مرکز آمار ایران ادعا کرد: کاهش کم سابقه نرخ بیکاری در بهار ۱۳۹۸

مرکز آمار ایران ادعا کرد: کاهش کم سابقه نرخ بیکاری در بهار ۱۳۹۸
Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مرکز آمار ایران در قالب تازه‌ترین گزارش خود در مورد وضعیت بازار کار ایران اعلام کرد که نرخ بیکاری از ۱۲.۱ درصد در زمستان سال گذشته خورشیدی به ۱۰.۸ درصد در بهار سال ۱۳۹۸ خورشیدی کاهش یافته است.

آگهی

مرکز آمار ایران در قالب تازه‌ترین گزارش خود در مورد وضعیت بازار کار اعلام کرد که نرخ بیکاری ایران از ۱۲.۱ درصد در زمستان سال گذشته خورشیدی به ۱۰.۸ درصد در بهار سال ۱۳۹۸ خورشیدی کاهش یافته که پایین‌ترین سطح بیکاری از پائیز ۱۳۹۴ تاکنون به شمار می‌رود.

بر پایه این گزارش، همزمان با کاهش نیم درصدی نرخ مشارکت اقتصادی، در فاصله یکسال منتهی به بهار گذشته بیش از ۳۲۱ هزار فرصت شغلی جدید در اقتصاد ایران ایجاد شده که در مجموع موجب کاهش ۳۶۴ هزار نفری جمعیت بیکاران شده است.

مرکز آمار ایران تصریح کرده که طی یکسال گذشته، حدود ۱۶۸ هزار شغل جدید در بخش صنعت و بیش از ۱۱۶ هزار شغل تازه نیز در بخش کشاورزی ایران خلق شده است. با این وجود، حدود ۴۰ هزار فرصت شغلی در بخش خدمات از بین رفته و اشتغال ناقص نیز دو دهم درصد کاهش یافته است.

البته این گزارش در عین حال نشان می‌دهد، نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در ایران طی یکسال منتهی به بهار گذشته ۳.۹ درصد افزایش یافته و به بیش از ۴۰ درصد رسیده که این رشد بیکاری در میان مردان تحصیلکرده ۵.۱ درصد بوده است.

در میان استان‌های ایران نیز، بیشترین کاهش نرخ بیکاری طی یکسال گذشته با ۶.۱ درصد افت برای استان چهارمحال و بختیاری گزارش شده است. با این وجود نرخ بیکاری ۱۶.۷ درصدی این استان همچنان بالاترین میزان در میان استان‌های ایران است.

در مقابل بیشترین میزان افزایش نرخ بیکاری نیز با ۴.۴ درصد برای استان هرمزگان گزارش شده که بر این اساس نرخ بیکاری این استان به ۱۵.۹ درصد رسیده است.

کاهش بیکاری در شرایطی رخ داده که پیشتر مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی سال ۱۳۹۷ خورشیدی را منفی ۴.۵ درصد اعلام کرده و همزمان بانک جهانی نیز پیش‌بینی کرده بود که رکود ۴.۵ درصد تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی بر اقتصاد ایران حاکم خواهد بود.

افت ۱.۳ درصدی نرخ بیکاری در فاصله یک فصل یا یک سال، حداقل طی ۵ سال گذشته بی‌سابقه است و حتی پس از اجرای برجام و پیش از بازگشت دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نرخ بیکاری این کشور از ۱۱.۵ درصد پایین‌تر نرفته بود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بر اساس آمار رسمی نرخ بیکاری در ایران به پایین‌ترین حد در ۵ سال گذشته رسید

فشار تحریم‌ها بر ایرانیان؛ اوضاع اینطور بماند از ایران خارج می‌شویم

زندگی در سایه تحریم‌ها؛ «صدای استخوان‌مان را می‌شنویم»