گزارش بازرس مولر؛ آیا ترامپ پس از ریاست‌جمهوری می‌تواند متهم شود؟

بازرس مولر
بازرس مولر Copyright Reuters
نگارش از euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رابرت مولر بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا روز چهارشنبه ۲۴ ژوئیه در سنای آمریکا شهادت داد که نمی‌تواند رئیس‌جمهور دونالد ترامپ را به دلیل تلاش برای مخدوش کردن عدالت تحت تعقیب قرار دهد؛ چرا که قوانین وزارت دادگستری با صراحت می‌گویند که یک رئیس‌جمهور بر مسند قدرت را نمی‌توان متهم کرد

آگهی

رابرت مولر بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا روز چهارشنبه ۲۴ ژوئیه در سنای آمریکا شهادت داد که نمی‌تواند رئیس‌جمهور دونالد ترامپ را به دلیل تلاش برای مخدوش کردن عدالت تحت تعقیب قرار دهد؛ چرا که قوانین وزارت دادگستری با صراحت می‌گویند که یک رئیس‌جمهور بر مسند قدرت را نمی‌توان متهم کرد. با این حال این اظهارات بازرس مولر ابهاماتی ایجاد کرده است.

مسئله آنجا ایجاد شده است که تد لیو، نماینده دموکرات از کالیفرنیا، در جریان جلسه شهادت مولر در کمیته قضایی مجلس نمایندگان سه مورد لازم برای اثبات جرم مخدوش کردن عدالت را برشمرد و گفت: «شما دونالد ترامپ را متهم نکردید، به این خاطر که با قانون وزارت دادگستری مبنی بر ممنوعیت متهم کردن رئیس‌جمهور تعارض دارد. صحیح است؟» و مولر پاسخ داد «صحیح است».

پریت بارارا، دادستان سابق ایالات متحده برای ناحیه جنوبی نیویورک که توسط ترامپ برکنار شد، در توییتی بیان کرد که این گفته بدین معنی است که در صورت تمام شدن دوره ریاست‌جمهوری، ترامپ می‌تواند متهم شود.

با این حال تحلیلگر قانونی شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی نسبت به معنی این عبارت اطمینان کمتری دارد. او می‌گوید: «اظهارات آقای لیو در راستای مفاد این بند است که جرم یافت شده اما نمی‌تواند تحت اتهام قرار گیرد. اما این چیزی نیست که گزارش می‌گوید. بنابراین شاید در آینده بحثی بر سر اینکه منظور مولر در پاسخ به لیو چه بوده است باز شود.»

کن باک، نماینده جمهوری‌خواه، از بازرس مولر پرسید: «آیا شما می‌توانید یک رئیس‌جمهور را پس از آن‌که مقامش را ترک کرد برای جرمی متهم کنید؟». مولر در اینجا پاسخ داد: بله.

رئیس سابق اف بی‌آی می‌گوید در گزارشش هرگز به این نتیجه نرسیده است که ترامپ می‌تواند یا باید به خاطر اتهام مخدوش کردن عدالت تحت تعقیب قرار گیرد.

از سوی دیگر کن باک، نماینده جمهوری‌خواه، از بازرس مولر پرسید: «آیا شما می‌توانید یک رئیس‌جمهور را پس از آن‌که مقامش را ترک کرد برای جرمی متهم کنید؟» مولر در اینجا پاسخ داد: بله. باک ادامه داد: «اگر شما معتقد باشید که او مرتکب جرم شده است. آیا می‌توانید رئیس‌جمهور فعلی را زمانی که از پستش کنار رفته است به اتهام مخدوش کردن عدالت تحت تعقیب قرار دهید؟» که بار دیگر مولر گفت: بله.

این سوال و جواب به دلیل اختلاف بین دو عبارت کوتاه A و The برای کارشناسان باعث بروز شبهه شده است؛ چرا که سوال اول نماینده درباره «یک رئیس‌جمهور فرضی» است، حال آن که سوال دوم درباره «این رئیس‌جمهور فعلی» است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد برداشت شفافی نتوان از عبارت مولر داشت و این مفسران بعدی قانون هستند که باید مشخص کنند آیا رئیس‌جمهور ترامپ پس از دوران ریاست‌جمهوری‌اش می‌تواند دادگاهی شود یا خیر. 

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«ترامپ ۸ بار از رئیس جمهوری اوکراین خواست درباره پسر جو بایدن تحقیق کند»

بازرس مولر: نمی‌توان با اطمینان اعلام کرد که ترامپ جرمی مرتکب نشده است

دادستان کل آمریکا: مولر شواهدی مبنی بر تبانی کارزار ترامپ با روسیه نیافت