پلیس نیجریه پس از درگیری مسلحانه با معترضان شیعه مجلس را محاصره کرد

درگیری خونین در ابوجا، پایتخت نیجریه
درگیری خونین در ابوجا، پایتخت نیجریه Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایران بارها از راه‌های دیپلماتیک خواستار آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر گروه شیعه جنبش اسلامی نیجریه شده است.

آگهی

در پی تلاش گروهی از معترضان شیعه در نیجریه برای ورود به ساختمان مجلس ملی در پایتخت ابوجا، پلیس این کشور ساختمان مجلس را به محاصره درآورد. هر دو طرف دیگری را به آغاز درگیری در روز سه‌شنبه ۱۸ تیر متهم کرده‌اند.

روایت پلیس: دو مأمور تیر خوردند

پلیس با انتشار بیانیه‌ای گفته است ابتدا معترضان مسلح تیراندازی را در خارج از مجلس آغاز کرده و نیروهای دولتی در پاسخ به این حمله به آنها شلیک کرده‌اند. به گفته پلیس پای دو نفر از مأموران تیر خورده و شش نفر دیگر از آنان بر اثر پرتاب سنگ و اشیا دیگر از سوی معترضان مجروح شده‌اند.

پلیس نیجریه همچنین ضمن تأیید بازداشت ۴۰ نفر از معترضان گفته است که برای پراکنده کردن تجمع‌کنندگان روز سه‌شنبه در برابر مجلس ملی، از «حداقل قوه قهریه» استفاده کرده است.

روایت معترضان: دو کشته

معترضان از این رویداد روایت متفاوتی دارند. یکی از معترضان به نام عبدالله محمد موسی که عضو جنبش اسلامی نیجریه است به خبرگزاری رویترز گفته است که معترضان قصد داشته‌اند «در آرامش» وارد ساختمان مجلس شوند، اما پلیس به روی آنها آتش گشوده است.

بیشتر بخوانید:

به گفته محمد موسی، دو نفر از معترضان بر اثر شلیک گلوله جنگی از سوی پلیس جان باختند.

شاهدان عینی گفته‌اند که پلیس برای متفرق کردن راهپیمایان از گاز اشک‌آور استفاده کرده است و تا اواخر بعدازظهر بالای محل تجمع تظاهرکنندگان را دود فراگرفته بود.

جنبش اسلامی نیجریه چیست و چه می‌خواهد؟

جنبش اسلامی نیجریه نماینده اقلیت شیعه در این کشور است. رهبر این گروه که شیخ ابراهیم زکزاکی نام دارد به دنبال شورش‌ها و اعتراض‌های طرفدارانش در سال ۲۰۱۵ میلادی بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان به سر می‌برد. 

هواداران زکزاکی از زمان زندانی شدن او تاکنون بارها برای درخواست آزادی‌اش تجمع آرام برگزار کرده‌اند، اما گروه‌های حقوق بشری می‌گویند مأموران امنیتی نیجریه تاکنون در جریان این تجمع‌های منظم در مجموع حدود ۴۰۰ نفر از راهپیمایان را کشته‌اند.

سهیلا زکزاکی، دختر کوچک شیخ ابراهیم روز سه‌شنبه ۱۸ تیر در جریان گفتگویی با شبکه العالم گفت که «جهاد» و «تشکیل دولت اسلامی» در نیجریه از اهداف پدرش بوده است.

حمایت ایران از زکزاکی

گروه شیعه جنبش اسلامی نیجریه با ایران پیوندهایی دارد.

ایران بارها از راه‌های دیپلماتیک خواستار آزادی رهبر این گروه در نیجریه شده است. خبرگزاری تسنیم روز سه‌شنبه ۱۸ تیر با یادآوری بیماری ابراهیم زکزاکی در زندان از قول مرتضی رحیمی، سفیر ایران در ابوجا نوشت: «تاکنون اقدامات متعدد و خوبی برای آزادی و درمان شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش از سوی طرف‌های مختلف انجام شده است.»

تسنیم همچنین از تلاش دولت ایران از طریق رایزنی با کاردار نیجریه در تهران برای آزادی زکزاکی خبر داده است.

دفتر زکزاکی در مشهد

نسیبه زکزاکی، دختر ارشد شیخ ابراهیم زکزاکی که در ایران زندگی می‌کند، سال گذشته دفتر جنبش اسلامی نیجریه را در مشهد افتتاح کرد.

او در جریان گشایش این دفتر گفت که در تاریخ ۲۴ دی ماه ۱۳۹۳، یعنی تاریخ بازداشت پدرش، مأموران دولتی نیجریه به خانه آنها یورش برده و ضمن کشتن سه برادر او، پدر و مادرش را با خود برده‌اند. به گفته او، آقای زکزاکی در هنگام دستگیری مجروح شده است.

موضوع بیماری رهبر گروه شیعه جنبش اسلامی نیجریه و همسرش در زندان پیش از این نیز بارها مطرح شده است. سهیلا زکزاکی به العالم گفته است که بهانه نیروهای نظامی برای بازداشت پدرش، تلاش برای ترور یک فرمانده ارشد کشور بوده است. به گفته او مأموران در زمان یورش به زایریا، روستای محل سکونت زکزاکی، خانه او را به آتش کشیده و «صدها نفر» را کشتند. وی تأکید کرد عاملان این یورش «یک گروه نظامی» بوده‌اند که با چراغ سبز دولت حمله کرده‌اند.

سهیلا زکزاکی که در مالزی به سر می‌برد در این گفتگو اعلام کرد که او نیز به مشهد سفر کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو بین‌الملل ارتش نیجریه را به تلاش برای محو آثار قتل عام شیعیان متهم کرد

نیروهای امنیتی نیجریه عملیات نجات یکی از گسترده‌ترین آدم‌ربایی‌های این کشور را آغاز کردند

پیام خوش آمدگویی در آسابا؛ داستان عجیب پروازی که فکر می‌کرد به مقصد رسیده است