان گروه های شورشی کوچک تری نیز به صورت پراکنده در برخی از این مناطق حضوری فعال دارند.

گفته می شود اغلب ساکنان الهبیط، منطقه ای که روز یکشنبه به تصرف نیروهای دولتی درآمد پس از بالاگرفتن تنش های نظامی از این منطقه خارج و به مکان های امن تری نقل مکان کرده بودند.

روزنامه الوطن، نزدیک به دولت سوریه نیز با انتشار مطلبی بر روی پایگاه اینترنتی خود از تصرف منطقه الهبیط خبر داده و تاکید کرده است که در نبردها برای فتح این منطقه تلفات سنگینی به نیروهای رقیب تحمیل شده است.

رئیس دیده بان حقوق بشر سوریه در ادامه یادآور شده است که تصرف این منطقه به نیروهای دولتی امکان می دهد که به سوی خان شیخون، بزرگترین شهر واقع در جنوب استان ادلب پیشروی کنند.

بر اساس گزارش این سازمان حقوق بشری از پایان ماه آوریل تاکنون بیش از ۸۱۰ غیرنظامی در جریان خشونت ها در مناطق شمال غرب سوریه کشته شده اند. شمار کشته شدگان نیروهای جهادی در این دوره زمانی بیش از ۱۲۰۰ و تعداد تلفات نیروهای دولتی هزار نفر اعلام شده است.

ارتش سوریه دوشنبه گذشته به بهانه عدم پایبندی گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ترکیه به توافق‌نامه آتش‌بس اول ماه اوت در پایتخت قزاقستان از پایان یافتن این توافق و شروع مجدد حملات تازه به نیروهای جهادی در استان ادلب خبر داده بود.

بیشتر بخوانید:

آتش بس نقض شد؛ از سرگیری حملات ارتش روسیه و سوریه به ادلب

ارتش سوریه مناطقی را در شمال غرب از مخالفان مسلح باز پس گرفت

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گسترش عملیات ارتش در شمال غرب سوریه؛ بیش از ۲۰ غیرنظامی کشته شدند

دمشق توافق ترکیه و آمریکا بر سر ایجاد منطقه امن در سوریه را محکوم کرد

کشته شدن فرمانده ارشد سپاه در حمله هوایی به ساختمانی در کنار سفارت ایران در دمشق