حمله به خط لوله نفت در سوریه و سرگردانی محموله ایرانی؛ دمشق: پای یک کشور خارجی در میان است

شهر بندری طرطوس در جنوب غرب سوریه و گشت زنی یک کشتی جنگی روسی
شهر بندری طرطوس در جنوب غرب سوریه و گشت زنی یک کشتی جنگی روسی Copyright AFP PHOTO / HO / SANA
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت آمریکایی تانکر ترکرزکه با استفاده از تصاویر ماهواره ای و داده های دریایی ارسال محموله نفتی ایران به سوریه را ردگیری وآنالیز کرده در گزارش خود آورده است که نفتکش استارک یکروز پس از انفجار چندین خط لوله در سواحل بانیاس پهلو گرفته است.

آگهی

منابع خبری در سوریه از حمله ای مشکوک به خطوط لوله نفت در سواحل سوریه خبر می دهند که به تازگی عملیات انتقال نفت خام ایران به پالایشگاهی در سوریه را مختل کرده است.

این خبر بر اساس اطلاعات بدست آمده از یک شرکت متخصص در امر پیگیری و آنالیز محموله های نفتی منتشر و به نقل از یک مسئول سوری تاکیده شده است که حمله یاد شده با کمک یک کشور خارجی صورت گرفته است.

سانا، خبرگزاری رسمی سوریه در گزارشی اعلام کرد که چندین خط لوله زیردریایی در سواحل این کشور که برای انتقال نفت خام به پالایشگاه بانیاس، واقع در منطقه طرطوس مورد استفاده قرار می گرفت روز ۲۲ ژوئن در پی انفجارهایی آسیب دیده و تخریب شده اند. به گزارش سانا این انفجارهای سبب نشت نفت از لوله های انتقال نفت شده است.

معاون یک شرکت فعال در حمل و نقل انرژی در گفتگو با یک شبکه رادیویی محلی ضمن تایید این خبر انفجارهای صورت گرفته را عملیاتی «خرابکارانه با ماهیت حرفه ای و کیفیت بالا» توصیف و تاکید کرده است که یک کشور خارجی در انجام این حمله دست داشته و قصدش نیز دادن پیامی هشدار آمیز به دمشق بوده است.

شرکت آمریکایی تانکر ترکرزکه با استفاده از تصاویر ماهواره ای و داده های دریایی ارسال محموله نفتی ایران به سوریه را ردگیری وآنالیز کرده در گزارش خود آورده است که نفتکش استارک که با پرچم ایران بر روی آب حرکت می کرد یکروز پس از انفجار چندین خط لوله در سواحل بانیاس پهلو گرفته است.

بر اساس این گزارش نفتکش استارک نوزده ژوئن، هنگام عبور از کانال سوئز برای مدتی کوتاه دستگاه دریافت سیگنال های ناوبری دریایی را روشن کرد در حالی که این دستگاه از روز دوازده ژوئن، زمان آغاز حرکت نفتکش از سواحل ایران در جزیره لارک خاموش بود. در این گزارش همچنین از بندر لارک به عنوان یکی از نقاط آغاز صادرات دریایی نفت ایران نام برده شده است.

الوطن، روزنامه هوادار دولت سوریه نیز اعلام کرده است که یک نفتکش برای تخلیه بار خود در بانیاس پهلو گرفت اما بدلیل خسارات وارد آمده به خطوط لوله زیردریایی موفق به انجام ماموریت خود نشد.

به نوشته روزنامه الوطن پالایشگاه بانیاس به خاطر این حادثه در حال حاضر فعالیت خود را متوقف کرده و عملیات تعمیر و مرمت خطوط لوله در حال انجام است.

از سوی دیگر روزنامه نشنال، نشریه ای انگلیسی زبان که در امارات عربی متحده منتشر می شود با انتشار گزارشی در این خصوص به نقل از سامی مدنی، یکی از بنیانگذاران شرکت «تانکر ترکرز» آورده است که حمله و خرابکاری در خطوط نفت در کوتاه مدت نمی تواند عملیات تحویل نفت خام ایران به سوریه را با موانع جدی مواجه کند.

به گفته این کارشناس محموله های نفتی، حمله به خطوط لوله انتقال نفت ممکن است سوریه را ملزم کند که برای تامین امنیت سواحل خود به تقویت نیروهای دفاعی در این مناطق اقدام کند.

حمله به خطوط لوله انتقال نفت در سواحل سوریه در حالی صورت می گیرد که تنش میان ایران و آمریکا در خلیج فارس پس از حوادث دریایی اخیر و نیز سرنگون شدن یک پهپاد آمریکایی بر فراز تنگه هرمز وارد مرحله حساسی شده است.

گفتنی است که واشنگتن در واکنش به حملات دوازده مه و سیزده ژوئن به چند نفتکش در فجیره و دریای عمان همواره از ایران به عنوان عامل اصلی این حملات یاد می کند و تهران را به تلاش به بی ثبات کردن مهم ترین آبراه استراتژیک جهان متهم می کند.

تهران پیشتر حمله به نفتکش ها در خلیج فارس و دریای عمان را «مشکوک» و سوال برانگیز خوانده و هرگونه اتهام از سوی کشورهای غربی در خصوص دست داشتن در آنها را رد کرده است.

بیشتر بخوانید:

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تفنگداران بریتانیا نفتکشی را که از ایران به سوریه می‌رفت متوقف کردند

حمله هوایی ترکیه به شمال سوریه؛ هفتاد نفر کشته و مجروح شدند

سوریه؛ «انفجار‌های مهیب» در انبارهای موشک شبه نظامیان تحت حمایت ایران