دیوان بین‌المللی دادگستری از پاکستان خواست حکم اعدام افسر هندی را بازنگری کند

دیوان بین‌المللی دادگستری از پاکستان خواست حکم اعدام افسر هندی را بازنگری کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«کلبوشن یاداو» افسر بازنشسته نیروی دریای هند در سال ۲۰۱۷ به اتهام جاسوسی در پاکستان به اعدام محکوم شد.

آگهی

دیوان بین‌المللی دادگستری روز چهارشنبه از پاکستان خواست در حکم اعدام «کلبوشن یاداو» افسر بازنشسته نیروی دریای هند -که جرم جاسوسی به مرگ محکوم شده است- را مورد بازنگری قرار دهد. 

این افسر بازنشسته هندی در سال ۲۰۱۷ به اعدام محکوم شده است. دهلی نو می‌گوید آقای یاداو پس از بازنشستگی در ایران به فعالیت تجاری مشغول بوده و نیروهای امنیتی پاکستان وی را در زمان اقامت در ایران ربوده اند. پاکستان در مقابل ادعا می‌کند این «جاسوس هندی»  در ایالت ناآرام بلوچستان بازداشت شده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری به پاکستان دستور داده است تا «بررسی موثری» در این مورد صورت دهد.

هند از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته بود که در این مورد دخالت کند. هند می گوید این افسر بازنشسته دادگاهی ناعادلانه داشته است و حمایت دیپلماتیکی که هند برای او در نظر گرفته از سوی پاکستان رد شده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری با ۱۵ رای موافق در برابر ۱ رای مخالف تصویب کرد که پاکستان حقوق «کلبوشن یاداو» را بر اساس کنوانسیون وین نقض کرده است چرا که اجازه نداده است دیپلمات‌های هندی در زندان با این افسر پیشین ملاقات کنند. براساس کنوانسیون وین،‌ تمام شهروندانی که در یک کشور خارجی محاکمه می‌شوند، باید اجازه دسترسی به حمایت کنسولی کشور خود را داشته باشند.

دیوان بین‌المللی دادگستری در حالی این حکم را صادر کرده است که برای اجرای احکامش هیچ گونه ابزار اجرایی ندارد و مشخص نیست که نتیجه یک «بررسی موثر» در حکم این افسر بازنشسته چه خواهد بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاکستان: هند در تدارک حمله دوباره است

پاکستان: خلبان اسیر هندی را روز جمعه آزاد می‌کنیم

مسئولان زندان پاکستان کفش‌های همسر 'جاسوس هندی' را پس ندادند