پارلمان اسپانیا نخست وزیری پدرو سانچز را به رای می‌گذارد

پارلمان اسپانیا نخست وزیری پدرو سانچز را به رای می‌گذارد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حزب سوسیالیست به رهبری آقای سانچز در انتخابات زودهنگام ماه آوریل موفق شد ۱۲۳ کرسی کسب کند، اما همچنان برای تشکیل دولت، به ائتلاف با دیگر احزاب نیازمند است.

آگهی

پارلمان اسپانیا نخست وزیری پدرو سانچز را به رای می‌گذارد.

در انتخابات ماه آوریل در اسپانیا سوسیالیست‌ها به رهبری پدرو سانچز توانستند در جایگاه نخست قرار گیرند، اما این حزب موفق نشد اکثریت لازم را برای تشکیل دولت به دست بیاورد.

خانم مرتیخی باتت، رئيس پارلمان اسپانیا روز سه‌شنبه ۲ ژوییه اعلام کرد که نمایندگان مجلس اسپانیا روز ۲۲ ژوییه فرآیند رای‌گیری در خصوص تفویض نخست وزیری به آقای سانچز را آغاز خواهند کرد. بر این اساس رهبر حزب سوسیالیست اسپانیا در صورت کسب رای پارلمان، به مدت ۴ سال نخست وزیر این کشور خواهد بود.

آقای سانچز برای این منظور به کسب اکثریت مطلق در میان ۳۵۰ نماینده پارلمان اسپانیا احتیاج دارد. اما اگر رهبر حزب سوسیالیت، همانطور که انتظار می رود نتواند اکثریت مطلق را کسب کند، یک بار دیگر رای‌گیری درون پارلمان انجام می‌شود و در دور دوم، که باید ۴۸ ساعت پس از رای‌گیری نخست انجام شود، تنها کسب اکثریت ساده برای رسمی شدن نخست وزیری سانچز به مدت چهار سال کفایت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:انتخابات زودهنگام اسپانیا؛ رهبران احزاب کیستند و چه می‌خواهند؟

اما اگر آقای سانچز بار دوم هم شکست بخورد و از کسب اکثریت پارلمان این کشور ناکام بماند، مهلتی برای او تا اواسط سپتامبر مشخص خواهد شد تا بتواند آرای بیشتری را از میان نمایندگان مجلس به خود اختصاص دهد، در غیر این صورت انتخابات زودهنگام سراسری در کل اسپانیا برگزار خواهد شد.

آقای سانچز روز دوم ژوئن سال ۲۰۱۸ به عنوان جانشین ماریانو راخوی سوگند یاد کرده بود در ماه آوریل سال جاری انتخاباتی زودهنگام برگزار کرد تا بتواند با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهد. حزب او اما نتوانست به ۱۷۶ کرسی لازم برای تشکیل دولت به صورت تک حزبی دست یابد و با پیروزی ۱۲۳ کرسی به تشکیل ائتلاف با دیگر احزاب این کشور نیازمند است.

حزب پودموس، دیگر جریان سیاسی چپ در اسپانیا است. این حزب در انتخابات آوریل ۲۰۱۹ توانست ۴۲ کرسی کسب کند. پابلو ایگلسیاس، رهبر این حزب بلافاصله پس از انتخابات اعلام کرد که حاضر است با پدرو سانچز برای تشکیل دولت ائتلاف تشکیل دهد. اما حتی با حضور پودموس نیز، آقای سانچز به حدنصاب۱۷۶ کرسی نمی‌رسد و به همراهی نمایندگانی از دیگر احزاب این کشور برای تشکیل دولت احتیاج خواهد داشت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارزار رأی عدم اعتماد به دولت اسپانیا؛ بلندپروازی انتخاباتی راستگرایان در حزب «وکس»

رای اشتباه نماینده محافظه‌کار به طرح اصلاح قانون کار سوسیالیست‌ها در اسپانیا جنجالی شد

اسپانیا؛ پیروزی دوبارۀ محافظه‌کاران در شهرداری مادرید و چپ‌ افراطی در بارسلون