امضای توافقنامه «جاه‌طلبانه» تجاری میان میان اتحادیه اروپا و ویتنام

امضای توافقنامه «جاه‌طلبانه» تجاری میان میان اتحادیه اروپا و ویتنام
Copyright Reuters
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا و ویتنام روز دوشنبه ۱ ژوئیه توافقی را به امضا رساندند که به موجب آن تعرفه گمرکی برای ۹۹ درصد از اقلام مبادله‌ای میان دو کشور کاهش می‌یابد.

آگهی

اتحادیه اروپا و ویتنام روز دوشنبه ۱ ژوئیه توافقی را به امضا رساندند که به موجب آن تعرفه گمرکی برای ۹۹ درصد از اقلام مبادله‌ای میان دو طرف کاهش می‌یابد.

طرفین خبر این توافق بی‌سابقه در روابط تجاری فی‌مابین را در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند.

اتحادیه اروپا معاهده تجارت آزاد با این کشور جنوب شرق آسیا را «جاه‌طلبانه‌ترین قرارداد تجاری» دانسته است که با یک کشور در حال توسعه امضا می‌شود.

این معاهده البته هنوز برای اجرایی شدن نیاز به تصویب مجلس ملی ویتنام و پارلمان اروپا دارد. امری که با توجه به پرونده حقوق بشری ویتنام ممکن است در پارلمان اروپا با چالش مواجه شود. دولت مستقر ویتنام رسانه‌ها و فعالان سیاسی را محدود ساخته است و آزادی‌ها در این کشور از سطح پایینی برخوردارند.

کمیسر تجاری اروپا و وزیر تجارت ویتنام در بیانیه مشترک خود گفته‌اند هر دو طرف تعهدی قوی به اجرای توافقنامه‌ دارند و از نزدیک با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا تمام ملزومات توافق عملی شود.

رشد اقتصادی ویتنام که عضوی از سازمان تجارت جهانی است در سال ۲۰۱۸ بیش از ۷ درصد بوده است و این کشور با سرانه ناخالص ملی ۲۳۸ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۷ در بین ۵۰ کشور برتر اقتصادی دنیا قرار گرفت.

مطابق آمارها، صادرات ویتنام در سال ۲۰۱۷ به ۲۱۴ میلیارد دلار رسیده است و آمریکا با وارد کردن ۴۲ میلیارد دلار در سال بزرگترین مشتری بازار قطعات الکترونیک، کفش و پوشاک ویتنام به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محل ملاقات رهبران آمریکا و کره شمالی؛ ویتنام بعد از جنگ چه تغییراتی کرد؟

باراک اوباما در ویتنام؛ لغو کامل تحریم های تسلیحاتی ویتنام

جشن ملی درهوشی مین سیتی به مناسبت چهلمین سال پایان جنگ ویتنام